گروه صنعت و معدن- سرپرست امور تولید وزارت صنایع و معادن که چندی پیش گفته بود تا یک ماه دیگر گوشی‌های تلفن‌همراه ایرانی وارد بازار می‌شود روز گذشته اعلام کرد: هم‌اکنون تعدادی گوشی تلفن‌همراه ساخت داخل وارد بازار شده است. شاطرزاده در عین حال هیچگونه اطلاعی از نوع، مدل و تعداد گوشی‌های ساخت داخل که به بازار عرضه شده است، ندارد.

این معاون وزیر صنایع در شرایطی از ساخته شدن گوشی تلفن‌همراه خبر می دهد که در بخش دیگری از سخنانش از تردید شرکت‌های خارجی نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت گوشی در کشورمان نیز سخن گفت.

شاطرزاده گفت: ما به کمیسیون ماده یک پیشنهاد داده‌ایم تعرفه CKD و SKD کمتر از تعرفه واردات گوشی کامل باشد. شرکت‌های خارجی نیز منتظر هستند تا تکلیف نهایی این تعرفه‌ها روشن شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از گذشت چهار ماه از زمان انعقاد قرارداد هنوز هیچ یک از شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت‌های اروپایی یا شرق آسیا به توافق نرسیده‌اند.

براساس این گزارش از همان ابتدای کار بسیاری از کارشناسان و حتی مسوولان دولتی بر عدم توان داخلی و زمینه مناسب تولید داخلی گوشی صحه گذاشتند.

چنانکه وفا غفاریان، معاون وزیر ارتباطات، تولید داخلی گوشی تلفن را هدف خوبی برای شرکت‌های ایرانی ندانست.

محمود‌زاده، مدیرعامل صاایران نیز که برخی با توجه به تجربه این شرکت در تولید گوشی تلفن‌همراه در گذشته‌ای نه‌چندان دور گزینه اول برای استارت تولید گوشی می‌دانستند، آب پاکی را روی دست تمام مسوولان ریخت و اعلام کرد که «فعلا قصد تولید گوشی تلفن‌همراه را نداریم.»

سه شرکت مورد نظر و طرف قرارداد وزارت صنایع پس از گذشت چندین هفته هریک به نوعی سعی در راغب نشان دادن شرکت‌های معتبر خارجی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی داشتند.

این سه شرکت نوکیا را گزینه نخست خود اعلام می‌کردند. اما نوکیا که خود بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده موبایل در دنیا است به طرف‌های ایرانی اعلام کرد که حاضر نیست با تعرفه ۶۰درصدی اقدام به تولید گوشی در ایران نماید. شرکت‌های دیگر از جمله سامسونگ و سونی‌اریکسون نیز دلیل مشابه این را به ایرانی‌ها اعلام کردند.