ضرورت ارزیابی دقیق از شرایط تولید

وزیر صمت تصریح کرد: امروز همگرایی و اتحاد باید ایجاد بشود، انسجام خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت ضروری است. به گفته رحمانی، وزارت صمت در حل بسیاری از مشکلات کشور می‌تواند موثر واقع شود و باید وقت بگذاریم و تدبیر کنیم و این یک فرصت است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بعد از اتفاقات اخیر باید ارزیابی کاملی از حوزه‌های تولید، توزیع و تامین مایحتاج عمومی مردم و تامین مواد اولیه داشته باشیم. وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه به شرایط موجود در کشور اشاره کرد و افزود: حتی اگر شرایط سخت‌تر از این نیز شود، باز امکانات و ظرفیت‌های لازم را برای عبور از موقعیت حاضر داریم. رحمانی گفت: مهم اعتقاد و باورمندی ماست و باید به این باور برسیم که ما می‌توانیم. وی افزود: امروز پست، مقام و حقوق اولویت نخست مدیران ما در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست، کار و مسوولیت ما در این شرایط از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رحمانی در ادامه به ظرفیت‌های فعال شده در این بخش اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های فعال‌شده‌ای داریم که باید بیش از این تقویت شوند، شرایط برای کار کردن و رشد و پیشرفت هر چه بیشتر مناسب است. معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز در ادامه این نشست فروش فوق‌العاده و‌ نمایشگاه‌های عرضه مستقیم را از برنامه‌های این وزارتخانه برای تنظیم بازار شب عید اعلام کرد. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرد که دستورالعمل قیمت‌گذاری برای ایام پایانی سال، به استان‌ها ابلاغ شده است. عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با احتساب بازرسان اصناف، ۴۳۰۰ بازرس داریم و تفاهم‌نامه‌ای با بسیج اصناف داریم که تعداد بازرس‌ها دو برابر خواهد شد.

۷ روش جدید تامین مالی تولید

چگونگی تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه به منظور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی ۷ روش جدید تامین مالی را در دستور کار قرار داده تا با این روش مشکل مالی بنگاه‌های تولیدی برطرف شود. به گفته سعید زرندی، وزارت صمت سال ۹۸ را با ۷ محور و ۳۴ پروژه شروع کرد و سعی شد متناسب با این برنامه‌ها، برش‌های استانی را لحاظ کنیم و سعی داریم طوری برنامه‌ریزی کنیم که واحد‌های راکد و نیمه تعطیل را احیا کنیم ‌‌و به چرخه تولید برگردانیم. معاون طرح و برنامه وزارت صمت افزود: هدف‌گذاری کردیم که امسال به‌صورت مشترک با دیگر معاونت‌ها ۲هزار واحد صنعتی را احیا کنیم و به دنبال هدایت و افزایش بهره‌وری سرمایه‌ها به‌عنوان یک موضوع ویژه هستیم.

زرندی با بیان اینکه در تفویض اختیارات دو محور انجام شده است، افزود: این محورها شامل تفویض به استان‌ها و تشکل‌ها بوده است‌ که درخصوص استان‌ها در حال جمع‌بندی ‌‌نهایی‌ هستیم و سیاست وزارت این است که در این خصوص توجه بیشتری شود. وی اعلام کرد: در گام اول ۷ محور موضوع در راستای تفویض اختیارات به استان‌ها ابلاغ شده است و در ۱۴ استان از خرداد ماه شروع می‌شود. معاون طرح و برنامه وزارت صمت ادامه داد: صدور جواز تاسیس و‌ نحوه طرح پرونده‌ها در ستادهای تسهیل، گام نخست در همکاری با خانه‌های صمت استان‌ها است. زرندی در بخش بعدی تصریح کرد: احداث و راه‌اندازی برخی صنایع از جمله فولاد و خودرو باید طبق ارزیابی دقیق و مبتنی بر یک اصول خاص دنبال شود.

به گفته زرندی، ۹۷۰ شهرک صنعتی داریم که اولویت سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها است. معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: نگاه به اصناف و صنعت در برنامه‌های سال آینده در صدر برنامه‌های وزارت صمت است. وی با بیان اینکه برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها نباید محدود به بانک‌ها باشیم، گفت: ۱۲ استان کم‌برخوردار و محروم را انتخاب کرده‌ایم و اولویت پیگیری امور توسعه‌ای آنها در ۶ محور ویژه در دستور کار قرار دارد که مجموعا ۳۲ طرح در این ۱۲ استان در حال پیگیری است.

مقابله با تحریم ها

از سوی دیگر معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز با اشاره به اینکه با اصلاح و به روز کردن بخشنامه‌ها با تحریم‌های اعلام شده در حوزه معادن و صنایع معدنی مقابله خواهیم کرد عنوان کرد: متناسب با اقدامات دشمنان کشور در ایجاد محدودیت‌های مختلف برای حوزه معادن و صنایع معدنی کشور، مصوبات مرتبط برای تعدیل و حفظ حقوق همه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی اصلاح و به روز می‌شود. به گفته جعفر سرقینی بسیاری از اختیارات برعهده روسای سازمان‌های صمت استان‌ها است. همچنین تعیین قیمت مواد معدنی به روسای سازمان‌ها واگذار شده است.