دنیای اقتصاد: پس از توافق تاریخی برجام و تمایل سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بین‌المللی به توسعه کسب و کار با ایران از یکسو و نگاه بنگاه‌های داخلی به توسعه روابط بین‌المللی از سوی دیگر، سوالات زیادی برای دو طرف از نحوه کار در ایران و خارج از کشور شکل گرفت. اینکه پیش نیاز همکاری با ایران چیست؟ قوانین و مقررات حاکم در ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی چگونه است؟ بعد از برجام چه تغییراتی در روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران رخ خواهد داد؟ فعالان اقتصادی چگونه می‌توانند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند؟ آیا می‌توان انتظار داشت که حضور سرمایه‌گذاران در ایران به‌صورت بلندمدت امکان‌پذیر باشد یا با کوچکترین تغییری در سیاست کشورهای غربی، سمت و سوی دیگری در ورود سرمایه‌های خارجی قابل انتظار است؟پاسخ به این پرسش‌ها و موضوعات دیگری که دغدغه سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی ایران را شکل می‌دهد، موضوع اصلی بحث و گفت‌وگو در همایشی است که از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» در دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. این گردهمایی که تحت عنوان همایش «دروازه ایرانی تجارت بین‌الملل» نامگذاری شده، ۱۹ دی ماه در تهران برگزار خواهد شد.

در این همایش جمعی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اقتصادی ایران، بازرگانان و فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران خارجی، دیدگاه‌های خود را درباره جایگاه ایران به‌عنوان دروازه تجارت بین‌الملل ارائه خواهند داد. در این همایش نیاز مخاطبان اصلی در قالب چهار محور مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. «راهکارهای تجارت خارجی در شرایط پیش‌رو»، «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران»، «یافتن شرکای جدید خارجی و برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی بین‌الملل»، «آشنایی با قوانین و مقررات تجارت، ثبت شرکت و بانکداری بین‌المللی» از جمله محورهای برگزاری این همایش است. بر اساس این گزارش یکی از مسائلی که همواره از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، این است که در روند مذاکرات پسابرجام طرف‌های خارجی در کمترین زمان متوجه می‌شوند که طرف ایرانی پایین‌ترین اطلاعات را در زمینه مذاکره اقتصادی دارد.

در واقع تنها دیپلماسی که بخش خصوصی و بنگاه‌های دولتی در مذاکرات با طرف‌های خارجی به آن مسلط هستند، چانه‌زنی است؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی ایران باید دیپلماسی اقتصادی را به خوبی یاد بگیرند. در حال حاضر ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلفی در ایران وجود دارد که می‌تواند عاملی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شود. یکی از بزرگ‌ترین مزایا، ثبات و امنیت ایران در منطقه است؛ چنانچه منطقه پیرامونی کشور تا شعاع وسیعی ناامن بوده و ایران تنها کشور امن این حوزه است. همچنین پتانسیل قابل توجه ایفای نقش ثبات‌ساز در منطقه، تعداد قابل توجه نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، برخورداری از زیرساخت‌های صنعتی قابل توجه و باسابقه نسبت به کشورهای منطقه، شکل‌گیری ظرفیت هرچند محدود تولیدی و پیمانکاری رقابت‌پذیر در سطح منطقه، برخورداری از جایگاه اول از نظر ذخایر گاز جهان و جایگاه سوم از نظر ذخایر نفت جهان، موهبت برخورداری از ذخایر فراوان معدنی، جایگاه ممتاز از منظر ترانزیت بین‌المللی و پتانسیل‌های عظیم گردشگری مذهبی، تاریخی، فرهنگی و سلامت از جمله این ظرفیت‌ها برای کشور قلمداد می‌شود. با این حال، فعالان اقتصادی طی ماه‌های اخیر، بارها اعلام کرده‌اند که اگر می‌خواهیم در دوره پسابرجام با توجه به ظرفیت‌ها و مزایای ذکر شده، پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور باشیم و امکان ارتباطات بین‌المللی را نیز فراهم کنیم، باید با رفع موانع و مشکلات پیش رو، طرف خارجی را ترغیب به حضور در بازار ایران کنیم. حال در همایش «دروازه ایرانی تجارت بین‌الملل» قرار است راهکارها و فرآیند برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی بین‌المللی مورد تحلیل قرار گیرد. در این همایش، علاوه بر دعوت از متخصصان بین‌المللی و سخنرانی‌های موضوعی در ارتباط با تجارت بین‌الملل، کارگاه‌های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ در کنار نشست‌های تجاری دوجانبه (B۲B Meeting) برگزار خواهد شد.

