به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی پورکاظم شایسته، در خصوص اقدامات صورت‌گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا در راستای حمایت از تولید اظهار کرد: قاچاق یک پدیده چندوجهی و به‌شدت متاثر از وضعیت اقتصادی هر کشور است.

وی افزود: هرچقدر وضعیت اقتصادی کشوری سالم‌تر و تجارت خارجی و داخلی رسمی آن آسان‌تر و مسائل مالی و ارزش پول و سایر ملزومات اقتصادی آن روان‌تر باشد، عرصه برای قاچاق تنگ‌‌‌تر می‌شود.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: روند قاچاق در کشور از سال ۱۳۹۳، حدود ۲۵میلیارد دلار برای کالای ورودی و خروجی تخمین زده شد و طی سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز حدود ۱۰میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور کاسته شد.

وی افزود: مشخصه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این بود که ما در قاچاق خروجی نیز به تعبیری دارای مزیت شدیم؛ چون در گذشته به طور سنتی فقط قاچاق سوخت انجام می‌‌‌شد؛ اما با توجه به تغییراتی که در پول ملی و همچنین در حوزه ارز صورت گرفت و بخشی از منابع مالی ما نیز مورد تحریم ظالمانه دشمن قرار گرفت، بنابراین بخش عمده کالاها و مایحتاج داخلی هم مزیت پیدا کرد که از کشور خارج شود.

پورکاظم شایسته تصریح کرد: سیر قاچاق ورودی و خروجی در حال حاضر نزولی است؛ اگرچه با وجود این وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که داشتیم قاچاق کالا می‌‌‌توانست چند برابر میزان فعلی باشد. معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به فرمان و تاکید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱ مبنی بر لزوم مدیریت و برخورد با قاچاق از پیش از مبادی تا سطح عرضه گفت: اگر بر اساس ماده ۱۳ قانون، شناسه و کد رهگیری کالا به‌ویژه در مورد کالاهای حجیم و بزرگ و لوازم خانگی را انجام دهیم، دیگر نیازی به برخورد با مغازه‌دار نخواهیم داشت. این مقام مسوول از برخورد هماهنگ‌شده با چند باند سازمان‌یافته و کلان در حوزه قاچاق لوازم خانگی در غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: حجم قابل‌توجهی از این انبارهای قاچاق مصادره شد. پورکاظم شایسته عنوان کرد: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌‌‌ها را دارد، در حوزه لوازم خانگی است. معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ۳/ ۱۴‌درصد از لوازم خانگی در سال ۱۳۹۹ قاچاق بوده است، تصریح کرد: ما امسال و سال ۱۴۰۱ باید این حجم از قاچاق را به زیر ۱۰‌درصد برسانیم.