خاموشی برای 60 دستگاه پرمصرف

در مصوبه دولت تاکید شده بود که سازمان‌های دولتی باید در تابستان امسال مصرف خود را نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دهند. همچنین استانداری تهران بخشنامه دیگری برای پرمصرف‌های دولتی صادر کرده بود که بر مبنای آن سازمان‌های دولتی از ساعت ۱۳ باید کل سیستم‌های سرمایشی خود را خاموش می‌کردند و در غیر این صورت این مجوز به شرکت برق داده شده که برق این دستگاه‌ها را قطع کند. در همین راستا تاکنون برق ۲۰۰ مرکز از جمله هشت وزارتخانه، ۱۲ ساختمان مرکزی بانک‌ها و ۲۰ ساختمان مرکزی بیمه‌ها و همچنین تعداد زیادی ادارات کوچک و شعبه‌های بانک و بیمه قطع شده است. در ادامه این روند، روز گذشته دور تازه‌ای از خاموشی‌ها  به اجرا گذاشته شد و برق۲۱۰دستگاه مهم و استانی از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت ملی گاز ایران، ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد،  ساختمان وزارت اقتصاد، کمیته امداد، جهاد سازندگی، ساختمان مرکزی بانک سینا، ساختمان مرکزی بیمه رازی، ساختمان مرکزی بانک سرمایه، بانک شهر، ساختمان بیمه‌های اجتماعی، آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت آب و فاضلاب منطقه چهار، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران، شرکت ملی نفت ایران، ساختمان مرکزی بیمه دی و ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن قطع شد.

در همین رابطه حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ این اقدام را در جهت رعایت الگوی مصرف برق از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: تا امروز رعایت الگوی مصرف ابلاغی به ارگان‌ها و سازمان‌ها به حدود ۸۰ درصد رسیده است و موفق شدیم از محل تغییر ساعت ادارات و الگوی مصرفی که طبق مصوبه استانداری در سازمان‌ها و ارگان‌ها رعایت شد، ۴۰۰ مگاوات از مصرف برق تهران را در ساعات پیک کاهش دهیم.

دلیل خاموشی‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به اینکه قطع برق ادارات و سازمان‌های دولتی و همکاری مردم باعث شد تا در سه هفته گذشته ۴۰۰ مگاوات در تهران صرفه‌جویی صورت گیرد، گفت: سه هفته است در تهران قطعی برق با برنامه به خاطر این اقدامات صورت نمی‌گیرد. صبوری با بیان اینکه تهران دارای ۴ و نیم میلیون مشترک برق است و ۱۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کند در جمع خبرنگاران گفت: سالانه ۵ درصد به پیک بار شبکه برق تهران اضافه می‌شود بنابراین امسال پیش‌بینی می‌شد که در تابستان بار پیک تهران به ۴ هزار و ۹۰۰ مگاوات برسد. وی با بیان اینکه امسال به دلیل خشکسالی و کاهش بارش ۵۰ درصد ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برقابی را نداشتیم، گفت: دمای امسال از وضعیت پایداری برخوردار است. به‌طوری که سه هفته است که دمای هوا در حدود ۴۱ درجه قرار دارد، بنابراین این پایداری هوا باعث افزایش مصرف برق شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران اضافه کرد: هدف‌گذاری شرکت توزیع برق این بود که مصرف برق از ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بیشتر نشود به همین منظور دو اقدام اساسی برای آن انجام شد که مدیریت مصرف و همکاری صنایع و مراکز تجاری و مشترکان خارجی و دیگری تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مشترکان تقاضایی که مولد برق داشتند توانستیم به‌طور غیرهمزمان روزانه ۱۵۰۰مگاوات از این مولدها تامین برق کنیم. صبوری اضافه کرد: ‌تغییر ساعات اداری که با بخشنامه دولت همراه شد باعث شد تا مصرف برق کاهش یابد بنابراین کاهش مصرف از سوی مشترکان خانگی و تغییر ساعات اداری باعث شد ۴۰۰ مگاوات کاهش مصرف صورت گیرد. وی افزود:‌ در برنامه‌ای که برای هزار و ۲۰۰ مرکز دولتی و ملی بزرگ هدف‌گذاری شد توانستیم به هزار مرکز دولتی و ملی بزرگی مراجعه کنیم و در آن گزارشی که تهیه شد مشخص شد ۷۰ درصد این مراکز الزامات و بخشنامه دولت را رعایت کردند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران تاکید کرد: با اخطاری که به ۲۰۰ مرکز داده شد برق آنها را قطع کردیم پس اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد تهران با مشکل جدی برق مواجه می‌شد. به‌گفته صبوری به هشت وزارتخانه و ۱۰ تا ۱۲ ساختمان مرکزی بانک‌ها و ۲۰ مرکز ساختمان مرکزی بیمه‌ها اخطار قطع برق داده شد. وی با تاکید بر اینکه در تهران به دلیل رعایت مردم و قطع برق ادارات دولتی سه هفته است که قطعی برق با برنامه نداریم، عنوان کرد: شرکت توزیع برق تهران جدول احتمالی خاموشی برق را روزانه منتشر می‌کند اما قطعی برق اعمال نمی‌شود. مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران افزود: ۴۰ درصد برق تهران توسط مشترکان خانگی مصرف می‌شود بنابراین اوج مصرف ۸ سال است که مصرف روز با شب فاصله پیدا کرده است. صبوری گفت‌: در تابستان ۲ هزار مگاوات مصرف سیستم سرمایشی است. پس اگر بعد از پیک تهران آماری از مصرف برق شهر تهران گرفته شود مصرف برق از ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات کنونی به ۲ هزارو ۵۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. به گفته وی قبض‌ماهانه ۸۵ درصد مشترکان برق خانگی تهران زیر ۲۵ هزار تومان است. پس طبیعی است که استفاده از اسپیلت و کولرهای گازی افزایش یابد. مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران تاکید کرد:‌ واقعی شدن قیمت برق به ویژه برای پرمصرف‌ها که این روزها دولت و مجلس تصمیمات خوبی برای کنترل مصرف پرمصرف‌ها اندیشیده‌اند می‌تواند در کاهش مصرف مؤثر باشد. صبوری افزود: ‌الگوی مصرف برق در تهران ماهانه ۲۵۰ کیلووات ساعت است اما بیش از ۴۰ درصد مشترکان خانگی ما این موضوع را رعایت نمی‌کنند. با این حال روز گذشته در حالی برق ۶۰ مورد از سازمان‌ها در پایتخت قطع شد که به‌گفته متولیان بخش برق کشور، این سازمان‌ها می‌توانند با مراجعه به منطقه خود و متعهد شدن در برابر رعایت قوانین مدیریت مصرف نسبت به اتصال مجدد برق خود اقدام کنند.