به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» طی ماه‌های گذشته دو طرف برای پایان دادن به تنش‌ها میان خود و دستیابی به یک توافق تجاری محدود، مذاکراتی داشته‌اند. با این حال مقامات دو کشور می‌گویند به‌خاطر اختلافاتی که وجود دارد توافق تجاری میان دو کشور دشوار است. در این رابطه بیشتر اختلاف دو طرف به تقاضای آمریکا از هند پیرامون دسترسی به بازارهای لبنیات و گوشت این کشور و همچنین کنترل‌های قیمت دولتی دهلی‌نو در بازار محصولات دستگاه‌های پزشکی و قوانین مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات بازمی‌گردد، سیاست‌هایی که به ادعای شرکت‌های آمریکای انجام کسب‌وکار در هند را برای آنها دشوار کرده است.  در طرف مقابل دولت نارندرا مودی نیز به دنبال آن است که امتیازات تجاری ویژه‌ای که آمریکا در جریان تجارت با هند داشت و دولت ترامپ در سال ۲۰۱۶ لغو کرد را برگرداند. آنها همچنین خواهان دسترسی بیشتر به بازارهای محصولات کشاورزی و دارویی آمریکا هستند. فراتر از همه اینها، دولت هند می‌گوید آمریکا نباید رفتار مشابهی با چین در برابر این کشور داشته باشد، چراکه اقتصاد چین ۵ برابر بزرگ‌تر از هند است.

گریز توافق تجاری بزرگ

در روزهای اخیر دونالد ترامپ مدعی شد آمریکا می‌تواند تا پیش از انتخابات ماه نوامبر به یک توافق تجاری بزرگ با هند برسد. با این حال روز جمعه مقامات دولت آمریکا گفتند در سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند احتمال اینکه دو کشور بتوانند به توافق تجاری برسند بسیار کم است، چراکه دولت آمریکا هنوز نگرانی‌های عمیقی پیرامون موانع تجاری هند دارد.

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ در این رابطه به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم به این نگرانی‌ها رسیدگی کنیم، اما هنوز به آنجا نزدیک هم نشده‌ایم.» این وضعیت درحالی است که رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و کسی که مذاکرات تجاری با هند را برنامه‌ریزی می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا را در این سفر همراهی نمی‌کند. در عوض ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ و جارد کوشنر، داماد او، در این سفر همراه ترامپ هستند.

ذوق‌زدگی ترامپ

در آستانه سفر دونالد ترامپ به هند انتظار می‌رود صدها هزار نفر در استادیومی در شهر زادگاه نخست‌وزیر هند، احمد‌آباد، از رهبران سیاسی دو کشور استقبال کنند. به‌نظر می‌رسد این گردهمایی نسخه‌ای بزرگ‌تر از تجمع «هودی‌مودی» که در کشور آمریکا برای نخست‌وزیر هند رقم خورد، باشد. سال گذشته در گردهمایی استقبال از نخست‌وزیر هند در شهر هیوستون آمریکا بیش از ۵۰ هزار نفر مشارکت داشتند، جایی که دونالد ترامپ از قدرت نارندرا مودی در گردهم آوردن این حجم عظیم جمعیت شگفت‌زده شد.

هارش شرینگلا، وزیر‌خارجه هند در مورد جمعیت استقبال‌کننده از رهبران هند و آمریکا می‌گوید: «از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا به فرودگاه می‌رسد تا پیش از ظهر ۲۴ فوریه، انتظار می‌رود استقبال گرمی از رهبران سیاسی دو کشور شود، استقبالی که در آن طیف گسترده‌ای از مردم حضور خواهند داشت.» به گفته این مقام هندی علاوه بر جمعیت حاضر در استادیوم، ده‌ها هزار نفر از مردم عادی نیز به همراه هنرمندان هندی در کنار خیابان منتظر آنها خواهند بود. به گفته مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ که در سفر به هند ملانیا ترامپ نیز همراه او خواهد بود، از زمان گردهمایی هیوستون بسیار مشتاق سفر به هند و مواجهه مجدد با چنین جمعیتی بوده است. ترامپ که به‌خاطر جمعیت حاضر در کمپین‌های انتخاباتی با جمعیت حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر بسیار به خود می‌بالیده، در جمع خصوصی مقامات دولتی خود با ذوق‌زدگی گفته است حجم عظیمی از جمعیت در هند انتظار من را می‌کشند.

کمرنگ‌شدن امیدهای تجاری

در روزهای اخیر امید کسب‌وکارهای آمریکایی از احتمال دستیابی دو کشور به توافق تجاری کمرنگ شده است، چراکه به عقیده کارشناسان اختلافات دو طرف در زمینه تعرفه‌های جدید و تجارت کشاورزی و دیجیتال همچنان به قوت خود باقی است. ادوارد آلدن، محقق ارشد در اتاق‌فکر «شورای روابط خارجی» واشنگتن در این رابطه می‌گوید: «اگر ما احتمال می‌دهیم دو کشور بتوانند به توافق تجاری برسند، این توافق کوچک خواهد بود و حتی ممکن است روی میز هم قرار نگیرد.» این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود افزوده درحال‌حاضر مقامات دولت آمریکا به‌شدت از سیاست‌های حمایت‌گرایانه «اول هند» دولت مودی انتقاد دارند، سیاست‌هایی که می‌تواند عاملی برای اقدام دونالد ترامپ برای وضع تعرفه علیه واردات هند باشد. با این حال نظر سایر کارشناسان تجاری بر این است که این احتمال وجود دارد که در این سفر دولت هند برخی امتیازات ظاهری به دونالد ترامپ همچون کاهش تعرفه‌های بسیار بالا واردات موتورهای هارلی‌دیویدسون که بسیار مورد نارضایتی ترامپ است را ارائه کنند.

حوزه‌های دیگر رایزنی

در سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند همچنین انتظار می‌رود هندی‌ها خرید ۲۴ فروند از هلی‌کوپترهای نظامی ساخت شرکت لاکهید مارتین وابسته به وزارت دفاع آمریکا به ارزش ۶/ ۲ میلیارد دلار را نهایی سازند و تقاضای خرید ۶ هلی‌کوپتر آپاچی دیگر را به دونالد ترامپ ارائه کنند. به گزارش «رویترز» درحال‌حاضر ایالات‌متحده بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات نظامی هند محسوب می‌شود. در این رابطه در سال‌های اخیر دولت آمریکا با پشت‌سر گذاشتن رقیب دیرینه خود یعنی روسیه حجم مبادلات نظامی خود را طی ۱۵ سال گذشته به ۱۸ میلیارد دلار رسانده است.

به گفته مقامات دولت آمریکا رهبران دو کشور همچنین گفت‌وگوهایی در حوزه‌هایی همچون تجارت، مخابرات نسل پنجم، مقابله با تروریسم، امنیت انرژی، آزادی مذهبی و اهمیت حاکمیت قوانین در منطقه هند-پاسیفیک خواهند داشت. به‌علاوه شرکت وستینگ‌هاوس انتظار دارد قرارداد جدیدی را با شرکت هسته‌ای دولتی هند برای عرضه ۶ رآکتور هسته‌ای دیگر به امضا برساند.

 

چانه‌زنی اقتصادی دو پوپولیست