دنیای اقتصاد: پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه بین دو کشور ایران و چین از سوی متولی بخش صنعت و رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز عملیات اجرایی شهرک پوشاک با مشارکت چینی‌ها خبر داد و گفت: پروژه «فروکروم» کرمان نیز با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به زودی افتتاح می‌شود. به گزارش «شاتا» محمدرضا نعمت‌زاده در نشستی با رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین و هیات همراه با اشاره به گسترش همکاری‌های دوجانبه به‌صورت درازمدت و استراتژیک با چین گفت: امیدواریم در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بتوانیم با شرکت‌های چینی در زمینه‌های مختلف صنعتی، تجاری و معدنی همکاری کنیم. وی درخصوص پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: یک شرکت چینی در پروژه فروکروم کرمان سرمایه‌گذاری کرده است که به زودی این پروژه افتتاح می شود. همچنین عملیات اجرایی شهرک پوشاک به‌زودی آغاز می‌شود که امیدواریم بخش فاینانس سرمایه‌گذاران ایرانی، از طریق چین تامین شود.

نعمت‌زاده در ادامه با ارائه آماری از حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران، حدود ۹۰ درصد صنایع کشور را در اختیار بخش‌خصوصی دانست و گفت: تقریبا تمام بخش تجارت به جز حوزه نفت و گاز و حدود ۸۰ درصد بخش معدنی متعلق به بخش‌خصوصی است. وی با اشاره به فعالیت ۹۰ هزار واحد صنعتی در کشور افزود: در بخش‌های تولید، خدمات و توزیع حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد که با احتساب پنج هزار واحد معدنی در حال بهره‌برداری، سه حوزه صنعت، معدن و تجارت حدود ۳۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انجام کارهای زیربنایی در بخش‌های مختلف انرژی، آب و راه در کشور اظهار کرد: شرکت‌های چینی می‌توانند روی سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. نعمت‌زاده افزود: چهار صندوق حمایتی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های صنایع کوچک، الکترونیک، صنایع دریایی و معدن نیز می‌توانند به‌عنوان رابط صندوق‌های حمایتی چینی‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین نیز در این نشست انجام فعالیت‌های اقتصادی، تسهیل در انجام امور مالی، تسهیل در امر کالایابی به‌صورت مستقیم و ایجاد سکوهای حمل و نقل در مناسب‌ترین شرایط را به‌عنوان عمده پیشنهادهای اتاق بازرگانی بین‌المللی چین عنوان کرد و افزود: وزارت اقتصاد و دارایی چین حدود ۵۰ میلیارد دلار برای ارائه وام به شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای دیگر تخصیص داده است.وانگ یانگو آمادگی چین را برای سرمایه‌گذاری در پروژه آب‌شیرین کن بوشهر اعلام کرد و گفت: در زمینه راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی و ایجاد نیروگاه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق انرژی خورشید نیز که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران پیشنهاد داده است، آماده همکاری مشترک هستیم. همچنین آمادگی خود را نسبت به سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره مس، کروم و فروکروم اعلام می‌کنیم تا بتوانیم با ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه معدن اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. وی با اعلام آمادگی برای تسریع در فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) در پروژه شهرک پوشاک افزود: در زمینه بازاریابی و مارکتینگ محصولات تولید ایران در چین از طریق بازاریابی الکترونیکی(e-marketing) نیز می‌توانیم همکاری کنیم.