ابهام در ایجاد 1/1 میلیون فرصت شغلی

گروه صنعت و معدن- در حالی که کمتر از هفت ماه به پایان سال باقی مانده و شنیده‌ها از ریزش کارگری بنگاه‌ها حکایت دارد مسوولان از ایجاد ۱/۱ میلیون فرصت شغلی جدید تا پایان سال و حفظ مشاغل موجود خبر می‌دهند. خبری که امید چندانی به محقق شدن آن نیست؛ چرا که هم‌اکنون واحدهای صنعتی با تنگنای شدید تولید مواجهند و برای گذر از مشکلات حذف کارگران را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به گفته کارشناسان برای تحقق وعده داده شده باید به رشد واقعی ۷ تا ۸ درصدی اقتصاد دست پیدا کنیم در حالی که رقم واقعی کنونی بسیار کمتر از این عدد پیش‌بینی می‌شود و این امر ایجاد ۱/۱ میلیون فرصت شغلی را با چالش مواجه می‌کند.

از سوی دیگر در حالی برنامه اشتغالزایی امسال ۱/۱ میلیون تعیین شده که در سال‌های اخیر تحقق برنامه‌های اشتغالزایی دولت همواره از سوی کارشناسان و مجلسی‌ها زیر سوال بوده، به‌طوری که سال گذشته قرار بود ۵/۲ فرصت شغلی در کشور ایجاد شود و با وجود تایید مسوولان بر تحقق وعده داده شده دولت نتوانست مجلسی‌ها و کارشناسان را در این خصوص قانع کند و ظاهرا به نظر می‌رسد برای سال‌جاری رقم ایجاد اشتغال را کمی واقع بینانه تر در نظر گرفته است.

۱/۱ فرصت شغلی برای سال‌جاری

خبر ایجاد ۱/۱ فرصت شغلی در سال‌جاری از سوی محمدحسین فروزان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اعلام شد. به گفته وی، با احتساب اقدامات دیگر و همچنین تلاش برای حفظ مشاغل موجود، این میزان به ۳/۲ میلیون خواهد رسید.

فروزان مهر از تشکیل کارگروهی با حضور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌‌جمهور و دبیرخانه شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: این کارگروه، برنامه‌ریزی کاربردی برای اجرای برنامه‌‌های اشتغالزایی را در سال‌جاری آغاز کرد. فروزان مهر با تاکید بر اینکه تجهیز منابع پیش‌بینی شده می‌تواند فرصت‌های مناسبی را در بازار کار و اشتغال کشور ایجاد کند، افزود: یکی از دستاوردهای مهم این اقدام می‌تواند کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در سال‌جاری باشد. وی در ارتباط با این موضوع که چند آمار مختلف در زمینه اشتغالزایی طی سال ۹۱ اعلام شده است، به «مهر» گفت: میزان اشتغالی هم که در سال ۹۱ ایجاد خواهد شد در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شغل است.وی اظهار کرد: در این قالب سهم شاغلان هر بخش از کل اشتغالزایی ایجادی مشخص شده است که در این قالب، سهم مشاغل خرد و خانگی در بسته اشتغالی سال ۹۱ کشور به میزان ۴/۲۲ درصد تعیین شد.

ریزش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کارگری

علی دهقان کیا نماینده کانون کارگران نیز در خصوص اینکه دولت تا چه میزان در اجرای تعهدات داده شده برای ایجاد شغل جدید موفق بوده به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بررسی اقدامات صورت گرفته نشان دهنده آن است که روند ایجاد شغل نه تنها مثبت نبوده، بلکه کاهش نیز داشته است. به گفته دهقان کیا، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی که از سال گذشته شدت گرفت، موجب شد تا این احساس به وجود آید که در صورت عدم رفع مشکل مذکور با لشکر بیکاری مواجه خواهیم شد و با وجود اینکه مسوولان نیز به این مشکل صحه گذاشتند؛ اما تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته و ادامه روند کنونی به طور حتم به رشد بیکاری منجر خواهد شد. وی در خصوص وعده ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی داده شده در سال گذشته نیز اظهار کرد: تصورات دولت در خصوص ایجاد شغل با نظر کانون کارگری متفاوت است؛ چرا که مسوولان شغل‌های ساعتی را نیز در آمار خود محاسبه می‌کنند در حالی که از نظر ما شغلی را می‌توان در آمار در نظر گرفت که پایدار باشد و شغل‌های فصلی و ساعتی نباید در آمار لحاظ شوند.

