درخواست تاسیس بانک معدن

دنیای اقتصاد: رئیس خانه معدن ایران اعلام کرد با توجه به ورود بخش خصوصی به پروژه‌های بزرگ معدنی و برآورده نشدن انتظارات از سوی بانک صنعت و معدن، نیازمند تاسیس بانک معدن هستیم. به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، محمدرضا بهرامن با اشاره به موضوع تامین مالی بنگاه‌های معدنی کوچک و متوسط گفت: بخش خصوصی ما با وام‌های ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی می‌تواند به تجهیز و توسعه معادن کوچک و متوسط روی آورد که این تامین مالی با تاسیس بانک تخصصی معدن امکان پذیر خواهد شد. وی افزود: حضور بخش خصوصی در پروژه‌های معدنی کشور پررنگ شده و امروز شاهد آن هستیم که با اتحاد چند شرکت خصوصی کنسرسیومی بزرگ به وجود آمده و عملیات اجرایی پروژه یک میلیارد دلاری معدن سرب و روی مهدی آباد را کلید زده است. این موضوع نشان می دهد اگر چند بخش خصوصی بزرگ در معادن به وجود آوریم خیال دولت از بابت انجام پروژه‌های بزرگ معدنی راحت می شود که تولد چنین بخش خصوصی نیاز به تامین مالی دارد.

بهرامن افزود: نزدیک به ۶ هزار معدن کوچک و متوسط در سراسر کشور مشغول فعالیت بوده که هر کدام از آنها نیازمند تسهیلات یک تا ۱۰ میلیارد تومانی و ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی هستند اما به دلیل مسائل و مشکلاتی که پیش روی وثیقه پروانه بهره‌برداری معادن است، عملا دست آنها از تسهیلات بانکی کوتاه شده و نتوانسته‌اند خود را تامین مالی کنند. وی گفت: در این میان بانک صنعت و معدن نیز به دلیل گستردگی شاخه‌های صنعتی و دغدغه تامین مالی بخش صنعت کمتر منابع خود را به سمت معادن سوق داده و نتوانسته انتظارات این بخش را برآورده کند. بهرامن گفت: همه این موارد نشان می دهد که بخش معدن کشور هم اکنون به بانکی تخصصی نیاز دارد و در این راستا هیات مدیره خانه معدن ایران با تامین سرمایه اولیه در سال ۱۳۹۱ تقاضای تاسیس بانک معدن را به بانک مرکزی ارسال کرد، اما با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار وقت مبنی بر توقف تاسیس بانک‌های جدید، این تقاضا نیز مسکوت ماند.

وی افزود: امروز که معادن کوچک و متوسط ما یا به عبارت بهتر نزدیک به ۹۷ درصد معادن فعال از سوی بخش خصوصی مدیریت می‌شود نیازمند تامین مالی این بخش هستیم، بنابراین از شورای پول و اعتبار درخواست داریم تا به منظور توسعه بخش معدن کشور موضوع تاسیس بانک معدن را در دستور کار خود قرار داده و موافقت ضمنی خود را اعلام کند. بهرامن تصریح کرد: از بانک صنعت و معدن نیز درخواست داریم تا هنگام تاسیس این بانک، بخش ویژه معدن را در خود ایجاد کرده و نسبت به تسهیلات دهی به این بخش بیش از پیش توجه کند و تمهیدات لازم برای تامین مالی معادن کوچک و متوسط را در نظر بگیرد.