این مدل در جلسات کارگروه تخصصی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه‌‌‌های کشور و خبرگان و متخصصان حوزه کیفیت دستگاه‌‌‌های اجرایی و متخصصان سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شده است. این مدل با زحمت ۲هزار و ۵۰۰نفر و ساعت‌ها کار کارشناسی تدوین و در پنجمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران مطرح و بررسی شد و پس از اخذ نظرات اعضای کمیته فنی، در ششمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت مورد تایید قرار گرفت و در سی‌وسومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران در ۱۱بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تصویب نهایی رسید و ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

رونمایی از جایزه کیفیت جهان اسلام در سازمان ملی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد در مراسم رونمایی از جایزه کیفیت جهان اسلام اظهار کرد: طرح شکل‌‌‌گیری جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید و ۱۶سال برگزار شده است. اما در دولت سیزدهم با رویکرد تحولی در سازمان ملی استاندارد ایران، ضرورت تدوین مدلی بومی به‌منظور تحول در جایزه ملی کیفیت ایران تحت عنوان مدل کیفیت جهان اسلام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاب کرد تا در این راستا تدوین مدل مبتنی بر دانش تخصصی روز و همچنین با تکیه بر مبانی فکری اسلامی و ارزش‌‌‌های بنیادین انقلاب اسلامی‌‌‌ و ‌‌‌اسناد بالادستی نظام انجام شده و مبنای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گیرد.

مهدی اسلام‌‌‌پناه افزود: مدل جایزه کیفیت جهان اسلام، ساختار مدیریتی است که با به‌کارگیری مبانی علمی، تخصصی و دانشی و با تکیه بر اصول و مفاهیم اسلامی و توجه داشتن به ارزش‌‌‌های بنیادین انقلاب اسلامی و سیستم خود‌‌‌ارزیابی موجبات پیشرفت و به‌سازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام را فراهم خواهد کرد. او اظهار کرد: این مدل در جلسات کارگروه تخصصی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه‌‌‌های کشور و حوزه کیفیت دستگاه‌‌‌های اجرایی و متخصصان سازمان ملی استاندارد تدوین شده است.اسلام‌‌‌پناه بیان کرد: این مدل با زحمت و تلاش ۲‌هزار و ۵۰۰نفر تدوین و در پنجمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران طرح و بررسی شد و پس از اخذ نظرات ارزشمند اعضای کمیته فنی در ششمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران مورد تایید قرار گرفت و در سی‌وسومین اجلاسیه شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران در ۱۱بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تصویب نهایی رسید و ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

رئیس سازمان ملی استاندارد با توضیح اینکه توجه به معنویت و اخلاق در مدل‌‌‌های سرآمدی و تعالی کیفیت، ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی و کار اسلامی ایران از جمله اهداف نظام جامع ارزیابی ملی کیفیت است، گفت: ایجاد فضای رقابتی در بخش‌‌‌های مختلف کشور اعم از خصوصی و دولتی، تحقق عدالت و توازن در کیفیت کالا و خدمات کشور و تلاش در راستای افزایش کیفیت کالا و خدمات و افزایش بهره‌‌‌وری ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور از دیگر اهداف نظام جامع ارزیابی ملی کیفیت است. او گفت: جایزه کیفیت جهان اسلام در هشت‌طبقه‌‌‌بندی آموزش، بهداشت و درمان، بخش خصوصی، بخش دولتی و عمومی، بخش تولید، بخش صنایع کوچک بخش خدمات و بخش محصولات دانش‌بنیان و فناورانه دیده شده و برای آن سه سطح جایزه تندیس، تقدیرنامه اشتهار به کیفیت و گواهی اهتمام به کیفیت در نظر گرفته شده است. در ادامه این مراسم رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به عنوان انتخاب‌شده برای این جایزه گفت: انتخاب این عنوان بار مسوولیت را سنگین می‌کند و باید تمام ابعاد آن به‌طور دقیق‌ سنجیده شود. غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: مدل کیفیت جهان اسلام برگرفته از الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت مردمی است.