دنیای اقتصاد- فرید قدیری- پاریس: شرکت‌های صنعتی و تجاری فرانسه، یک عضو جدید به باشگاه صادراتی‌شان اضافه کردند و همکاری اقتصادی در «سطح بالا» و «حجم وسیع» با ایران را پس از ١٠ سال از سر گرفتند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» از پاریس، دولت فرانسه در آستانه یک‌ سالگی اجرای برجام، در اقدامی برد-برد، اجازه اتصال غول‌های اقتصادی این کشور به بازار پرپتانسیل ایران را صادر کرد و در این مسیر امکان معرفی توانمندی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی-مهندسی کشورش به بخش خصوصی ایران را به‌وجود آورد.

در پایتخت فرانسه هر سال مسوولان بخش اقتصاد، از طریق همکاری مستقیم مدیران بخش خصوصی این کشور، یک تور «بازدید و معرفی» برای نمایندگان رسانه‌های حدود ١٢٠ کشور جهان تدارک می‌بینند و از این طریق ضمن معرفی توانایی سرمایه‌گذاران فرانسه برای صادرات کالا یا سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف، سهم تجارت خود را افزایش می‌هند.

این گردهمایی حداقل ٢٥ سال است که به‌صورت مداوم برای کشورهایی که فرانسه بیشترین مبادلات تجاری با آنها را دارد -از جمله کشورهای آسیایی همچون چین و مالزی- برگزار می‌شود، اما امسال یک کشور دیگر نیز به فهرست کشورهای مقصد سرمایه‌گذاران فرانسوی اضافه شده است. رفع موانع مرتبط با تحریم ظالمانه علیه ایران از یکسو و بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از سوی دیگر، در حال حاضر به‌عنوان «دو عامل تحریک‌کننده سرمایه‌های اروپایی» سبب شده بخشی از نگاه صادرکنندگان خدمات و فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی فرانسه، به سمت ایران چرخش کند.

توتال، آلستوم، رنو، ایرباس، سوئز و یک بانک تخصصی فعال در زمینه مبادلات مالی بین‌المللی، در کنار اتاق بازرگانی پاریس، از امروز به مدت یک هفته کاتولوگ تجارت بین‌الملل خود را در قالب عمدتا «سرمایه‌گذاری» و نه صرفا «پیمانکاری» به نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو باشگاه صادرات فرانسه ارائه می‌کنند تا امکان بسط فعالیت صادراتی خود را در کشورهای هدف از طریق اعلام نیاز فعالان این کشورها به تولید و تجارت، افزایش دهند. این اتفاق برای شرکت‌های فرانسوی، تولید بیشتر و صدور خدمات فنی-مهندسی در حجم بالا را منجر می‌شود و برای کشوری از جمله ایران باعث تسریع رشد اقتصادی از طریق ورود سرمایه خارجی خواهد شد؛ بنابراین چنین نحوه همکاری چون که نفع دوطرفه به همراه دارد، عملیاتی خواهد شد.

