حقوق ورودی مداد، به نفع تولیدکنندگان داخلی شد

گروه صنعت و معدن‌ـ با تغییراتی که وزارت صنایع و معادن و کمیسیون ماده یک بر روی تعرفه واردات برخی کالاهای تولیدی انجام داده حقوق گمرکی مداد خارجی نیز به نفع تولید داخلی تغییر پیدا کرد. جهانبخش بهزادی‌کیا، دبیر اسبق انجمن لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: از ابتدای سال‌جاری حقوق ورودی مداد ۵۵درصد ارزش اظهاری یا پرداخت ۲هزار و ۲۲۷تومان به ازای واردات هر کیلوگرم مداد تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این ورود هر کیلوگرم مداد تنها مشمول پرداخت ۴۰۰تومان عوارض بوده، گفت: طی دو سال گذشته تولیدکنندگان مداد از دولت خواستار بودند حقوق و عوارض گمرکی واردات مداد را برای حمایت از تولید داخل افزایش دهد. این تولیدکننده داخلی مداد تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل سهم ۷۵درصدی مدادهای وارداتی از بازار داخل تنها دو کارخانه فعال هستند.

وی افزود: ۶۰درصد از کارخانه‌های ساخت مداد نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند.

تولید در سراشیبی سقوط

به گزارش دنیای اقتصاد و به استناد آمارهای وزارت صنایع و معادن میزان تولید مداد از ۳میلیون قراص (هر قراص شامل ۱۴۴ عدد مداد است) در سال ۷۹ به یک‌میلیون قراص در سال ۸۳ رسید. این رقم در ۱۰ ماه امسال ۸۴ نیز با ۳۲درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن به حدود ۶۲۸هزار قراص رسید.

اما کاهش تولید مداد طی یکی دو سال گذشته در ایران را واردات جبران کرد. البته تولیدکنندگان داخلی مواد معتقدند واردات ارزان مدادهای خارجی آنها را از گردونه تولید خارج کرده است.

براساس این گزارش، میزان واردات مداد از حدود ۷۶۰هزار قراص در سال ۷۹ به حدود ۵/۱میلیون قراص در سال ۸۳ افزایش پیدا کرد و در سال ۸۴ نیز به مرز ۲میلیون قراص رسید.

این در حالی است که سهم مداد ایران در بازار کشورمان حدود ۷۰۰هزار قراص است.

دبیر اسبق انجمن لوازم‌التحریر گروه مداد معتقد است اگر تعرفه گمرکی مداد تغییری نکند تا ۲سال دیگر تولیدکنندگان داخلی قادر خواهند بود سهمشان از بازار را از ۲۵درصد فعلی افزایش دهند و واردات نیز کاهش پیدا کند.