دنیای اقتصاد: پیش‌بینی ایجاد نزدیک به ۲۰۳ هزار نفر شغل در هفت ماه منتهی به مهر در حالی صورت گرفته که آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش حدود ۲۲ درصدی متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل حکایت دارد. براساس آمارهای اعلام شده برای ایجاد هر شغل پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد ریالی صورت گرفته که این رقم در مدت مشابه سال قبل (۳/ ۳ میلیارد ریال) بوده است. با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت هزینه‌های تولید در مدت زمان مورد بررسی رشد چشمگیری داشته که شاید بتوان دلیل افت ۳ درصدی پیش‌بینی ایجاد اشتغال در هفت ماه منتهی به مهر ماه را به آن نسبت داد.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی این وزارتخانه در مدت زمان مورد بررسی ایجاد ۲۰۲ هزار و ۷۰۵ نفر شغل مدنظر قرار گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی ۳ درصدی داشته است، از سوی دیگر، براساس این آمار پیش‌بینی ایجاد اشتغال در مهرماه نسبت به شهریور ماه نیز افتی حدود ۱۴ درصدی را ثبت کرده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفت ماه منتهی به مهر ماه بیشترین اشتغال‌زایی به گروه‌های صنعتی «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات فلزی و فابریکی» و «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» اختصاص داشته است. براساس مجوزهای صادره شده در مدت زمان مورد بررسی برای «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در مجموع ایجاد ۳۴ هزار و ۵۴۱ نفر شغل با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۵ هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است که این میزان پیش‌بینی اشتغال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۴ درصدی داشته است. پیش‌بینی اشتغال برای گروه صنعتی «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز برابر با ۲۱ هزار و ۶۲۴ نفر شغل با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریالی است؛ که براساس آمار داده شده بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه نیز به این گروه اختصاص داشته است. براساس این آمار، سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای گروه کک و فرآورده‌های حاصل از نفت و ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز حدود ۵۰ درصد از سهم پیش‌بینی شده سرمایه‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اما «سایر محصولات کانی غیرفلزی» سومین گروه صنعتی است که با پیش‌بینی ایجاد ۱۸ هزار و ۲۴۹ نفر شغل توانسته عنوان سومین صنعت اشتغال‌زا را به خود اختصاص دهد. براساس آمار اعلام شده حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای ایجاد این تعداد شغل بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال است. آمارهای اعلام شده همچنین حکایت از آن دارد که در هفت ماه منتهی به مهرماه در مجموع ایجاد ۱۳ هزار و ۱۷۰ نفر شغل برای گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» با سرمایه‌گذاری حدود ۲۲‌هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

بیشترین رشد اشتغال‌زایی

براساس آمارهای اعلام شده اگرچه بیشترین اشتغال‌زایی صنعتی به پنج گروه فوق اختصاص داشته، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل سه گروه «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه»، «مبلمان سایر مصنوعات» و «تولید انرژی» بیشترین رشد را برای ایجاد اشتغال تجربه کرده‌اند و گروه‌های «محصولات غذایی و تنباکو»، «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه» و «جمع‌آوری تصفیه و توزیع آب» نیز بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل برای ایجاد اشتغال ثبت کرده‌اند. رشد ایجاد اشتغال برای گروه «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه» نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۱۱ درصد بوده و سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه نیز در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۱۰‌هزارمیلیارد ریال است. گروه «مبلمان سایر مصنوعات» نیز در این مدت نسبت به دوره سال قبل رشد نزدیک به ۶۱ درصدی داشته است و برای ایجاد این تعداد اشتغال نیز سرمایه بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است. رشد گروه «تولید انرژی» نیز برای ایجاد اشتغال در این مدت برابر با ۶۰ درصد با سرمایه نزدیک به ۶ هزار میلیارد ریالی بوده است.

استان‌های اشتغال‌زا

آمار اعلام شده درخصوص استان‌هایی که بیشترین پیش‌بینی اشتغال‌زایی را در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند نیز حکایت از آن دارد که پنج استان «خراسان رضوی»، «یزد»، «مرکزی»، «تهران» و «آذربایجان شرقی» در هفت ماه منتهی به مهرماه بیشترین اشتغال‌زایی صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی صورت گرفته برای ایجاد اشتغال در استان «خراسان رضوی» برابر با ۲۰ هزار و ۷۹۶ نفر شغل با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۸۴ هزار میلیارد ریالی است. اشتغال پیش‌بینی شده برای استان «یزد» نیز برابر با ۱۲ هزار و ۶۳۲نفر شغل با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریالی است. سهم پیش‌بینی‌شده برای استان «مرکزی» نیز برای ایجاد اشتغال برابر با ۱۲هزار و ۳۱۵ نفر شغل با سرمایه بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریالی است.برای استان «تهران» نیز پیش‌بینی ایجاد ۱۲ هزار و ۱۴۵ نفر شغل صورت گرفته و سرمایه‌ای نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد ریال نیز برای این امر پیش‌بینی شده است. اما استان «آذربایجان شرقی» با پیش‌بینی ایجاد ۱۰ هزار و ۸۹۰ نفر شغل در جایگاه بعدی قرار دارد و سرمایه پیش‌بینی شده برای این استان نیز نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد ریال است.

گران شدن اشتغال‌زایی صنعتی