دنیای اقتصاد: صدور کارت‌های جدید اعتباری چندمنظوره از امروز در دستور کار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت و متقاضیان می‌توانند براساس شرایط تعیین شده از این ابزار بانکی برای خرید کالا به‌صورت نسیه اقدام کنند. طبق اظهارات مقامات بانک مرکزی، این کارت‌ها در قالب سه طرح «برنزی»، «نقره‌ای» و «طلایی» و به ترتیب با اعتبار ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد ارائه خواهد شد.

کارت‌های اعتباری در راستای خروج از رکود از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت در بسته اولیه تهیه شده از سوی دولت با «هدف تحریک تقاضا» و «برون‌رفت از تنگنای اعتباری» در سه حوزه «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی» و «سیاست‌های اعتباری» تهیه شده بود تا به این طریق رکودی که در سال‌های اخیر گریبان بازار و تولید را گرفته بود، پایان یابد. در بسته اولیه علاوه بر ایجاد تحریک تقاضا در بازار، افزایش سرمایه‌گذاری و تقاضا برای تولید به منظور ارتقای رشد اقتصادی در فضای کنونی کشور نیز مدنظر قرار گرفته بود، اما مشکلات به وجود آمده در اجرای این بسته موجب شد تا بسته اول خروج از رکود با شکست مواجه شود. حال رفع چالش‌های به وجود آمده در بسته اولیه خروج از رکود در دستور کار قرار گرفته به‌طوری‌که در کارت‌های اعتباری چندمنظوره جدید برخلاف طرح قبلی که منحصرا برای خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شده بود هیچ محدودیتی در خرید انواع کالا و خدمات در نظر گرفته نشده است و تا سقف ۵۰ میلیون تومان از سوی شبکه بانکی صادر می‌شود، ولی کارت‌های قبلی سقف ۱۰ میلیون تومانی و با سود ۱۲ درصد توزیع می‌شد که در این حالت متقاضی نمی‌توانست به‌طور مستقیم به بانک مراجعه و آن را دریافت کند، چرا که باید از طریق سازمانی که در آن مشغول به کار بود، ثبت نام و طی مراحلی برای وی کارت اعتباری صادر می‌شد.

از سوی دیگر در دستورالعمل توزیع کارت‌های اعتباری شرایط مسدود کردن کارت‌های اعتباری نیز پیش بینی شده است. براین اساس اگر مطالبات بانک‌ها در دو ماه از سررسید وصول نشود بانک موظف است کارت اعتباری را مسدود و امکان استفاده از آن را به حالت تعلیق درآورد، همچنین بانک مکلف است این موضوع را به مشتری اعلام کند و در صورتی که حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از سررسید مطالبات آن وصول نشد کارت را باطل کند.

اما درباره این‌که آیا بانک می‌تواند در قبال اعطای کارت اعتباری هزینه‌ای را از مشتری دریافت کند یا خیر باید یادآور شد که بانک این امکان را دارد که براساس ضوابط بانک مرکزی مبلغی را تحت عنوان «کارمزد صدور کارت اعتباری و اعتبارسنجی مشتری» و «آبونمان سالانه کارت اعتباری» از مشتری و «کارمزد بهره‌برداری از کارت اعتباری» از پذیرنده کارت دریافت کند. همچنین براساس توافق بانک و پذیرنده کارت در صورتی که پرداخت مطالبات ناشی از استفاده مشتری از کارت اعتباری در پایان دوره تنفس انجام شود و مشتری بدهی خود را تا این زمان پرداخت کند، بانک بابت استفاده وی از کارت اعتباری حق دریافت سود ندارد.