امید پشت چرخ دنده‌ها نهفته است

«دنیای‌اقتصاد» به مناسبت روز صنعت و معدن مبادرت به انتشار ویژه‌نامه‌ای کرده است. در بخشی از این ویژه‌نامه در مطلبی با عنوان آیا می‌توان به احیای رشد اقتصادی امیدوار بود، می‌خوانیم:«سال ۹۸ را باید سال شوک‌های ویرانگر دانست. تنها دراسفندماه، اقتصاد ایران با دو شوک شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت مواجه شد. با وجود شوک‌های سیاسی و بین‌المللی که در تمام سال به این اقتصاد وارد شد و با وجود تشدید تحریم‌ها و قطع ارتباط مالی با جهان و همه بیماری‌های مزمنی که اقتصاد ایران را گرفتار کرده، کرونا و سقوط قیمت نفت، شوک‌های غیرمنتظره آخر سال بودند که اقتصاد ایران را کاملا غافلگیر کردند. ارزیابی اقتصاددانان این است که هم سقوط قیمت نفت و هم شیوع بیماری کرونا می‌توانند متغیرهای اصلی اقتصاد ایران از جمله رشد اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار داده و بر عمق مشکلات موجود بیفزایند. بزرگ‌ترین نگرانی این است که در یک دهه گذشته، متوسط نرخ رشد اقتصاد ایران نزدیک به صفر بوده، اما بر جمعیت کشور افزوده شده در نتیجه درآمد سرانه کاهش یافته و ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور با درآمد پایین است. تداوم این شرایط در سال ۱۳۹۹ و احتمالا ۱۴۰۰ می‌تواند نامطلوب‌ترین دوره اقتصاد ایران را از زمانی که آمارهای اقتصادی موجود است، رقم بزند. اکنون که به سمت کاهش رفاه حرکت می‌کنیم و فقیرتر شدن جامعه ایران محتمل است، آیا می‌توان به احیای رشد اقتصادی امید داشت؟»

در بخش دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: «گرچه به نظر می‌رسد که شرایط اقتصادی با اوضاع و شرایط نابسامانی روبه‌روست و طی ۱۰ سال گذشته در مجموع روند تولید و سرمایه‌گذاری در کشور، روندی نزولی بوده؛ اما این به معنای آن نیست که ما ظرفیتی برای رشد نداریم، چراکه ظرفیت‌های ما سر جای خود قرار دارند. با وجود اینکه نگاه بدبینانه نسبت به برخی مولفه‌ها از جمله سرمایه اجتماعی وجود دارد، اما از منظر شاخص‌هایی که برای تولید اهمیت دارد حداقل در حوزه جمعیتی از پتانسیل بالایی برخورداریم. در مرحله اول کشور ما دارای جمعیت متناسب و توانمندی است که غالبا تحصیلات خوبی دارند که خود یک ظرفیت بالقوه است که می‌تواند موتور رشد برای کشور باشد. علاوه بر این مسائل، ظرفیت‌های دیگری نیز در کشور وجود دارد از جمله شرایط جغرافیایی مساعد، منابع طبیعی سرشار، دسترسی به امکانات زیرساختی چون آب، برق و گاز که از جمله شاخص‌های اولیه برای رشد هستند و برای آن اهمیت دارد.»

گفت‌وگو با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اثر کرونا و تحریم بر صنایع ایران به عنوان امید پشت چرخ‌دنده‌ها نهفته است، چگونگی احیای رشد اقتصادی، تحلیل افت و خیز بخش معدن و صنایع معدنی، اثرحکمرانی بد و سیاست‌گذاری اقتضایی بر عملکرد صنایع، اثر سیاست‌گذاری ارزی بر ناکارآمدی بخش صنعت، پاندمی کرونا صنایع جهان را چگونه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اثرات کرونا بر بازدهی صنایع ایران و تحولات اقتصاد ایران در یک سال گذشته از جمله مهم‌ترین مطالب منتشرشده در این ویژه‌نامه است.