دنیای اقتصاد - طبق وعده رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، امسال و از ابتدای آبان حدود 20هزار دستگاه خودروی ال-90 وارد بازار خواهد شد. سال آینده نیز این ظرفیت به 150هزار دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت و در سال 87 تولید لوگان در کشور به ظرفیت اسمی یعنی 300هزار دستگاه خواهد رسید.

با قیمت حداقل ۸ میلیون تومان و در سه مدل
ال- 90 از اول آبان وارد بازار می‌شود
تولید تجاری ال-۹۰ در سه مدل E۰ و E۱ و E۲ از ابتدای آبان سال‌جاری در کشور آغاز می‌شود و در سال‌جاری ۲۰هزار دستگاه از این خودرو روانه بازار خواهد شد

گروه صنعت و معـدن- فرید قدیری: رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بعد از گذشت ۱۰ ماه و حدود ۱۵ روز از فعالیتش در این سمت، روز گذشته اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران حوزه صنعت برگزار کرد.
مهدی مفیدی قبل از آنکه خبرنگاران از او در مورد علت تاخیر 10 ماهه در برگزاری کنفرانس مطبوعاتی سوال کنند، این گونه توضیح داد: طبیعی بود صحبت در مورد سازمان آن هم در روزهای اول انتخاب، کار خردمندانه‌ای نباشد. در این چند ماه هم از مصاحبه‌ها به شدت پرهیز کردم چون علاقه‌ای به مطرح شدن ندارم، بلکه انجام کار فعالیت‌های ملی و خدمت‌رسانی بیشتر در شخصیت اجرایی من وجود دارد تا مطرح شدن. معاون وزیر صنایع و معادن سپس ادامه داد: این را هم مطلع هستم که بی‌حوصلگی شما کار را به جایی برد که شکایت بنده را به آقای وزیر بردید که چرا مصاحبه نمی‌کنم. من شاید مصاحبه مطبوعاتی نگذاشتم اما هیچ وقت از تماس با خبرنگاران گریز نداشتم و به تناسب موضوع در خدمتشان بودم. از گفتن واژه نمی‌دانم هم هرگز نمی‌ترسم.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بعد از گفتن این مقدمه و ذکر نکاتی هر چند مختصر در مورد عملکرد سازمان در مورد آخرین وضعیت تولید خودروی ال-۹۰ به عنوان اصلی‌ترین پرسش خبرنگاران توضیح داد: قضیه ال-۹۰ بعد از افت و خیزهایی که در نحوه تنظیم قرارداد وجود داشت و خوشبختانه اصلاح هم شد اکنون وارد فاز اجرایی شده است. تولید خودروی ال-۹۰ به صورت همکاری مشترک بین شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در ایران انجام می‌شود که هم‌اکنون یک خط تولید در ایران‌خودرو و یک خطر نیز در پارس‌خودرو در حال تجهیز شدن است. فعالیت‌های تجهیز خطوط که از قبل آغاز شده بود، مدتی پیش که بحث اصلاح قرارداد مطرح بود به رسم احتیاط متوقف شد، اما مجددا بعد از اصلاحیه تجهیز خط آغاز شده و شرکت رنوپارس نیز فعالیت‌های اجرایی را برای تامین قطعات مورد نیاز آغاز کرد.
مفیدی در ادامه گفت: خط‌های تولید ال-90 در دو کارخانه خودروسازی کشورمان وارد فعالیت‌های راه‌اندازی شده‌اند و بر اساس آداب خط تولید خودرو، این خطوط تا 2ماه می‌توانند خودروهای آزمایشی تولید کنند و بر حسب نیاز اقدام به تغییرات موردنیاز در خط کنند، اما هیچ کدام از خودروها که در این مدت تولید می‌شود اجازه ورود به بازار را نخواهند داشت. مفیدی آغاز رسمی تولید تجاری خودروی لوگان در کشور را اول آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مختصر مشکلی در تامین قطعات به‌وجود آمده که امیدواریم رنو پارس بتواند این مشکل را خیلی زود مرتفع کند.
طبق وعده رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع امسال و از ابتدای آبان حدود ۲۰هزار دستگاه خودروی ال-۹۰ وارد بازار خواهد شد. سال آینده نیز این ظرفیت به ۱۵۰هزار دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت و در سال ۸۷ تولید لوگان در کشور به ظرفیت اسمی یعنی ۳۰۰هزار دستگاه خواهد رسید. از مفیدی در مورد قیمت فروش ال-۹۰ هم سوال شد: قیمت بارها توسط وزیر محترم اعلام شده است. تعیین قیمت در خودرویی که هنوز قسمت عمده آن خارجی است بستگی به قیمت ارز دارد. هر چند ال-۹۰ اولین خودرویی است در کشور که در قالب همکاری‌های مشترک با خارجی‌ها بیشتر از ۵۰درصد از ساخت قطعات آن در داخل انجام می‌شود. اما به هر حال تغییرات اساسی در نرخ ارز بر روی قیمت این خودرو تاثیر می‌گذارد.
