مدیرعامل شرکت تعاونی‌ صنایع آبکاری: شهرک صنعتی لبه‌زنگ برای انتقال همه‌ واحدهای آبکاری تهران، کوچک است

و قرار است به زودی این مساله را با مسوولان مطرح کنیم گروه صنعت و معدن- واحدهای آبکاری و ریخته‌گری فعال در تهران هنوز به شهرک‌های صنعتی اطراف پایتخت منتقل نشده‌اند این در حالی است که مشکلات زیست‌محیطی فعالیت این واحدهای تولیدی صنفی عرصه را برای ادامه حیات آنها در تهران تنگ کرده است.

نوع کار واحدهای آبکاری و ریخته‌گری به دلیل نوع مواد اولیه، واکنش‌های شیمیایی مواد با یکدیگر و تولید پساب‌های صنعتی برای محیط زیست خطرناک محسوب می‌شود. طی چند سال گذشته سخت‌گیری‌های سازمان محیط‌زیست بر روی صنایع آبکاری و ریخته‌گری نیز که در همین راستا صورت گرفت باعث شد برخی از واحدهای آبکاری در تهران زیرزمینی شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد و با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان بازرگانی استان تهران در حال حاضر تعداد ۱۲۳‌واحد آبکاری دارای پروانه صنفی معتبر و ۱۷۵‌واحد ریخته‌گری و ذوب فلزات دارای پروانه معتبر در شهرستان تهران فعالیت می‌کنند.

در استان تهران نیز تعداد ۱۷۲‌واحد آبکاری دارای پروانه صنعتی معتبر و ۳۰۲‌واحد ریخته‌گری و ذوب فلزات دارای پروانه صنفی معتبر وجود دارد.

اما در مقابل این تعداد واحد آبکاری مجاز در تهران، کارگاه‌های غیرمجاز و زیرزمینی نیز فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع آبکاری ایران که چندی پیش به مناسبت همایش صنایع آبکاری با خبرنگاران سخن می‌گفت، اعلام کرده بود تعداد واحدهای زیرزمینی در صنعت آبکاری طی دو سال گذشته از ۳۰۰۰‌واحد به بیش از ۴۰۰۰‌واحد رسیده است.

آبکاری به عنوان حلقه تکمیلی تولیدات نیمی از صنایع به خاطر آلودگی محیط زیست مجبور است به خارج از شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران منتقل شود. اما این انتقال معلوم نیست چه زمان باید اتفاق بیافتد.

رییس اسبق سازمان صنایع و معادن استان تهران نیمه اول اردیبهشت ماه امسال در جمع آبکارهای تهران به آنها پیشنهاد داد در یک شهرک صنعتی متمرکز شوند تا از این طریق بتوانند یک سیستم بازیافت راه‌اندازی کنند.

این پیشنهاد «مختار قانون» که برای اولین بار به صنایع آبکاری استان تهران داده می‌شد با استقبال آنان نیز روبه‌رو شد. اما اکنون با گذشت بیش از ۳ ماه از این پیشنهاد واحدهای آبکاری همچنان در شهرستان‌ تهران حضور دارند.

براساس این گزارش با توافقی که بین مسوولان شرکت‌ شهرک‌های صنعتی، نمایندگان مجمع امور صنفی و روسای اتحادیه آبکاری و ریخته‌گری انجام شد مقرر شده شهرک صنعتی لبه زنگ به عنوان محل استقرار واحدهای آبکاری مستقر در تهران معرفی شود. در جلسه کمیته تخصصی کار گروه صنعت و معدن که در تاریخ ۱۴ تیرماه سا‌ل‌جاری در سازمان صنایع و معادن استان تهران برگزار شد، قرار شده زمین‌های به ابعاد ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰‌متری برای استقرار واحدهای آبکاری در این شهرک اختصاص یابد.

حمید سیفی مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع آبکاری ایران در خصوص شهرک صنعتی لبه زنگ به دنیای اقتصاد گفت: این شهرک برای استقرار کل واحدهای آبکاری مستقر در تهران کوچک است و قرار است به زودی در جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع و معادن استان تهران این مساله بررسی شود.

سیفی در ادامه خاطرنشان کرد: درتلاش هستیم انجمن صنایع آبکاری تاسیس کنیم تا کلیه فعالان این صنعت عضو انجمن شوند.

وی افزود: تاسیس انجمن آبکاری کمک خواهد کرد فعالان این صنعت با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند.