بنابر گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در این مدت تولید کنسانتره و گندله به ترتیب به بیش از ۱۶ میلیون و ۷/ ۱۴ میلیون تن رسیده و میزان تولید آهن اسفنجی و فولاد خام نیز از ۵/ ۱۰ میلیون و ۴/ ۷ میلیون تن عبور کرده است.

آمارها حاکی از آن است که میزان تولید کنسانتره آهن شرکت‌های بزرگ در تیر امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۲ درصد افزایش یافته و شرکت‌های میدکو (با ۶۷درصد رشد)، سناباد(۳۳درصد) و چادرملو(۲۷درصد) بیشترین میزان تولید را بین شرکت‌ها ثبت کرده‌اند.

مجموع تولید کنسانتره آهن شرکت‌ها در تیرماه امسال، بیش از ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تن شد. میزان تولید گندله شرکت‌های بزرگ نیز با ۴ درصد رشد همراه بوده است و شرکت‌های فولاد خراسان و میدکو به ترتیب ۳۶ و ۲۱ درصد رشد تولید را رقم زدند. مجموع تولید گندله شرکت‌ها در تیرماه بیش از سه میلیون و ۵۵۹ هزار تن بوده است.

همچنین در تیرماه امسال، میزان تولید آهن اسفنجی زنجیره فولاد از رشد ۶ درصدی برخوردار بوده است و شرکت‌های فولاد خوزستان(رشد ۱۷درصدی) و فولاد‌مبارکه (۵درصد) بیشترین میزان تولید این محصول را در مدت یاد شده ثبت کردند. مجموع آهن اسفنجی تولید شده در این مدت، بیش از ۲ میلیون و ۳۶۹ هزار تن است.

شرکت‌های بزرگ در تیرماه ۹۹، با تولید یک میلیون و۸۱۵ هزار تن شمش فولاد، رشد ۸ درصدی این محصول را رقم زدند.

بر اساس این گزارش، تولید آلومینیوم در چهار ماه نخست ۹۹ برای نخستین بار به حدود ۱۳۹ هزار تن رسید.در این گزارش آمده است: مجموع تولید آلومینیوم شرکت‌های ایرالکو، المهدی، هرمزآل، جاجرم و آلومینیوم جنوب به ۱۳۸ هزار و ۷۸۱ تن رسید که این رقم بیش از ۶۷ درصد از عملکرد تولید مدت مشابه سال گذشته است.

تولید آلومینیوم تیر ماه هم در مجموع به ۳۷ هزار و ۵۸۰ تن رسید که این رقم در برابر تولید ۲۱ هزار و ۶۱ تن مدت مشابه پارسال، رشد ۷۸ درصدی را به ارمغان آورده است.

در این گزارش اعلام شده است: تولید کاتد مس در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال(۱۳۹۸) افزایش یک درصدی داشته است. میزان تولید در چهار ماهه امسال ۴۰۳ هزار و ۹۹۴ تن و در چهار ماهه سال گذشته ۴۰۰ هزار و ۶۸۰ تن بوده است. همچنین میزان تولید آند مس نیز در این مدت با افزایش ۳ درصدی روبه‌رو شده است. بر این اساس در چهار ماهه امسال۱۲۱ هزار و ۲۰۲ تن آند مس تولید شد که میزان تولید در مدت مشابه پارسال ۱۱۷ هزار و ۵۶۳ تن بود. در بخش تولید کاتد مس نیز افزایش تولید یک درصدی در چهار ماهه امسال داشته‌ایم. میزان تولید کاتد مس در این مدت به ۹۱ هزار و ۸۰ تن رسید، در حالی که تولید در چهار ماهه پارسال ۹۰ هزار و ۴۱۵ تن بود.

  فروش ۷۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی

ارزش فروش شرکت‌های معدن و صنایع معدنی حاضر در بورس، طی تیر ماه امسال با رشد ۵۱ درصدی همراه شد و میزان فروش ۷۴ شرکت این بخش در این مدت از ۴/ ۲۱هزار میلیارد تومان گذشت. بر اساس این گزارش، ۷۴شرکت معدن و صنایع معدنی بورسی در چهار ماه ابتدای امسال (تا پایان تیر ماه) به فروشی بیش از ۷۰هزار میلیارد تومانی دست یافتند. این رقم ۳۲درصد بیش از فروش دوره مشابه سال ۹۸ است.

همچنین مقایسه عملکرد بین دو ماه تیر و خرداد امسال حاکی از آن است که میزان فروش تیر ماه ۱۰درصد نسبت به ماه قبل از آن (خرداد)، افزایش یافت. طی ماه تیر بیشترین میزان فروش از آن فولاد مبارکه بود، به‌طوری که فروش این شرکت به ۴۸۸۴ میلیارد تومان رسید.

شرکت ملی مس با فروش ۲۷۴۴ میلیارد تومان در رتبه دوم جای گرفت. شرکت فولاد خوزستان با فروش ۱۸۹۳ میلیارد تومان در جایگاه سوم، گل‌گهر با فروش ۱۴۸۷ میلیارد تومان در رتبه چهارم و ذوب‌آهن اصفهان با فروش ۱۴۱۷ میلیارد تومان در ردیف پنجم قرار گرفت. همچنین شرکت‌های چادرملو با فروش ۱۰۹۹ میلیارد،‌ فولاد کاوه جنوب با فروش ۷۴۴ میلیارد، ایرالکو با فروش ۶۹۹ میلیارد، فولاد خراسان با فروش ۶۴۷ میلیارد و فولاد هرمزگان با فروش ۶۳۸ میلیارد تومان به ترتیب در رتبه‌های ششم تا دهم ایستادند.

در مدت چهار ماه سال ۹۹ بیشترین فروش در اختیار فولاد‌مبارکه با ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، ملی مس با ۹۱۶۲ میلیارد تومان و فولاد خوزستان با ۶۷۰۳ میلیارد تومان قرار گرفت.

پس از آن شرکت‌های گل‌گهر با ۵۵۹۴ میلیارد تومان و ذوب‌آهن با ۴۷۱۱ میلیارد تومان قرار گرفتند. همچنین چادرملو با ۳۴۷۱ میلیارد تومان، فولاد هرمزگان با ۲۳۰۹ میلیارد تومان، کاوه‌جنوب با ۲۲۹۳ میلیارد تومان، ایرالکو با ۱۶۸۲ میلیارد تومان و فولاد خراسان با ۱۶۴۹ میلیارد تومان جزو ۱۰ شرکت پرفروش در مدت مورد بررسی بودند.