به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، سی‌ان‌بی‌سی در یک گزارش آماری به آسیب‌شناسی تاثیرات مخرب سیاست‌های تجاری و تعرفه‌های دولت ترامپ بر کاهش واردات تجهیزات پزشکی از چین و توان آمریکا برای مقابله با کرونا پرداخته است و می‌نویسد: تعرفه‌های تجاری ایالات‌متحده بر واردات تجهیزات پزشکی به ویژه از چین دشواری‌ها در آمریکا را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا افزایش داده است.

ایالات‌متحده و چین از سال ۲۰۱۸ تاکنون درگیر یک جنگ تجاری پرتنش بوده‌اند. در چندین بخش، تعرفه‌ها بر کالاهای ضروری پزشکی وارداتی از چین اعمال شدند که می‌توان به البسه محافظتی پزشکی، تجهیزات محافظتی فردی و کلاه‌های بیمارستانی یک بار مصرف اشاره کرد.  در عین حال، شیوع سریع ویروس کرونا منجر به رشد شمار مبتلایان با شیب صعودی در سراسر جهان از جمله ایالات‌متحده شده است که اکنون رتبه اول بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس «کووید-۱۹» را به خود اختصاص داده است. بنابر آخرین آمار دانشگاه جان‌هاپکینز، هم‌اکنون بیش از ۵۵۵ هزار مورد مبتلا به کرونا در آمریکا شناسایی شده‌اند که از این میزان ۲۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بنابر گفته یانژونگ هوآن، تحلیلگر ارشد سلامت جهانی شورای روابط خارجی آمریکا، «در مقایسه با کشورهای دیگری که رویکرد منعطف‌تری در قبال واردات تجهیزات محافظتی پزشکی دارند، تعرفه‌های تجاری منجر به کاهش بیش از پیش توان و آمادگی ایالات‌متحده برای پاسخ به شیوع این بیماری شده است.»

او افزود: «بدون تعرفه‌ها، ایالات‌متحده می‌توانست در موضع بهتری در این بازی پرریسک باشد؛ درحالی‌که بسیاری از کشورها در تلاش‌ هستند تا اقلام پزشکی مورد نیاز خود را از چین وارد کنند.»

ایالت‌ها در سراسر آمریکا گزارش‌های متعددی را از کمبود تخت‌های بیمارستانی اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، بیل دبلازیو، شهردار نیویورک از اتمام دستگاه‌های تنفس برای بیماران کرونایی در این شهر خبر داده است.

با تشدید شیوع کرونا در ایالت‌ها و شهرهای بزرگ آمریکا، کارکنان حوزه سلامت نیز برای دریافت تجهیزات محافظتی با دشواری مواجه هستند و در همین حال با کمبود تجهیزات پزشکی همزمان با افزایش شمار مبتلایان دست و پنجه نرم می‌کنند.

سوزان شرینک، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون می‌گوید: «زمانی که شیوع کرونا در ماه ژانویه از چین آغاز شد، این کشور اقدام به تولید انبوه تجهیزات پزشکی ضروری کرد و اکنون دارای ظرفیت مازاد برای این کالاها است که سیستم سلامت آمریکا به شدت به آنها نیاز دارد.»

وی ادامه داد: «هرگونه مانع در واردات گسترده این تجهیزات می‌تواند منجر به مرگ افراد بیشتری در آمریکا شود.»

موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون پیش‌تر با انتشار گزارشی هشدار داد که جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین می‌تواند کمپین مبارزه آمریکا با ویروس کرونا را فلج کند. در ۱۳ مارس که این گزارش منتشر شد، موسسه پیترسون اعلام کرد واردات ۳/ ۳ میلیارد دلار از اقلام محافظتی در حوزه سلامت هنوز با تعرفه ۵/ ۷ درصدی مواجه هستند در حالی که ۱/ ۱ میلیارد دلار دیگر از وارداتی که پتانسیل کمک به درمان ویروس «کووید-۱۹» را دارند همچنان تحت تعرفه‌های ۲۵ درصدی دولت ترامپ قرار دارد؛ حتی با اینکه کاخ‌سفید برخی از این تعرفه‌ها را تعلیق کرده است.

چاد برون در این گزارش می‌نویسد: «تعرفه‌های دولت ترامپ بر واردات پزشکی از چین ممکن است به رشد کمبود این دست از کالاها و رشد بهای آنها به هنگام این بحران سلامت ملی منجر شود.»

او تاکید می‌کند سیاست‌های تجاری ترامپ پکن را وادار ساخته است تا بخش عمده‌ای از تجهیزات پزشکی خود را به کشورهای دیگر به جای آمریکا بفروشد. برخی از این تجهیزات شامل البسه‌های محافظتی پزشکان و پرستاران و نیز فناوری نظارت بر شرایط عمومی بیمار می‌شوند.  این تعرفه‌ها منجر می‌شوند تا تجهیزات پزشکی با قیمت‌های بالاتری به دست شهروندان آمریکایی برسند.

کارشناسان بر این باورند در زمانی که دولت ترامپ سیاست‌های حمایت‌گرایانه خود را نه‌تنها علیه چین، بلکه با اتحادیه‌اروپا و مکزیک تشدید کرده است، ایالات‌متحده ممکن است توان و زمان لازم را در نبرد با ویروس کرونا نداشته باشد. مکزیک که بعد از چین دومین صادرکننده بزرگ تجهزات و البسه پزشکی به آمریکا است نیز اکنون به دلیل سیاست‌های تجاری و تعرفه‌های ترامپ صادرات خود را به این کشور کاهش داده است.

ایالات‌متحده همچنین ممکن است با دشواری در واردات تجهیزات پزشکی از اتحادیه ‌اروپا مواجه شود که اصلی‌ترین منبع تامین تجهیزات بیمارستانی اشعه ایکس و ضدعفونی‌کننده‌ها برای آمریکا محسوب می‌شود.

از آغاز سال میلادی جاری بیش از ۵۰کشور از جمله فرانسه و کره‌جنوبی صادرات اقلام پزشکی را ممنوع اعلام کرده‌اند. این دست از اقدامات باز هم می‌توانند منابع خارجی برای واردات تجهیزات پزشکی آمریکا را محدودتر کنند.  رابرت زولیک، رئیس پیشین بانک جهانی نیز در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه تنها هفت کشور بیش از ۷۰ درصد از صادرات دستگاه تنفس مصنوعی جهان را به خود اختصاص می‌دهند که البته یک ابزار مهم برای بیماران با شرایط حاد هستند، اگر تنها یکی از آنها صادرات را منع کند، قیمت این دستگاه تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

هوانگ معتقد است: «این یک همه‌گیری جهانی است و اینکه یک کشور تا چه میزان بتواند با شیوع کرونا موفق عمل کند، به نوع عملکرد کشورهای دیگر با این بیماری نیز وابستگی فراوانی دارد. تا زمانی که همه کشورها از این ویروس خلاص نشوند، هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای پیروزی کند.»