مهدی مفیدی سپس با اظهار امیدواری نسبت به اینکه طی ماه‌های آینده شاهد تغییرات نرخ ارز نباشیم، قیمت خودروی ال-90 را 6750 یورو اعلام کرد و گفت: قیمت پایه ال-90 حدود 8میلیون تومان خواهد بود که البته این قیمت برای مدل E0 که از حداقل امکانات در مقایسه با دو مدل E1 و E2 برخوردار است، در نظر گرفته شده است. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «شنیده شده مدل E0 فاقد کولر و شیشه بالابر برقی است، دراین صورت چرا بعد از 40 سال از تولید پیکان در کشور خودرویی 8 میلیون تومانی تولید می‌کنید» نیز گفت:
ال-۹۰ همان‌طور که توضیح دادم، در سه مدل وارد بازار خواهد شد، بدیهی است تقاضای بازار معلوم می‌کند کدام مدل بیشتر از بقیه باید تولید شود. مفیدی در عین حال تاکید کرد: سعی داریم خودرویی نسبتا ارزان اما با حفظ کیفیت عرضه کنیم. پرسش بعدی خبرنگاران از رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در مورد آتش‌سوزی در پژو ۴۰۵ و قضیه پیگیری مدعی‌العموم و سوال از وزیر صنایع بود. مفیدی در این باره با تاکید بر اینکه سازمان گسترش صرفا سهامدار کارخانه خودروساز تولید پژو۴۰۵ است و این مساله موضوع ایران‌خودرو است که باید جواب دهد گفت: بنده به عنوان مطلع نه به عنوان مسوول جواب می‌دهم.
مفیدی سپس افزود: به علت کثرت قطعاتی که باید در تولید خودرو تهیه و مونتاژ شود، لذا در دنیا هم سابقه دارد قطعه‌ای از زیردست در برود و مشکلاتی هم ایجاد کند که حتی این مشکل ممکن است در بخش ایمنی خودرو باشد.
در چنین مواقعی فراخوان می‌کنند و خودروهایی که تا قبل از فراخوان خسارت دیدند، خودروساز باید خسارت آنها را بپردازد اما وقتی فراخوان شد و طرف نیامد، بحث وارد مسائل حقوقی می‌شود.
رییس سازمان گسترش تصریح کرد: آتش‌سوزی خودروهای پژو 405 ناشی از معیوب بودن یک قطعه سوخت‌رسان در خودرو بوده و از آنجا که خودروها آتش می‌گرفتند بحث‌های مهندسی و تحقیق کمی طول کشید (2 ماه) تا متوجه شوند مشکل کجاست. اما بلافاصله پس از شناسایی قطعه معیوب 109هزار خودرو فراخوان شدند و احتمال می‌دادند این قطعه در این تعداد خودرو باشد هر چند از این قطعه معیوب تنها در 60هزار خودرو به‌کار گرفته شده بود، اما مجبور شدند ضریب ریسک را باز کنند. متاسفانه تاکنون بیشتر از 70هزار خودرو از 109هزار خودرو مراجعه کرده‌اند. مفیدی یک توضیح دیگر هم در این ارتباط داد: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم از وزیر خواسته‌اند اقداماتی را که تاکنون در این ارتباط انجام شده گزارش داده شود اما این قضیه در روزنامه‌ها به گونه دیگری مطرح شد.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در مورد برنامه‌های در دست اجرای ایدرو در جهت سیاست‌های اصل ۴۴ نیز گفت: در حال حاضر سهام سازمان پس از ارزیابی و قیمت‌گذاری در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و ما هر لحظه حتی همین الان منتظر هستیم سهام سازمان گسترش به روی تابلو بورس برود. انتظار هم داریم بلافاصله پس از رفتن سهام روی تابلو سازمان خصوصی سهام را عرضه کند و آنها را به فروش برساند. مفیدی ارزش کل سهام این شرکت را ۲۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
ایدرو پیمانکار فاز 3 متروی تهران
سازمان گسترش و نوسازی صنایع مدتی است وارد فعالیت‌های پیمانکاری بزرگ نیز شده است. در حال حاضر این سازمان اجرای خط ۳ متروی تهران که ازگل را به یافت‌آباد متصل می‌کند را به عنوان پیمانکار بر عهده گرفته است که به گفته مهدی مفیدی تا دو ماه آینده اجرای طرح آغاز خواهد شد.
رییس سازمان گسترش در مورد برنامه صادرات امسال این سازمان نیز گفت: سال گذشته 220میلیون دلار ارزش صادرات شرکت‌های تحت پوشش بوده است. امسال هم برنامه یک میلیارد دلاری را برای صادرات در نظر داریم. البته در 5ماه اول سال موفق شدیم از 150میلیون دلار صادرات گذر کنیم و اگرچه عمده صادرات کالا در 6ماه دوم سال اتفاق می‌افتد اما از برنامه عقب هستیم.
مفیدی در ادامه گفت:‌حدود ۱۴۸ مورد تفاهمنامه با بخش خصوصی داریم اعم از سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی که ۱۲۰فقره از آنها به مصوبات کمیته توسعه صنعت رسیده است. از این‌ها ۶۱فقره نیز در حال اجرا است.
وی همچنین گفت:‌ در حال حاضر 16هزار میلیارد ریال طرح با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا داریم.