یکی از موسسات شرکت‌کننده در این همایش موسسه مالی حقوقی «نورتون رز فولبرایت» (Norton Rose Fulbright) است که در بخش‌های بانکداری، صنعت بیمه، صنایع و معادن، همچنین ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. این شرکت ۵۵ دفتر در کشورهای مختلف دارد و بیش از ۳۸۰۰ حقوقدان و وکیل در آن مشغول فعالیت‌اند. مهم‌ترین مولفه این موسسه برقراری روابط بین‌المللی با کشورها و شرکت‌های بزرگ است. قرار است فریبرز اخلاقی از اعضای این موسسه در همایش «دروازه ایرانی تجارت بین‌الملل» سخنرانی داشته باشد. از دیگر شرکت‌های حاضر در این همایش شرکت Afridi & Angell، KilincHukuk، GWA، و Fichte Legal هستند.

اسامی و سمت افرادی که در این همایش به‌عنوان نمایندگان شرکت‌ها حضور دارند به شرح زیر است.

1- پروفسور فریبرز اخلاقی، نماینده شرکت نورتون رز فولبرایت

سمت در شرکت نورتون رز فولبرایت: مشاور ویژه

جایگاه علمی: دارنده مقام ارشد در دانشگاه‌های انگلستان، اسکاتلند و آفریقای جنوبی

وی در زمینه امور مالی پروژه‌ها، تهیه و تحویل پروژه‌های بزرگ و پیچیده یک متخصص بین‌المللی است. او تحصیلکرده انگلستان است و دارای بیش از ۳۵ سال تجربه کاری در سطح بین‌المللی است و در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه فعالیت کرده است. وی هم اکنون مشاور ویژه نورتون رز فولبرایت است که یک شرکت حقوقی بین‌المللی است.

2- شهرام صفایی، نماینده مرکز افریدیاند انجلی

میزان تحصیلات: دکترای حقوق

عضو کانون وکلای کالیفرنیا

سمت: شریک مرکز مشاوران حقوقی افریدیاند انجلی

دکتر صفایی در زمینه حقوق شرکت‌ها، حقوق مربوط به املاک، اختلافات حقوقی و مشاوره در زمینه جنبه‌های قانونی انجام کسب‌و‌کار در ایران تخصص دارد. وی رئیس تیم‌های تخصصی امور ایران، املاک و مستغلات و سرمایه‌های مخاطره‌آمیز در مرکز افریدیاند انجلی است. او همچنین در زمینه قوانین منطقه‌ای و قوانین مربوط به انجام کسب‌و‌کار در ایران به سازمان‌های دولتی مشاوره می‌دهد.

3- تورگوت اوسلو، نماینده کلینیک حقوق و مشاوره (KILINC HUKUK & DANISMANLIK)

میزان تحصیلات: فوق لیسانس حقوق

عضو کانون وکلای استانبول

سمت: مشاور حقوقی

تورگوت اوسلو، مشاور حقوقی کلینیک حقوق و مشاوره ترکیه است و به‌طور ویژه در حوزه‌های امور مالی پروژه‌ها، انرژی، قراردادها، قوانین مربوط به مهاجرت و دعاوی قضایی تخصص دارد. او از مدرسه حقوق دانشگاه فرهنگ استانبول در سال ۲۰۱۰ در مقطع لیسانس و در رشته حقوق فارغ التحصیل شد و مدرک فوق لیسانس حقوق خود را در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه آریزونای آمریکا با مطالعه در زمینه قوانین تجارت بین‌الملل اخذ کرد. او که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد، در همان سال به عضویت کانون وکلای استانبول در آمد.

