نتایج چک‌آپ «صمت»

در این نشست خبری از وزیر صمت سوالاتی درباره طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شد؛ هرچند سیدرضا فاطمی‌امین از هرگونه اظهارنظر پیرامون این موضوع پرهیز کرد. تنها نکته‌‌‌ای که درباره جدایی بازرگانی از صنایع و معادن در گفته‌‌‌های این عضو دولت سیزدهم پررنگ بود، چارچوب وظایف وزارتخانه جدید بود. فاطمی‌امین در این باره گفت: طرحی در مجلس برای ایجاد وزارت بازرگانی داریم که دولت با این طرح موافقت کرده که معنای آن هم تفکیک صمت نیست، بلکه تشکیل وزارتخانه جدید است که بخشی از وظایف وزارت صمت و جهاد کشاورزی در آن وزارتخانه تجمیع خواهد شد. وزیر صمت با اشاره به واگذاری حجم عظیمی از معادن در هفته آخر شهریور، اعلام کرد به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت‌گذاری، این مساله زمان‌بر شد؛ اما هفته آخر شهریورماه مزایده‌‌‌ها آغاز می‌شود. وی گفت: در این مزایده در سه‌مرحله یک‌‌‌هزار و ۲۰۰معدن واگذار می‌شود که نخستین آن معدن ققنوس است. فاطمی‌امین ادامه داد: در این مزایده‌ها ۴۹مجوز برداشت، ۲هزار و ۱۷۸محدوده اکتشافی، یک‌‌‌هزار و ۳۵معدن دارای پروانه بهره‌برداری و ۲۰۸معدن متروکه و در مجموع ۵‌‌‌هزار و ۴۰مزایده در سه‌ماه آینده برگزار خواهد شد. فاطمی‌امین در واکنش به پرونده تخلفات فولادمبارکه نیز یادآور شد: تخلفاتی در شرکت فولادمبارکه اتفاق افتاده؛ اما وزارت صنعت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه‌قضاییه ارسال شده است. طبق بررسی‌‌‌های کارشناسانه ما، بخش قابل‌توجهی از موارد مطرح‌شده تخلف نیست؛ اما ما مرجعی نیستیم که اظهارنظر کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جذب ۳۵۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۶۱پروژه مختلف، از موفقیت استان‌‌‌های فارس، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه خبر داد. فاطمی‌امین در مورد پدیده امضای طلایی گفت: در گام نخست جاهایی را که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد شناسایی کردیم که یکی از این موراد بخش واردات بود. یکی از این حوزه‌‌‌ها صدور کارت بازرگانی بود که پارسال اصلاح شد و رتبه‌بندی را برای واردات اعمال کردیم. وی اضافه کرد: همچنین رتبه‌بندی را برای صادرات اعمال خواهیم کرد. وزیر صمت افزود: در جمع‌بندی و دریافت مبلغ برای مواد معدنی هم احتمال فساد وجود دارد، بنابراین اطلاعات مربوط به تولید، خرید و فروش مواد معدنی در سامانه جامع تجارت باید اعلام شود. در همین راستا اگر یک واحد معدنی، فرآورده‌‌‌های معدنی بخرد و فاکتور و صورت‌حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.

وزیر صمت با رد موضوع خام‌فروشی در اقتصاد ایران، یادآور شد: در کشور سالانه ۵۰۰میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که کل صادرات مواد خام ۵/ ۴میلیارد تومان است؛ بنابراین نمی‌‌‌توان گفت خام‌فروشی داریم؛ اما نیمه خام‌‌‌فروشی داریم که مخالف آن هستیم.

دیگر نکاتی که در این جلسه عنوان شد، در ادامه خواهد آمد:

فاطمی‌امین با اشاره به برخی عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌های کشور در بخش معدن یادآوری کرد: اولین عقب‌‌‌ماندگی ما در بخش معدن، اکتشاف است، بنابراین اولین کار در این حوزه که از مهر سال گذشته در دستور کار بود، برنامه گسترده اکتشاف بود که از خراسان‌جنوبی آغاز شد و به‌‌‌زودی نتایج آن منتشر می‌شود. وی گفت: ترازنامه ذخایر معدنی که تاکنون تولید و منتشر نشده است نیز در دستور کار قرار دارد و این ترازنامه به‌زودی منتشر می‌شود. فاطمی‌‌‌امین در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون هزینه‌‌‌کرد ۲درصد از حقوق معادن در مناطق معدن‌‌‌خیز تصریح کرد: ۱۵‌درصد از حقوق دولتی معدن باید در آن محدوده هزینه شود که تا سال گذشته این اتفاق نیفتاده بود و اعداد کمتری هزینه می‌‌‌شد؛ اما امسال در لایحه بودجه گنجانده شد و باید این ۱۵‌درصد هزینه شود.

