دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: تا پایان امسال حدود ۲/۳۵میلیون تن سیمان در کشور تولید خواهد شد و تا پایان مهرماه امسال نیز کل یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن تعهد انجمن سیمان برای واردات این محصول عملی خواهد شد. وی یادآور شد: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان باید تا پایان مردادماه به تعهد خود برای واردات ۵/۱میلیون تنی سیمان عمل می‌کرد، اما به دلیل اینکه کشتی، یکی از معضلات بزرگ نقل و انتقال کالاهای فله‌ای است، عملی شدن این تعهد تا مهرماه به طول می‌انجامد.

وی اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با مساعدت وزارت بازرگانی، تا پایان مهرماه باقیمانده تعهدات انجمن سیمان برای واردات این محصول عملی شود.

حبس قیمت‌ها به نفع هیچ کس نیست

محمد حسن پورخلیل، در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه تصمیم دولت مبنی بر عملی نکردن افزایش قیمت سیمان به نفع تولیدکنندگان و مردم نیست، تصریح کرد: منافع طولانی مدت مردم در این است که با افزایش قیمت سیمان،‌ زمینه تکمیل پروژه‌های در جریان (توسعه خود صنعت سیمان) فراهم شود و با راه‌اندازی آنها تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود و همچنین پروژه‌های عمرانی کشور و از جمله نیروگاه‌ها در زمان تعهد شده اجرا شوند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اضافه کرد: هر پروژه یک‌‌میلیون تنی سیمان بعد از اینکه در مدار تولید قرار گرفت، برای حدود ۲۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. بنابراین عملی کردن افزایش قیمت سیمان بسیار مطمئن است و برای دولت نیز کاملا توجیه دارد.

پورخلیل خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می‌کنیم که اگر دولت بیشتر به صنعت سیمان اهمیت دهد و موضوع قیمت سیمان را حل کند، تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ظرفیت سیمان از ۵ /۳۵میلیون تن فعلی با راه‌اندازی پروژه‌های جدید به ۴۲میلیون تن خواهد رسید. وی نیاز سالانه کشور به سیمان را ۳۷میلیون تن ذکر کرد.