4- علی گوکتو دوزگون، نماینده کلینیک حقوق و مشاوره (KILINC HUKUK & DANISMANLIK)

میزان تحصیلات: فوق لیسانس حقوق

عضو کانون وکلای استانبول

سمت: مشاور حقوقی

وی یکی از مشاوران حقوقی کلینیک حقوق و مشاوره ترکیه است و به‌طور ویژه در حوزه‌های کار، املاک و مستغلات، گمرکات، تجارت و دعاوی بین‌المللی تخصص دارد. او در سال ۲۰۱۲ از مدرسه حقوق «کوچ» ترکیه در مقطع لیسانس رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و به تازگی در همان دانشگاه مشغول تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته حقوق است. او که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد، در سال ۲۰۱۳ به عضویت کانون وکلای استانبول در آمد.

5- جیووانی پیساکانه، نماینده مرکز مشاوره‌ای گریت‌وی

میزان تحصیلات: فوق لیسانس حقوق

تخصص: سرمایه‌گذاری در هنگ‌کنگ

سمت: شریک مدیریتی مرکز مشاوره‌ای گریت‌وی

جیووانی پیساکانه، وکیل تجاری از ایتالیا است که در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی تخصص دارد. او از سال ۱۹۹۶ به‌عنوان وکیل تجاری مشغول به فعالیت است و تخصص ویژه‌ای در زمینه داوری و میانجیگری دارد. وی مدرک فوق لیسانس حقوق خود را از دانشگاه خصوصی بین‌المللی آکادمی هاگ در هلند اخذ کرد و در سال ۲۰۰۴ اقدام به تاسیس مرکز مشاوره‌ای گریت‌وی کرد. وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا وی را به‌عنوان مشاور ویژه روابط تجاری ایتالیا-چین منصوب کرد. وی عضو سندیکای بین‌المللی کانون وکلاست.

6- دانیله زیبتی، نماینده مرکز مشاوره‌ای گریت‌وی

میزان تحصیلات: لیسانس حقوق

تخصص: سرمایه‌گذاری در چین

سمت: شریک مرکز مشاوره‌ای گریت‌وی

دانیله زیبتی یک حقوقدان ایتالیایی متخصص در زمینه قوانین کسب‌و‌کار چین است. وی به مدت بیش از ۱۰ سال در چین کار کرده و عضو سندیکای اروپایی مطالعات حقوقی چین است.

7- آتوسا محمودپور، نماینده مرکز مشاوره حقوقی فیچته

میزان تحصیلات: دکترای حقوق

درجه شغلی: وکیل رسمی انگلیس-کانادایی

سمت: همکار ارشد

خانم آتوسا محمودپور در زمینه حقوق شرکت‌ها، قوانین تجاری، ساختار و بازسازی نظام مالیاتی، قوانین کار، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، دارایی‌های معنوی و قوانین بین‌المللی نفت و گاز تخصص دارد. وی کارشناس قوانین مربوط به تحریم‌ها و توسعه و شکل‌دهی کسب‌و‌کار بین‌المللی در بازارهای نوظهور است. وی در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار نوظهور ایران به شرکت‌های چند ملیتی و منطقه‌ای مشاوره می‌دهد. این وکیل بریتانیایی-کانادایی از سال ۲۰۰۸ تاکنون در زمینه حقوقی فعالیت می‌کند. او پیش از پیوستن به مرکز مشاوره حقوقی فیچه به مدت بیش از ۴ سال در ایران حضور داشته است و با قوانین ایران آشنایی کامل دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در همایش با شماره تلفن ۴۲۷۱۰۱۵۱ تماس بگیرند.