برپایه جداول آماری ۹ واحد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی، گهر زمین، صنعتی معدنی توسعه ملی، میدکو، صبانور، اپال پارسیان سنگان و سنگ‌آهن جلال‌آباد نشان می‌دهد اسفند پارسال واحد‌های یاد شده در مجموع ۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۵۲۲ تن تولید کنسانتره سنگ‌آهن داشتند که نسبت به اسفند ۹۷ رشد ۵ درصدی داشت. بیشترین رشد عملکرد بین واحد‌های مورد بررسی مربوط به صنعتی معدنی توسعه ملی با ۵۴ درصد و تولید دو میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۳۸ تن در سال ۹۸ بود. همچنین بالاترین میزان تولید نیز بین واحد‌های یاد شده، مربوط به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۱۶ میلیون و ۱۱ هزار و ۷۱۶ تن بود. علاوه‌بر این سنگ‌آهن مرکزی با افت ۱۲ درصدی نسبت به عملکرد سال ۹۷ بیشترین میزان کاهش در دوره مورد بررسی را ثبت کرد.

براساس این بررسی، پارسال میزان تولید گندله سنگ‌آهن بین شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به رقم ۴۱ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۷۶ تن رسید که نسبت به سال ۹۷ تفاوتی ندارد. همچنین در اسفند ماه ۹۸ نیز در واحدهای تولیدی این بخش ۳میلیون و ۸۴۸ هزار و ۷۳۹ تن گندله سنگ‌آهن تولید داشتند که در مقایسه با اسفند ۹۷ افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد سنگان خراسان، میدکو، سنگ‌آهن چادرملو، اپال پارسیان سنگان و صبانور در زمینه تولید گندله مورد بررسی قرار گرفتند. برپایه آمار مورد بررسی فولاد خراسان با رشد عملکرد ۸۷درصدی در سال ۹۸ در زمینه تولید گندله بین واحد‌های یادشده بالاترین افزایش را ثبت کرد و تولید یک‌ساله‌اش به رقم یک میلیون و ۵۵۹ هزار و ۳۱۶ تن رسید و بیشترین میزان تولید در این زمینه هم مربوط به معدنی و صنعتی گل‌گهر با رقم ۱۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۷۶۹ تن ثبت شد. براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران برنامه ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را پیش‌بینی کرده و در این ارتباط دستیابی به ۱۶۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن به‌عنوان خوراک اصلی واحد‌های فولادسازی مورد انتظار است.