به گزارش پاون، علی‌‌‌اکبر محرابیان در جریان این سفر در دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی در قطر، با اشاره به پتانسیل بالای بخش خصوصی در کشورهای همسایه، اظهار کرد: بخش خصوصی پتانسیل و نقش بسیار موثری در افزایش حجم معاملات و تبادلات دارد و می‌‌‌تواند در روابط اقتصادی دو کشور نیز تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر توسعه مناسب روابط ایران با همسایگان، به‌‌‌ویژه روابط مثبت سیاسی دو کشور ایران و قطر افزود: قطعا با این سطح همکاری دو کشور، مهم‌ترین هدف ایران پشتیبانی از بخش خصوصی ایرانی در توسعه روابط اقتصادی با قطر است.

وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور با بیان اینکه بازار قطر بازاری بکر برای حضور تجار و بازرگانان ایرانی است، گفت: مهم‌ترین سرمایه در دنیای ‌اقتصادی امروز، وجود بازاری مفید، مطمئن، پایدار و دارای پتانسیل برای تجار است.

وی حضور مشاور حقوقی محلی برای همراهی و مشاوره در امضای قراردادهای اقتصادی را ضروری دانست و با اشاره به پشتیبانی از تجار ایرانی یاد‌‌‌آور شد: قطعا در اجلاس هشتم، یکی از اسناد مهم امضاشده در خصوص ‌‌‌حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی ایرانی و قطری برای توسعه همکاری‌‌‌ها خواهد بود. در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته اقتصادی، بازرگانی و صنعتی»، «کمیته بانکی و مالی»، «کمیته حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات»، «کمیته علمی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری» و سرانجام «کمیته آب و انرژی» برگزار می‌شود.

راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در این کشور خبر داد.  به گزارش سازمان توسعه‌تجارت ایران، علیرضا پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک، در نشست نخستین روز سفر بزرگ‌ترین هیات تجاری ایران شامل تجار و بازرگانان بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی متشکل از ۷۰ شرکت به قطر با اشاره به برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این سازمان در زمینه پشتیبانی و حمایت از تجار و بازرگانان، از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و همچنین آغاز فعالیت رایزن بازرگانی ایران در این کشور خبر داد.  معاون وزیر افزود: در زمینه حمل‌ونقل و یارانه بار، مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی تعیین‌شده و رئیس‌جمهور نیز دستور داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از این مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای تجارت با کشورهای همسایه اختصاص یابد. معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سال‌جاری نیز به دنبال این هستیم که مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی را از ابتدای سال مورد استفاده قرار دهیم.  پیمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاک افزود: صدور بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه از سوی صندوق ضمانت صادرات از دیگر مواردی است که توسط سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است.

راهکار توسعه تجارت ایران و قطر

در ادامه، رئیس اتاق ایران با پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر برای شناسایی و پیگیری موارد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، بر توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری دو کشور تاکید کرد. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در همایش مشترک تجاری قطر و ایران در دوحه ضمن ارائه پیشنهاد‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای توسعه روابط دو کشور، تشکیل کمیته ویژه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری میان اتاق‌های مشترک ایران و قطر و همچنین تدوین نقشه‌راه و برنامه عملیاتی برای افزایش تعاملات تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲‌میلیارد دلار در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت را از اقدامات موثر برای توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور دانست.

در این نشست عدنان موسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز با اشاره به نقش بخش‌خصوصی در توسعه تجارت کشورمان، گفت: در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر به دنبال این هستیم که یک الگوی ویژه از همکاری بخش دولتی و خصوصی در قطر ارائه کنیم. وی تاکید کرد: فعالیت تک‌تک بازرگانان و تجار ایرانی فراتر از مرزهای کشورمان، منجر به تقویت برند تجاری ایران می‌شود.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه نیز در این نشست گفت: پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر و سفر امیرقطر به تهران، انتظارات برای توسعه روابط تجاری افزایش یافته است و باید شاهد گسترش روابط تجاری دو کشور باشیم.