معاون وزیر صمت افزود: نباید شرکت‌های دانش‌بنیان را صرفا شرکت های «نوپا» تلقی کنیم، بلکه در پی آن هستیم تا شرکت‌های بزرگ را دانش‌بنیان کنیم و فناوری‌های نوظهور را در شرکت‌های بزرگ رسوخ داده و تحقیق و توسعه را در این شرکت‌ها هدفمند سازیم. رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخبگان زیادی در حوزه صنعت حضور دارند و آمارها نشان می‌دهد که کشور از نظر تعدد مهندسان در رتبه‌های برتر قرار دارد. اگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص هم‌افزایی انجام دهند، می‌توانند در حوزه دانش‌بنیان تاثیر‌گذاری خوبی داشته باشند.

در این نشست، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز اظهار‌کرد: مبنا بر این بوده است که ایدرو در حوزه صنعت به کارهایی بپردازد که کمتر به آن پرداخته شده است. در دهه۴۰ ایدرو با رویکرد جایگزینی واردات شکل گرفت. بنابراین دو فعالیت هدف‌گذاری شد: جایگزینی واردات با گسترش صنایع و نوسازی صنایعی که آن زمان با ورشکستگی روبه‌رو بودند. طی این سال‌ها کشورهایی که با سازمان متناظر ایدرو، صنعتی‌سازی‌شدن را آغاز کردند (مانند کره‌جنوبی) به سمت مدیریت زنجیره‌‌‌های ارزش بومی و منطقه‌ای و بین‌المللی تمایل پیدا کردند. برخی دیگر از امور متولی و راهبری ندارد. برای مثال بازارسازی و سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت هیچ مرجعی ندارد و ممکن است حتی شرکت‌های تابعه ایدرو در سرمایه‌گذاری‌‌‌ها با هم رقابت کنند. ایدرو می‌تواند تسهیم دانش فنی مشترک و تسهیم سرمایه‌گذاری‌های مشترک را انجام دهد که از نقش‌های کمتر پرداخته شده آن است.

ابوالفضل کیانی‌بختیاری یادآور شد: موضوع دیگر، خوشه‌سازی و رگولاتوری شرکت‌های دانش‌بنیان است که ایدرو می‌تواند نقش‌آفرینی خوبی در این زمینه داشته باشد و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که این موضوع را در اولویت کارها قرار دهیم. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی در خصوص کسب‌وکارهای پلتفرمی و خدمات مدیریتی در شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی دارد تا بیش از ۱۰خدمت مدیریتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد.