تعمیق ساخت داخل یکی از ۷ محور برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سال رونق تولید محسوب می‌شود؛ هدفی که این وزارتخانه برای تحقق آن راه‌اندازی میزهای تعمیق ساخت داخل در رشته‌های مختلف را در دستور کار قرار داد و سعی را بر آن گذاشت تا با ایجاد این میزها، علاوه بر بررسی چالش‌‌های موجود در رشته‌های مختلف، مسیر رسیدن به افزایش داخلی‌سازی را محقق کند. میزهای تشکیل شده شامل «میز ساخت در صنعت خودرو»، «میز ساخت داخل در صنعت تجهیزات پتروشیمی»،«میزساخت داخل در صنعت برق الکترونیک و مخابرات»، «میزساخت داخل در صنعت مس»، «میز ساخت داخل در صنعت فولاد» و «پروژه داخلی‌سازی تولید لوله فلزی از تختال فولاد» می‌شود. در این خصوص و به گفته سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری در راستای تحقق رونق تولید محسوب می‌شود و نهضت ساخت داخل به معنای این است که همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار بیایند و به تولید مانند سال‌های گذشته نگاه نکنند. به اعتقاد زرندی، باید فرقی بین سال رونق تولید و نهضت ساخت تولید با گذشته باشد و نمی‌شود شعار رونق تولید داد اما برخی دستگاه‌ها مانند گذشته با تولید رفتار کنند.

به گفته زرندی مهم‌ترین برنامه برای ساخت داخل شامل جایگزینی واردات و توسعه ساخت داخل، ایجاد مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات، ایجاد سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیاز(توانیران) به آدرس www.tavaniran.ir است.

با توجه به گزارش منتشر شده از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان تشکیل میزهای تخصصی تا پایان بهمن ماه در مجموع سه میز ساخت در صنعت خودرو در کشور تشکیل شده است که حاصل این جلسات کاهش ارزبری ۳/ ۲۸۲ میلیون یورویی بوده است. با توجه به گزارش منتشر شده مجموع «میز ساخت داخل در صنعت تجهیزات پتروشیمی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با سه مورد بوده که ماحصل تشکیل این میز کاهش ارزبری ۱۴۳ میلیون یورویی است. اما در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع دو «میزساخت داخل در صنعت برق الکترونیک و مخابرات» نیز تشکیل شده است که حاصل آن صرفه جویی ۱۲۴ میلیون یورویی ارزی بوده است. درخصوص «میز ساخت داخل در صنعت مس» نیز با توجه به داده‌های اعلام شده در مجموع یک میز تشکیل شده که کاهش ارزبری ۷۰۰ هزار یورویی را به همراه داشته است. کاهش ارزبری با تشکیل «میز ساخت داخل در صنعت فولاد» نیز برابر با ۴۳۰ میلیون یورو بوده است. اما درخصوص «پروژه داخلی‌سازی و تولید فلزی از تختال فولاد» نیز تشکیل جلسه، کاهش ارزبری ۲۵۰ میلیون یورویی را به همراه داشته است.