صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی پیرو چاپ یادداشتی با عنوان «چالش‌های تولیدکنندگان زغال سنگ» که در تاریخ ۴/۵/۸۵ در این صفحه آمده بود، توضیحی را به شرح زیر به دفتر روزنامه ارسال کرده است: رسالت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدن براساس ماده ۳۱ قانون معادن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری اکتشاف و تضمین ارزش پروانه‌های بهره‌برداری پس از کارشناسی‌های فنی و دقیق به منظور دریافت وام می‌باشد تا بتواند نقش موثری در تحقق توسعه پایدار در بخش معدن داشته باشد. با توجه به سوءتفاهم‌هایی که اخیرا در خصوص زمان رسیدگی و اخذ بیمه‌نامه وام از صندوق بیمه ایجاد شده است، لازم به ذکر است که کار صندوق صدور بیمه‌نامه است نه پرداخت وام. مهم‌ترین عامل نارضایتی برخی از متقاضیان صدور بیمه‌نامه که خصوصا تقاضای وام‌های سنگین را دارند، عدم آگاهی از روند فرآیند اخذ وام یا تسهیلات و ضعف شدید مدارک و اسناد فنی طرح می‌باشد. معمولا متقاضیان ابتدا برای اخذ وام در محل صندوق حاضر می‌شوند ولی پس از مراجعه به صندوق، درخواست صدور بیمه‌نامه آنها ثبت می‌شود و راهنمایی لازم جهت اخذ وام فرآیند کار برای آنها تشریح و متقاضی به ترتیب زیر اقدام می‌نماید: ۱ - اخذ معرفی‌نامه از ارگان تسهیلات‌دهنده (مثل وزارت صنایع و معادن،‌ سازمان توسعه یا بانک‌ها) (زمان نامعلوم) ۲ - تشکیل پرونده در صندوق پس از معرفی تسهیلات‌دهنده،‌ انجام بازدید و تهیه گزارش کارشناسی تا مرحله اعلام نتیجه کارشناسی به تسهیلات‌دهنده (چنانچه مدارک فنی کامل باشد ۳۵ روز).

۳ - بررسی گزارش کارشناسی صندوق در کمیته‌های فنی تسهیلات‌دهنده و تصمیم‌گیری مبنی بر اعطای وام در هیات عامل یا کمیته‌های تصمیم‌گیرنده تسهیلات‌دهنده (زمان نامعلوم).

۴ - معرفی متقاضی به بانک عامل توسط تسهیلات‌دهنده و تشکیل پرونده در بانک و استعلام سوابق بانکی و خوش‌حسابی متقاضی (زمان نامعلوم).

۵ - اعلام آمادگی پرداخت وام از طرف بانک عامل به صندوق و در نتیجه صدور بیمه‌نامه با ذی‌نفعی تسهیلات‌دهنده‌. (۳روزه).

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، صندوق فقط در مرحله دوم نقش دارد و متوسط زمان رسیدگی ۳۵ روز است. گاهی متاسفانه صندوق با شرکت‌هایی روبه‌رو است که توان فنی و مالی بالایی ندارند و معادن با ظرفیت بالا به آنها واگذار شده است. طبیعی است که به علت حجم بالای هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ریسک در این‌گونه معادن عملیات استخراج باید براساس اصول طراحی مهندس برنامه‌ریزی شود. طبیعتا تهیه این‌گونه طرح‌ها پس از مراجعه اولیه و درخواست صندوق، نیاز به زمان دارد.

لذا صندوق نمی‌تواند بیمه‌نامه اعتباری برای معادنی صادر کند که فاقد گزارش اکتشاف تفصیلی و طرح جامع مهندسی براساس واقعیت‌ها هستند یا به هر دلیل دیگر فاقد توجیه هستند.

صندوق استقبال می‌کند از اینکه معترضان به جای کلی‌گویی اسم مورد را بیان کنند تا جزئیات و اشکالات آن طرح را پاسخگو باشد تا خوانندگان محترم خود به قضاوت بنشینند. لازم به ذکر است که صندوق امانت‌دار اطلاعات هر پرونده است، مگر اینکه خود متقاضی بخواهد موارد در رسانه‌ها بیان شود.