وزیر صمت بیان کرد: در فولاد خام ۲/ ۵درصد، محصولات فولادی ۹/ ۴درصد، آلومینیوم ۴/ ۸درصد، کنسانتره ۲۰درصد، شیشه جام ۷درصد، ظروف ۱۷درصد، خودروی سواری (کامل) ۲۵۰درصد، پتروشیمی ۹درصد، پلی‌استر ۵درصد، کفش ۳۱‌درصد و تلویزیون ۶‌درصد رشد داشته‌‌‌ایم. وی افزود: البته در تولید محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. همچنین در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده به‌ترتیب ۲۶ و ۷‌درصد افت تولید را تجربه کردیم. این مساله هم کاملا قابل توجیه است و بعد از حذف ارز ترجیحی این اتفاق افتاد. البته کاهش تولید به معنای کمبود در بازار نیست، بلکه عرضه و تقاضا متعادل شده است. فاطمی‌امین همچنین اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۷۰واحد صنعتی تعطیل فعال شده‌اند.

یک هیات تجاری بزرگ متشکل از ۳۵۰بازرگان روسی هفته آینده به ایران خواهد آمد. این خبر را وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت اعلام کرد و گفت: وضعیت تجارت خارجی ما بسیار خوب است. فاطمی‌امین با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تجارت خارجی کشور افتاده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۸‌درصد افزایش صادرات اتفاق افتاد.  در ضمن در چهارماه نخست امسال در هم‌سنجی با سال قبل دست‌‌‌کم ۲۰‌درصد رشد در صادرات رقم خورده است. فاطمی‌‌‌امین ادامه داد: در مورد روسیه نمودارها به صورت نمایی بالا رفته است، به طوری که در تیرماه شاهد رشد ۱۲۰درصدی صادرات و در مردادماه شاهد رشد ۱۸۰درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وزیر صمت به افزایش ۵۷درصدی ارزش و ۹۳درصدی وزن معاملات در بورس‌کالا در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه‌نخست پارسال اشاره کرد و گفت: افزایش معاملات بورس‌کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، به طوری که محصولاتی نظیر ام‌‌‌دی‌‌‌اف، شیشه و... برای نخستین بار وارد بورس شد. وی تاکید کرد: وزارت صمت در یک سال گذشته به بورس‌کالا کمک کرده است و امروز محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به طور کامل در این بورس عرضه می‌‌‌شوند.

استراتژی «صمت» برای صنعت لوازم خانگی

از نظر سیدرضا فاطمی‌امین، شرایط صنعت لوازم‌خانگی خوب است و نیازی به واردات محصول نیست. وی همچنین از صادرات لوازم‌خانگی ایرانی خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون برخی اظهارنظرهای تناقض‌‌‌آمیز میان مقامات وزارت صمت اعلام کرد: در پنج‌ماه نخست امسال در هم‌سنجی با پارسال ۱۷‌درصد رشد تولید به ثبت رسیده است. فاطمی‌‌‌امین تاکید کرد: برنامه‌‌‌ای برای واردات لوازم‌خانگی وجود ندارد اما برای صادرات برنامه داریم و با چند کشور توافق کرده‌ایم تا خط تولید در آنها راه‌اندازی شود و ما به کشورهایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان، قطعه و فناوری صادر کرده و در آنها لوازم خانگی تولید کنیم. فاطمی‌امین در حالی از‌ گذار به تولید و حذف مونتاژکاری خبر داده است که بسیاری از تولیدات داخلی نمونه مشابه خارجی دارند و صرفا با تغییر لوگو به عنوان محصول ایرانی معرفی می‌‌‌شوند.