ایرنا: گزارش وضعیت بارندگی کشور حاکی از آن است که بارش‌ها از اول مهر سال ۹۵ تا ۲۴ اردیبهشت ماه جاری (سال آبیِ ۹۶-۱۳۹۵) نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۲۳ میلی‌متر) هنوز یک درصد کاهش دارد. این در حالی است که بارش‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت قابل توجهی کرده است؛ به این ترتیب که در مناطق کویری و نیمه کویری، بارش‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته و برعکس، بارش‌ها در مناطقی که در کوهپایه‌ ها و مناطق پر بارش قرار دارند کمتر شده است.

بر اساس گزارش بارندگی روزانه به تفکیک حوضه‌ های آبریز، حجم بارش اول مهر تا پایان ۲۴ اردیبهشت معادل ۳۶۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون مترمکعب است. بارش‌ها در حوضه آبریز «فلات مرکزی»به میزان ۱۵۴ میلی‌متر، نسبت به سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ به میزان ۲۱ درصد و نسبت به میانگین ۴۸ ساله هفت درصد افزایش یافته و به این ترتیب بیشترین تغییرات مثبت را به خود اختصاص داده است. در مقابل، حوضه آبریز «مرزی شرقی» با بارش میانگین ۵۹ میلی‌متر، ۳۵ درصد نسبت به سال آبی گذشته (۹۱ میلی‌متر) و ۳۷ درصد نسبت به متوسط ۴۸ ساله (۹۳ میلی‌متر) کاهش داشته است.

در این راستا ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو دو هفته پیش اعلام کرد برای ایجاد تعادل مدیریت آب، از بهمن سال گذشته کمیته‌ای در وزارت نیرو برای بررسی وضعیت آبی همه شهرها و روستاهای کشور تشکیل شد و برای برخی از این مناطق که احتمال نوساناتی در تابستان ۹۶ پیش‌ بینی می‌شود، برنامه‌ ها و اقداماتی مورد توجه قرار گرفته است.