جزئیات کاتالوگ تجارت فرانسه-ایران نشان می‌دهد تامین تجهیزات حمل و نقل ریلی از طریق آلستوم، خدمات مربوط به اکتشاف و استخراج از چاه‌های نفت و گاز توسط توتال، تولید خودرو در ایران از جانب رنو، تامین ناوگان فرسوده هواپیما ازسوی ایرباس، ارائه خدمات عمومی مرتبط با محیط زیست، فاضلاب و تصفیه آب توسط شرکت سوئز و همچنین انتقال تجربه شهرک‌سازی مسکونی به همراه آموزش مدیران ایرانی از‌سوی تشکل‌های بخش مسکن، از جمله خدمات و آپشن‌هایی است که فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران روی آنها حساب باز کرده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در حال حاضر روند تبادلات تجاری این دو کشور نسبت به دو سال پیش افزایش چشمگیر پیدا کرده است که این رخداد اکنون زمینه همکاری مشترک دو کشور در انجام یکسری فعالیت و شراکت اقتصادی جدید را هموار کرده است.سال گذشته حجم تجارت ایران با فرانسه با ٢٦ درصد افزایش، از ٥٩٥ میلیون دلار به ٧٥٢ میلیون دلار رسید. این در حالی است که حجم تجارت ایران و فرانسه در سال ٩٤ ،٢٨ درصد کاهش پیدا کرده بود. با این حال میزان واردات ایران از فرانسه در ٥‌ماه اول امسال به لحاظ ارزش دلاری ٦١ درصد افزایش یافت ضمن اینکه کل صادرات فرانسه به ایران در ۵ ماه اول امسال معادل یک‌ سال ٩٤ بوده است که این موضوع تاثیر رفع تحریم‌ها و عزم طرف خارجی بر تجارت موثر با ایران را نشان می‌دهد. بالاترین سطح همکاری ایران و فرانسه به اوایل دهه ٨٠ شمسی برمی‌گردد.پایه‌های اولیه برای بازسازی و تقویت رابطه تجاری ایران و فرانسه اواخر سال گذشته از طریق ورود یک هیات تجاری به کشور، ایجاد شد و سپس گروهی از وزرای کشورمان به همراه رئیس جمهوری و فعالان اقتصادی ایران برای امضای قراردادهای تجاری و صنعتی، به پاریس سفر کردند.

طبق آمارهای یک شرکت معتبر بین‌المللی در زمینه مشاوره استراتژیک و مدیریت -مکنزی- طی ١٠ ماه اول توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ١+٥، حجمی معادل ٢٢٦ قرارداد بین‌المللی به ارزش ١٣٠ میلیارد دلار برای انواع فعالیت اقتصادی در کشور، با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی امضا شده که ٩ کشور جزو طرف‌های عمده تجارت با ایران در دوره جدید به حساب می‌آیند.

١٦ فقره از این تعداد قرارداد و توافق‌نامه، بین ایران و فرانسه به امضا رسیده است که در ۶ زمینه شامل نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، هوایی، خودرو، دارویی و بهداشتی و تجهیزات صنعتی می‌شود. اخیرا یک شرکت بزرگ داروسازی نیز تصمیم گرفته یک کارخانه با سرمایه ١٠٠‌میلیون دلار در ایران احداث کند. در حال حاضر سهم ایران از کل صادرات فرانسه به کشورهای مختلف، حدود یک‌هزارم است که در صورت تقویت روابط و اجرا از روی کاتالوگ، تقویت نیز خواهد شد. غول‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران چنانچه وارد اقتصاد کشورمان شوند، نوع فعالیت آنها و همچنین جنس سرمایه‌گذاری‌شان -قراردادهای هواپیما و خودرو و نفتی و دارویی- می‌تواند حجم قابل توجهی سرمایه وارد ایران کند و باعث جهش حجم تجارت دوطرفه شود. فرانسه رتبه یازدهم را به لحاظ کشورهای بیشترین صادرکننده کالا به ایران در اختیار دارد.

مقامات دولتی فرانسه دیروز در شروع گردهمایی «معرفی توانمندی‌های فرانسه برای سرمایه گذاری در ایران و تعامل تجاری مشترک» اعلام کردند: اولویت فرانسه در این مقطع سرعت‌بخشی به رابطه تجاری آرام سال های گذشته است؛ چراکه بازار ایران برای ما خیلی خیلی مهم و دارای اهمیت ویژه است. در پاریس زمزمه «تغییر پایگاه مالی شرکت های اقتصادی اروپا» نیز شنیده می شود. فعالان اقتصادی فرانسه می‌گویند با جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی که تجارت و فعالیت بین‌المللی می‌کنند، قطعا مراکز مالی خود را که در حال حاضر در انگلستان مستقر است، تغییر خواهند داد. در این مقطع فرانسه گزینه اول برای تغییر پایگاه مالی شرکت‌ها مطرح شده است. برخی شرکت‌های خارجی حتی پیش‌قدم شده‌اند و قبل از آنکه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا کلید بخورد، در حال انتقال مرکز مالی خود به فرانسه هستند. به این ترتیب، شروع پرقدرت همکاری تجاری ایران و فرانسه از این منظر نیز امتیاز محسوب می‌شود.

ادامه خبر ...