وی به شاخص‌‌‌های کلان تولیدات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی در ۶ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: رشد شاخص کلان اقتصادی بخش کشاورزی با افزایش حدود ۵/ ۳درصدی، از منفی ۴/ ۲‌درصد سال گذشته به ۱/ ۱‌درصد امسال رسیده که نشانگر فعالیت، پویایی و رشد بخش کشاورزی کشور است. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۲۲درصدی تولید غلات با شاخصه گندم و رشد ۶۰درصدی خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم، اظهار کرد: ما در سال انتهایی دولت قبل با شرایط خشکسالی مشابه، ۵/ ۴میلیون تن خرید گندم داشتیم که این عدد به ۵/ ۷میلیون تن رسید و میزان تولید گندم نیز به ۵/ ۱۱میلیون تن افزایش یافت.

توسعه ۱۶۰درصدی مساحت طرح جهش دیم در کشور

ساداتی‌‌‌نژاد با اشاره به توسعه ۱۶۰درصدی مساحت طرح جهش دیم در کشور، گفت: این طرح در سال پایانی دولت قبل در حدود یک‌میلیون هکتار بود، در سال زراعی گذشته به ۲میلیون و ۶۰۰‌هزار هکتار رسید و امسال طرح جهش دیم در سطح ۴میلیون و ۲۰۰‌هزار هکتار است. وزیر جهاد کشاورزی به رشد ۷درصدی محصولات باغبانی کشور اشاره و تصریح کرد: در تولیدات باغی از ۲۴میلیون و ۲۰۰‌هزار تن به ۲۵میلیون و ۷۰۰‌هزار تن رسیده‌‌‌ایم. حتی امسال در بعضی محصولات باغبانی همچون زیتون بالای ۱۰۰‌درصد تولید داشتیم، در گیاهان دارویی نیز با رشد ۱۷درصدی تولید در سال اول دولت از ۳۳۹‌هزار و ۸۳۵تن به ۴۱۸‌هزار و ۳۵۰تن دست یافته‌‌‌ایم.

وی ادامه داد: در احداث گلخانه با رشد ۵/ ۱۲درصدی از ۲۰‌هزار و ۶۶۹هکتار در انتهای دولت قبل به ۲۳‌هزار و ۲۳۸هکتار، در محصولات آبزی با رشد ۲۳درصدی تولید، از یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن و در پرورش ماهی در قفس با رشد ۲۵درصدی، از ۱۲‌هزار تن به ۱۵‌هزار تن در دولت سیزدهم رسیده‌‌‌ایم، در شیر خام نیز ۷‌درصد افزایش تولید داشتیم. ساداتی‌‌‌نژاد، کشاورزی قراردادی را یکی از برنامه‌‌‌های دولت در حمایت از تولید و رسیدن به خودکفایی دانست و گفت: کشاورزی قراردادی که بخش خصوصی میدان‌‌‌دار آن است، در سال اول دولت یعنی مهر ۱۴۰۰ در سطح ۲۵۰‌هزار هکتار گندم‌زارهای کشور با ارائه کود و انجام بیمه کشاورزان آغاز شد و مورد استقبال قرار گرفت و امسال به یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار هکتار کشت قراردادی در گندم رسیدیم. وی افزود: کشاورزی قراردادی مدرن‌‌‌ترین ابزار در دنیای امروز برای رشد تولید، افزایش عملکرد و ارتقای معیشت کشاورز است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست. این کشت به صورت آزمایشی در محصول برنج نیز انجام شد و توسعه خواهد یافت.

پایداری امنیت غذایی با سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات

وزیر جهاد کشاورزی پایداری امنیت غذایی را از برنامه‌‌‌های اصلی دولت سیزدهم در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۰‌درصد مواد غذایی در داخل تامین می‌شود، بنابراین برای دستیابی به هدف ۹۵درصدی در تولید محصولات اساسی در برنامه هفتم توسعه و اینکه دچار ناپایداری در فراوانی و میزان غذای تولیدی کشور نشویم، نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور داریم. وی افزود: هم‌‌‌اکنون سهم بخش کشاورزی در جی‌دی‌پی ۷/ ۱۱ است. برای اینکه بخش کشاورزی بتواند رشد کند، باید در هر بخش به اندازه سهمش در جی‌دی‌پی سرمایه‌گذاری در سال اتفاق بیفتد، در حالی که حداکثر سرمایه‌گذاری ما در طول سال‌های گذشته ۴‌درصد بود، یعنی سرمایه از بخش کشاورزی رفته است، بنابراین تلاش ما در دولت سیزدهم این است که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را توسعه داده و از سایر بخش‌‌‌ها سرمایه جذب کنیم.

