گروه صنعت و معدن- قیمت‌گذاری دولتی، مهم‌ترین مانع در سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و صادرات سیمان خوانده شد. جمعی از کارشناسان و مسوولان صنعت سیمان در میزگرد بررسی وضعیت صنعت سیمان که در ایلنا برگزار شد، دخالت دولت در قیمت‌گذاری این ماده معدنی را سبب دو نرخی شدن و بازار سیاه، کندی حرکت طرح‌های تولید سیمان و در نهایت زیان مصرف‌کننده دانستند.معاون دبیرکل بورس در این باره گفت: اختلاف قیمت سیمان زمانی رخ می‌دهد که این محصول به بازار عرضه می‌شود.دریه ادامه ‌داد: در این شرایط است که شاهد حضور مافیای سیمان می‌شویم.وی اظهار داشت: طبق برنامه، وزارت صنایع و معادن تنها ۲۰۰میلیارد تومان می‌تواند به طرح‌هایی که بیش از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، اختصاص دهد در صورتی که اگر قیمت سیمان در بورس‌فلزات تعیین و قیمت‌ها واقعی شود، طرح‌های تولیدی، نقدینگی بیشتری برای اجرا در دست خواهند داشت.معاون دبیرکل بورس‌فلزات در عین حال یادآور شد: به سبب مشخص نشدن قیمت واقعی سیمان، طرح‌های فوق، برای اتمام، دچار کمبود نقدینگی شده‌اند.

صدور محصول تقلبی با نام ایران

وی ممنوعیت صادرات را از دیگر مواردی دانست که موجب محدودسازی صنعت سیمان است و گفت: به رغم این تصمیم دولت، هم‌اکنون سیمان تقلبی کشور‌های دیگر وارد بازار‌های منطقه می‌شود که این امر، بدنامی تولید‌کنندگان ایرانی را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، هوشنگ ادهمی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرد، تا پایان سال، به نقطه تعادل عرضه و تقاضای سیمان خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: اگر پروژه‌های فعلی به بهره‌برداری برسند، به نقطه تعادلی (تولید ۳۵میلیون تن) و حتی مازاد ۶۰۰هزار تن سیمان خواهیم رسید، در غیر این صورت، بازار به تعادل نخواهد رسید.ادهمی ادامه وضعیت فعلی را سبب ماندگاری بازار سیاه دانست.

وی خاطرنشان کرد: دولت با ابزار‌های فیزیکی می‌خواهد جلوی صادرات را بگیرد، در صورتی که تصمیماتی نظیر قیمت‌گذاری و ممنوعیت صادرات،‌ جلوی رشد این صنعت را گرفته است.

دولت با سیمان هم مهربان شود

از سوی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجامع صنفی پیشنهاد کرد: دولت همان‌نگاهی را که به صنعت خودرو دارد به صنعت سیمان نیز داشته باشد، مشکل این بخش حل خواهد شد.مشایخ همچنین افزود: در بخش سوخت روزانه ۳۰میلیارد تومان هزینه می‌شود که اگر این میزان برای صنعت سیمان هزینه شود، می‌توان مشکل کمبود آن ماده را در بازار برطرف کرد.