به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،‌ در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵/ ۵۰ میلیارد مترمکعبی مخازن سد‌ها، حدود ۲۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب، معادل ۵۹ درصد مخازن پر شده است.

بر این اساس، به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۲۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۳۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.

این گزارش حاکی است، آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ (۳۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب) دارای ۱۹ درصد کاهش است.

بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۹ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور صورت گرفته، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۳۲ درصدی برخوردار بوده است.

در همین حال، مدیر مرکز کنترل آب تهران اعلام کرد: سرانه مصرف آب‌شرب در شهر تهران ۲۴۰لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز به‌ازای هر نفر است که باتوجه به سرانه ۱۷۰لیتر بر ثانیه کشوری، تهرانی‌ها ۷۰لیتر بیشتر از سرانه کشور مصرف می‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری «تسنیم»، حسین سرایی با بیان اینکه سرانه مصرف شهر تهران در تا‌بستان تا‌ ۳۱۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز نیز می‌رسد که این رقم بسیار بزرگی است، افزود: در زمان حاضر شهر تهران روزانه ۳۷ هزار لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کند که این رقم در تا‌بستان به بیش از ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه خواهد رسید که با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها بر لزوم مدیریت مصرف در این کلان‌شهر تا‌کید می‌شود. سرایی گفت: مصارف فعلی در شهر تهران نشان می‌دهد که مصرف آب شرب این کلان‌شهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر است که با توجه به گزارش‌های سازمان هواشناسی و بارش‌های انجام‌شده، ما شرایط خوبی به ‌لحاظ آبی نخواهیم داشت. مدیر مرکز کنترل آب تهران با اشاره به کاهش ذخایر پشت سد‌ها ادامه داد: اگر ما در تا‌بستان ذخایر موجود را حفظ کنیم در ابتدای پاییز و پیش از شروع سال‌آبی جدید با محدودیت‌های کمتری مواجه خواهیم شد. سرایی با تا‌کید بر لزوم صرفه‌جویی ۱۰درصدی مصرف آب اضافه کرد: استفاده از کاهنده مصرف، استفاده نکردن از آب به‌جای جارو در زمان نظافت ساختمان و بازنگذاشتن آب در زمان استحمام می‌تواند مانع از هدررفت آب شود.

وی گفت: آب‌شرب تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی تا‌مین می‌شود که با کاهش بارش‌ها، سهم آب‌های سطحی کاهش و سهم منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد که این روند به‌معنای استفاده از ذخایر آب نسل‌آینده است.