دنیای اقتصاد: جانمایی نادرست را می‌توان یکی از انتقادهای وارده به توسعه صنعت فولاد دانست. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینکه باید الگوی استفاده کمتر از آب در صنعت اجرایی شود، عنوان کرد: در حال حاضر صنایع ۲ درصد آب کشور را مصرف می‌کنند، اما این آمار در اصفهان بیشتر است، به همین دلیل از این پس به صنایع آب‌بر در این استان مجوز داده نمی‌شود.

این خبر در حالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که بخش اعظمی از صنایع فولادی کشور در استان اصفهان مستقر است و این در حالی است که این استان از استان‌های کم‌بارش در کشور به‌شمار می‌رود و با این وجود جوازهای بسیاری برای صنایع آب‌بر برای این استان تاکنون صادر شده است. در این خصوص فعالان این عرصه نیز معتقدند مکان‌یابی مناسب سبب می‌شود میزان هزینه‌های مصرف برق و آب در طرح‌های فولادی به‌طور چشمگیری کاهش یابد. روند جهانی شدن و رقابت در عرصه اقتصادی نیز در حالی است که تمرکز شرکت‌ها بیش از گذشته باید بر کاهش هزینه‌ها به ویژه در مصرف انرژی باشد. در چنین شرایطی باید در تعریف مقیاس تولید، همچنین دسترسی به انرژی توجه کافی صورت گیرد. در همین راستا نیز اوایل سال گذشته دستورالعمل جدیدی برای صدور جواز تاسیس و تمدید مجوز طرح‌های صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است. بر اساس ضوابط اعلام شده صدور جواز تاسیس برای صنایع معدنی منوط به حصول اطمینان از وجود یا امکان تامین زیرساخت‌های لازم شامل آب، برق، گاز، راه‌ها و شبکه حمل و نقل است. تمدید اعتبار جواز تاسیس اینگونه طرح‌ها نیز منوط به احراز شرایط عمومی (پیشرفت فیزیکی) و استمرار اطمینان از تامین مواد اولیه و پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم است. تاکید بر جانمایی مناسب برای طرح‌ها به خصوص در حوزه صنعت فولاد از سوی متولیان حوزه صنعت در حالی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان در سال‌های گذشته این موضوع مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است و حال هر چند دیر اما مسوولان سعی دارند تا در جانمایی طرح‌های آب‌بر دقت بیشتری کنند.

بر اساس جدیدترین آمارها برای دستیابی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ به ۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که از این میزان ۲۰ میلیارد دلار به صنعت فولاد و ۲۵ میلیارد دلار برای تامین امکانات زیربنایی باید تخصیص یابد؛ به همین دلیل باید توازن در توسعه‌های بالادستی و زیربنایی صنعت فولاد مورد توجه جدی قرار گیرد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان امکانات زیربنایی فعلی در کشور امکان رسیدن به هدف‌گذاری انجام شده برای این صنعت را فراهم نمی‌کند و باید دستگاه سیاست‌گذار در صنعت فولاد، زیربناهایی چون برق، گاز، آب، حمل و نقل و... را تحلیل کرده و بعد استراتژی توسعه را تدوین کند.