به گفته دهقان کیا، آنچه ما از ایجاد شغل تصور داریم، می‌توان گفت سال گذشته در مجموع ۴۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. این نماینده کارگری در پاسخ به این پرسش که آیا وعده ایجاد یک میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در سال‌جاری محقق خواهد شد نیز گفت: با توجه به اینکه پنج ماه از ابتدای سال‌جاری گذشته در صورتی که استارت کار در حال حاضر نیز زده شود رقم مذکور محقق نخواهد شد و با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت احتمال دارد به رشد منفی نیز برسیم.

دهقان کیا همچنین در پاسخ به این پرسش که با شدت گرفتن مشکلات تولید در کشور چه میزان ریزش کارگری داشته‌ایم، گفت: در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ریزش کارگری داشته‌ایم که بیشترین ریزش نیز به کارخانه‌های کوچک و شهرک‌های صنعتی مربوط می‌شود.

تحقق وعده داده شده امکان‌پذیر نیست

محمد عطاردیان، دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی کارفرمایان ایران نیز در خصوص اینکه با توجه به شرایط کنونی که صنعت با افت و توقف تولید مواجه است آیا تحقق وعده مذکور امکان‌پذیر است، می‌گوید: ایجاد ۱/۱ میلیون فرصت شغلی در شرایط کنونی به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته عطاردیان ایجاد تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی لازمه تحقق وعده داده شده است؛ چراکه در شرایط کنونی بخش صنعت نمی‌تواند به رشد اشتغال کمک کند.

وعده داد شده در حالی است که سال گذشته نیز دولت از ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی خبر داده بود؛ اما وعده داده شده عملی نشد. دبیر کل کانون عالی انجمن صنفی کارفرمایان ایران در پاسخ به این پرسش که دولت تا چه میزان در وعده داده شده موفق بوده اظهار کرد: وعده مذکور بدون استراتژی اتخاذ شد و موجب شد تا وعده داده شده در حد وعده باقی بماند.

عطاردیان با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص ایجاد شغل‌های جدید هیچ جلسه ای با کانون کارفرمایی برگزار نشده گفت: برگزاری جلسات با کانون کارفرمایی و کارگری می‌تواند در اجرای برنامه‌ها کمک کنند، اما مسوولان در این خصوص با اعضای دو کانون مشورت نمی‌کنند.

طرح‌های اشتغالزایی فاقد کار کارشناسی

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با انتقاد از روند رو به رشد نرخ بیکاری در کشور گفت: آنچه دولت در این سال‌ها در خصوص ایجاد شغل فکر می‌کرد محقق نشد؛ چرا که طرح‌های اشتغالزایی دولت فاقد ابعاد کارشناسی بود.

شفیعی در ادامه گفت: زمانی که در خصوص ایجاد شغل و چشم‌انداز تدوین و تهیه فرصت‌های شغلی صحبتی به میان می‌آید، باید نگاه کارشناسی در این خصوص در اعلام آمار دخیل باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع افزود: زمانی که پیش از این در خصوص پیش‌بینی اعلام فرصت‌های شغلی که در آینده ایجاد می‌شود آماری معادل با دو میلیون و نیم فرصت شغلی اعلام شد، نگاه کارشناسی در پشت این موضوع نبود.وی ادامه داد: سرمایه‌گذار خارجی با توجه به شرایط کنونی صورت نمی‌گیرد و از طرف دیگر نیز دولت وظایف خود را تحت عنوان اصول تعدیل و اجرای اصل۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار کرده است.

شفیعی با تاکید براین که بخش خصوصی نوپا و ضعیف شده است و نمی‌تواند نیروی کار جذب کند، گفت: دولت در حال اجرای سیاست‌های تعدیل است؛ بنابراین نمی‌تواند فرصت‌های شغلی مناسب و جدید را ایجاد کند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مدیریت داخلی کشور باید تقویت شود و سیاست خارجی نیز باید به سمت راهکارهایی در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی برود.