به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا جانباز در حاشیه بازدید از مرکز معاینه منابع آب تهران در جمع خبرنگاران درباره مصرف آب مشترکان در سراسر کشور اظهار کرد: طی روزهای گذشته با افزایش درجه حرارت در بیشتر نقاط کشور مواجه بودیم اما به گونه‌ای اقدام شد که در حال‌حاضر در بیشتر شهرها مشکل نداریم.

وی افزود: در ۳۰۰ شهر تولید و مصرف آب برابر است که نشان می‌دهد مشکلی نیست اما اگر حادثه‌ای رخ دهد و تولید آب کاهش یابد، تراز منفی خود را نشان می‌دهد. معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ۸‌هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: طی ۵۲سال اخیر خشک‌ترین و گرم‌ترین سال رقم خورده است اما روزهای اخیر اعتبارات مناسبی را از خزانه‌داری کل کشور جهت تقویت شرکت‌های آبفای استان‌ها دریافت کرده‌ایم. جانباز درباره مشکل آب خوزستان گفت: درباره استان خوزستان بعد از کم‌آبی که به دلیل مدیریت مخازن سدها اعمال شد و ما در پایین‌دست کاهش دبی آب رودخانه‌های استان را داشتیم و عمده مشکلات برای روستاها و اراضی کشاورزی رخ داد، ۲ اتفاق خوب رقم خورد؛ اول آنکه با برنامه‌ریزی انجام شده، دبی خروجی سدها طوری تنظیم شد که برای تامین آب استان خوزستان در پاییز امسال اطمینان داشته باشیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: اتفاق دوم این بود که آب ۷۰۲ روستا که مشکل فرسودگی شبکه یا تامین آب داشتند، با همکاری وزارت نیرو و بنیاد برکت، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره)، کاری کردیم که مشکل تامین آب حدود ۵۰۰ روستای استان خوزستان تا پایان امسال به‌طور کلی رفع شود.

جانباز در پاسخ به این سوال که آیا قطع آب مشترکان تهرانی صحت دارد یا خیر؟ افزود: تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده‌ایم و بیش از ۸۰ درصد مشترکان آب تهرانی مطابق الگو مصرف می‌کنند. وی ادامه داد: البته در سنوات گذشته با ابزارهایی که در اختیار داشتیم، آب مشترکان پرمصرف را قطع می‌کردیم ولی مشکلی که در استان تهران داریم، این است که برخی از آنها انشعاب مشترک دارند که امکان شناسایی واحدهای کم و پرمصرف در یک انشعاب، پایین است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره تاثیر قطعی برق بر تامین آب تهران گفت: در ابتدای شروع به برنامه قطعی برق در سال‌جاری، طی هماهنگی که با حوزه برق وزارت نیرو داشتیم و پس از یک هفته اعمال شد، برق فیلرهای حساس شبکه آب تهران قطع نشد ضمن اینکه ۲۷درصد دیماند برق شبکه آب کشور با دیزل ژنراتورها تامین می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور همچنین از مدیریت منابع آب تهران با توجه به پیش‌بینی کم‌بارش بودن پاییز امسال خبر داد. جانباز در بازدید از مرکز مانیتورینگ ذخایر آب استان تهران با بیان اینکه مصرف آب شهر تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است، گفت: مصرف روزانه آب تهران به‌طور متوسط ۳میلیون و ۷۰۰هزار مترمکعب است که معادل ۳۵ تا ۳۶ هزار بطری آب‌معدنی در ثانیه در تهران آب مصرف می‌شود که حجم بسیار قابل توجهی است. سال گذشته بیشترین مصرف آب در ۶مرداد اتفاق افتاد که ۳میلیون و ۸۱۸ هزار مترمکعب آب مصرف شد. هر یک درجه افزایش دما ۵۰ تا ۷۰ هزار مترمکعب مصرف آب را در پی دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه برای محلات مختلف تهران برای ۱۵ تا ۲۴ ساعت ذخیره آب داریم، تصریح کرد: در صورت وقوع حادثه از این ذخیره آب استفاده می‌شود و شهروندان متوجه وقوع سانحه نمی‌شوند.   وی به کاهش ۲متر از منابع سطحی آب تهران در سال‌جاری نسبت به سال گذشته اشاره و تاکید کرد: آبفای استان تهران، مخازن را به‌خوبی کنترل کرد، در صورتی که بدترین سناریو برای پاییز و زمستان امسال خشکسالی باشد، به سمتی رفتیم که مردم تهران دغدغه‌ای برای پاییز نداشته باشند تا بتوانیم از پیک خشکسالی عبور کنیم.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور به اتفاق خوب دیگری که در تهران رقم خورده است، اشاره کرد و گفت: کیفیت آب شمال و جنوب تهران با توجه به اضافه‌شدن منابع سد ماملو به تامین آب جنوب تهران، یکسان شده است.  جانباز درباره مصرف کولرهای آبی اظهار کرد: با آغاز به کار کولرهای آبی در پایتخت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار مترمکعب در هر شبانه روز به مصرف آب پایتخت اضافه می‌شود. این در حالی است که آب‌شیرین‌کن بندرعباس در هر شبانه روز ۱۰۰هزار مترمکعب تولید کرده که کل مصرف آب شهر را تامین می‌کند.  وی میزان ذخایر آب روزانه تهران را ۵/  ۱ تا ۶/  ۱ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حرکت مانیتورینگ به صورت لحظه‌ای هر اتفاقی را که در شبکه آب تهران رخ دهد، متوجه شده و بلافاصله به دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا جلوی خسارت احتمالی گرفته شود؛ مانند اتفاقی که چند سال قبل در شکستگی شبکه اصلی تامین آب شهران در غرب تهران رخ داد و بلافاصله از بروز خسارات جلوگیری کردیم.