دو سناریوی اتصال شبکه برق به اروپا - ۱۲ آبان ۹۵

دنیای اقتصاد: معاون وزیر نیرو با تشریح دو سناریوی اتصال شبکه برق ایران به روسیه و کشورهای اروپایی با انتقاد نسبت به ارزان‌فروشی برق به مردم گفت:حجم مبادلات برق با ارمنستان سه برابر می‌شود.

هوشنگ فلاحتیان گفت: در طول دو سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت برق و به ویژه احداث واحدهای جدید نیروگاهی انجام گرفته، اما تاکنون هیچ ‌گونه قراردادی با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت برق امضا نشده است. این مقام مسوول از افزایش راندمان نیروگاه‌ها با استفاده از انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از رویکردهای توسعه صنعت برق یاد کرد و افزود: بر این اساس تاکنون مدل قراردادهای BOO و BOT نهایی شده و مذاکرات قراردادی با برخی شرکت‌های خارجی از جمله یک شرکت از ترکیه برای امضای قراردادهای جدید نهایی شده است.

وی با اشاره به گنجاندن بندهایی مهم در قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری صنعت برق بیان کرد: یکی از بندهایی که در قراردادهای جدید اعمال شده، عدم بازگشت شرکت‌ها به دوران تحریم بوده و این موضوع به‌طور شفاف در تمامی قراردادها پیش‌بینی شده است. فلاحتیان با اشاره به ارائه پیشنهاد سه میلیارد دلاری ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید به شورای اقتصاد، تاکید کرد: ایران به دنبال خرید تکنولوژی ساخت نیروگاه از ترکیه نیست و صرفا در مذاکرات جدید به دنبال جذب سرمایه‌گذار از این کشور در نیروگاه‌سازی است.

معاون وزیر نیرو درخصوص آغاز تبادل برق با روسیه و اتصال شبکه برق به اروپا، توضیح داد: هم‌اکنون ساخت یک تاسیسات جدید مرزی برق با جمهوری آذربایجان به پایان رسیده است و تنها ساخت و راه‌اندازی چهار رله برقی باقی مانده که توافق نهایی با جمهوری آذربایجان برای احداث این رله‌ها انجام گرفته است. این مقام مسوول با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آینده امکان تبادل ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار مگاوات برق بین ایران و جمهوری آذربایجان فراهم شود، گفت: از سوی دیگر مذاکرات پنج‌جانبه‌ای با حضور مقامات برق ایران، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور اتصال شبکه‌های برق و توسعه شبکه‌های برقی آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به توافق پنج کشور به منظور ایجاد زیرساخت‌های اتصال شبکه‌های برق، تصریح کرد: از سوی دیگر اخیرا وزارت انرژی روسیه هم پیشنهاد فنی خود به منظور سنکرون شبکه برق دو کشور ارائه کرده که هم‌اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستیم. وی با یادآوری اینکه در صورت ایجاد زیرساخت‌ها، امکان تبادل بین ایران و روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان تا سقف ۵۰۰ مگاوات وجود دارد، اظهار کرد: در صورتی که شبکه برق ایران به روسیه متصل شود، امکان اتصال شبکه برق کشور به کشورهای اروپایی هم فراهم می‌شود. فلاحتیان همچنین از گرجستان به‌عنوان دومین مسیر اتصال شبکه برق ایران به روسیه و کشورهای اروپایی نام برد و افزود: قرار است در مرز بین روسیه و گرجستان تاسیسات جدیدی در مدت دو سال احداث شود که در این صورت امکان اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان هم فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ساخت یک خط انتقال ۴۰۰ کیلو‌ولتی به طول ۲۵۰ کیلومتر بین ایران و ارمنستان یادآور شد: در صورت بهره‌برداری از این خط جدید تا ۱۸ ماه آینده بین ایران و ارمنستان، ظرفیت انتقال از ۳۵۰ مگاوات فعلی به ۱۲۰۰مگاوات افزایش می‌یابد. فلاحتیان همچنین درخصوص قیمت فروش برق به مردم بیان کرد: هم‌اکنون ایران ارزان‌قیمت‌ترین برق جهان را به مردم می‌فروشد؛ در حالی که در کشورهای مختلف جهان حدود هفت‌درصد هزینه خانوارها برای خرید برق اختصاص می‌یابد، این میزان در ایران کمتر از یک درصد است.