ساداتی‌‌‌نژاد از رشد ۸۰درصدی تسهیلات بخش کشاورزی در ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در طول پنج‌سال گذشته قبل از دولت سیزدهم ۵‌هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ و تسهیلات ارزان‌‌‌قیمت در بخش کشاورزی تسهیلات داده شد، اما در سال اول دولت سیزدهم ۴‌هزار میلیارد ریال تسهیلات ارائه شد. همچنین در انتهای دولت قبل، بانک کشاورزی ۸۷همت به بخش کشاورزی تسهیلات داد. این عدد در سال اول دولت سیزدهم به ۱۵۷همت افزایش پیدا کرد؛ یعنی تقریبا حدود ۸۰‌درصد رشد تسهیلات در بخش کشاورزی داشتیم. وی با بیان اینکه امسال به کشت سویا ۶میلیون تومان یارانه الگوی کشت در هر هکتار دادیم که شروع خوبی است و امیدواریم این را گسترش دهیم، یادآور شد: در اولین سال الگوی کشت در ۸استان کشور و در ۱۵محصول ابلاغ شد و هر سال به‌روز خواهد شد.

آرامش در بازار کالاهای اساسی با اجرای «طرح فجر تا فطر»

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای «طرح فجر تا فطر» برای ایجاد آرامش در بازار کالاهای اساسی بخش کشاورزی خبر داد و گفت: امسال به دلیل تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و اوج مصرف، با دستور رئیس‌‌‌جمهور برای رفاه حال هموطنان، فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای به مدت حدود سه‌ماه از ۱۲بهمن تا عید فطر، سود روی ۱۰قلم کالای اساسی را صفر می‌کنند که همراهی خوبی از سوی فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای است که در دنیا نیز رواج دارد. این طرح سپس در ۳۳قلم کالا توسعه خواهد یافت. ساداتی‌‌‌نژاد در خصوص بازار مرکبات نیز اظهار کرد: امسال در حوزه باغبانی ۷‌درصد تولید داشتیم، سال خوبی نیز برای مرکبات داشتیم. بنابراین با افزایش عرضه، قیمت محصول کاهش می‌‌‌یابد. به این منظور و برای کمک به باغداران، حوزه صادرات را فعال کردیم به طوری که پای مرکبات به چین باز شد. وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت، رفع مشکل صادرات محصول به کشورهای همسایه و بازار هدف بود. امسال بعد از ۱۶سال توانستیم سیب به پاکستان صادر کنیم، در صادرات مرغ به عراق، صادرات فلفل دلمه‌‌‌ای به روسیه و صادرات کیوی به هند نیز مشکلات و ممنوعیت‌‌‌ها را رفع کردیم و در حال حاضر لبنیات، مرکبات و عسل به چین صادر می‌‌‌کنیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بازاررسانی در حوزه مرکبات نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و برای صادرات مرکبات به روسیه امیدواریم بتوانیم شرایط مطلوب‌‌‌تری را بیابیم، افزود: از اتحادیه باغداران نیز خواسته‌‌‌ایم تا خرید براساس قیمت تضمینی را آغاز کند تا بازاررسانی صورت گیرد. وی افزود: در کیوی به شرایط نرمال رسیده‌‌‌ایم و امیدواریم در پرتقال نیز بازاررسانی به‌خوبی صورت گیرد.

در خرید تضمینی گندم رشد ۶۰ درصدی داشتیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خرید تضمینی گندم ۶۰‌درصد رشد و در تولید محصول جو، گندم و ذرت افزایش ۲۲‌درصد داشته‌ایم. به گزارش خبرگزاری مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد از راه‌اندازی سامانه پایش داده‌‌‌ها و اطلاعات بخش کشاورزی، تا پایان سال در پنج‌استان کشور خبر داد. وی در برنامه صف اول با تشریح راهبردهای این وزارتخانه درباره خودکفایی محصولات کشاورزی گفت: در خرید تضمینی گندم ۶۰‌درصد رشد و در محصول جو، گندم و ذرت افزایش تولید ۲۲‌درصدی داشته‌ایم. ساداتی‌نژاد تصریح کرد: امسال در یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار هکتار از گندم‌زارهای کشور کشت قراردادی اجرا شد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر اطلاعات در بخش کشاورزی و پهنه‌‌‌های زراعت کشور به صورت برآورد توسط کارشناسان استانی انجام می‌شود. ساداتی‌نژاد، اجرای الگوی کشت و پرداخت یارانه‌‌‌های کشاورزی را از دیگر برنامه‌‌‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش محصولات عنوان کرد. وی همچنین درباره سیاست‌‌‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی افزود: در دی‌ماه به علت نوسانات قیمت ارز، برخی محصولات کشاورزی نیز دچار نوسان شد، چرا که برخی محصولات کشاورزی مثل گوشت و پیاز بازار صادرات مناسب را به همراه داشت. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: خرید تضمینی اکنون به اتحادیه مرغداران واگذار شده است. وزارت جهاد کشاورزی از سیاست خرید تضمینی به سیاست قیمت تضمینی کوچ می‌کند.