سرعت حلزونی تخصیص وام

گروه صنعت و معدن: جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعتبار سنجی متقاضیان دریافت وام به صنایع کوچک و متوسط حکایت از کندی روند بررسی پرونده‌های متقاضیان برای دریافت تسهیلات دارد. از ابتدای سال جاری دولت در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را که از پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد برخوردار هستند در دستور کار قرار داد؛ در این خصوص تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای این واحدها پیش‌بینی و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد متقاضیان دریافت این طرح در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کنند. اما آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه بیانگر آن است که از ابتدای سال جاری تا ۲۳تیرماه در مجموع ۳۰ هزار و ۷۲۰ متقاضی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تنها پرونده ۵۵۰ متقاضی برای بررسی به بانک‌های عامل ارسال شده است و از این تعداد نیز تنها ۱۵ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک‌های عامل شده‌اند.

نتایج به‌دست آمده از روند ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد که از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری، ۸ هزار و ۲۴۵ درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و ۲۲ هزار و ۴۷۵ درخواست نیز مربوط به واحدهای خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. در این میان، روند ثبت‌نامی نشان می‌دهد که ۲۴ هزار و ۴۵ درخواست برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحد تولیدی ثبت شده و ۶ هزار و ۶۷۵ درخواست نیز مربوط به تامین نقدینگی طرح‌های تولیدی بوده است. همچنین از مجموع ۳۰ هزار و ۷۲۰ درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات ارزان صنعتی نیز ۱۶هزار و ۲۹۶درخواست مربوط به واحدهای تولیدی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی بوده و ۱۴ هزار و ۴۲۴ درخواست نیز به واحدهای تولیدی مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشته است. گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین حکایت از آن دارد که از میان درخواست‌های ثبت شده، ۸هزار و ۹درخواست به کمیته بررسی ارجاع داده شده است. همچنین ۷ هزار و ۵۰۸ درخواست نیز در کارگروه‌های استانی مورد بررسی قرار گرفته است که این روند حکایت از کندی روند اعتبارسنجی متقاضیان دریافت تسهیلات دارد به‌طوری که از مجموع ۳۰ هزار و ۷۲۰ متقاضی ثبت‌نام‌کننده دریافت تسهیلات تنها ۱۵ تقاضا به عقد قرارداد با بانک‌ها رسیده است. از سوی دیگر خلاصه برنامه دولت برای رونق در بخش تولید حکایت از آن دارد که از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای دریافت تسهیلات، بیشترین درخواست به ترتیب مربوط به استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و قزوین بوده است. بر اساس این گزارش، ۳ هزار و ۱۲۷ متقاضی از استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند که هزار و ۱۴۷ درخواست دریافت وام در این استان، مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و هزار و ۹۸۰ درخواست نیز مربوط به واحدهای مستقر در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. بعد از استان اصفهان، استان آذربایجان‌شرقی در رده دوم بیشترین درخواست‌ها برای دریافت وام است. به‌طوری که در این استان نیز ۲ هزار و ۳۲۸ درخواست ثبت شده است که از این میزان ۴۶۷درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و هزار و ۸۶۱ درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود. استان فارس نیز با ثبت دو هزار و ۱۸۷ درخواست در رده سوم قرار گرفته است. از این میزان، ۲۸۷ درخواست مربوط به تامین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و یک هزار و ۹۰۰ درخواست نیز مربوط به طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

تمرکز تقاضا برای دریافت تسهیلات

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در این مدت از ۱۵ ثبت‌نام مورد بررسی که به مرحله عقد قرارداد رسیده است، استان فارس با ۱۳ پرونده بیشترین قراردادهای رسیده به مرحله بانک را به خود اختصاص داده است. پس از استان فارس نیز استان‌های اصفهان و گلستان هر یک با یک قرارداد تنها استان‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند درخواست ثبت‌نام‌کنندگان را به مرحله عقد قرارداد با بانک‌های عامل برسانند. همچنین از مجموع ۵۵۰ درخواستی که برای بررسی به بانک‌های عامل ارجاع داده شده، ۳۸۹ درخواست مربوط به استان فارس بوده است. استان گلستان نیز با ۶۹ درخواست ارائه شده برابر بررسی در جایگاه دوم قرار دارد که از این تعداد تنها یک درخواست به مرحله عقد قرار داد رسیده است. سهم استان گیلان نیز از مجموع درخواست‌هایی که برای بررسی به بانک‌های عامل ارجاع داده شده برابر با ۲۶ درخواست بوده که در مدت زمان مورد بررسی هیچ یک از این پرونده‌ها به مرحله عقد قرارداد نرسیده است. همچنین استان لرستان با ۱۶ پرونده در دست بررسی بانک‌ها در رتبه بعدی قرار دارد که از این تعداد هیچ کدام به مرحله عقد قرارداد نرسیده است. استان‌های آذربایجان غربی و تهران نیز هر یک با ۹ پرونده در دست بررسی در بانک‌ها در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند که از این تعداد هیچ کدام به مرحله عقد قرارداد نرسیده است. از سوی دیگر استان سمنان نیز ۶ پرونده در دست بررسی در بانک‌های عامل دارد.

سرعت حلزونی تخصیص وام