گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو در آستانه هفته دولت در نشست خبری خود با اشاره به اینکه اکنون در شرایط ناپایداری از نظر اقتصاد آب و برق هستیم، در مورد قیمت تعرفه‌های آب و برق در سال جاری گفت: در سه سال گذشته میزان افزایش‌ تعرفه‌ها در مقایسه با نرخ تورم بسیار پایین‌تر بوده است. حمید چیت‌چیان در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که تاکنون درخواستی از سوی وزارت نیرو به هیات دولت مبنی بر افزایش تعرفه‌های آب و برق ارسال نشده است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه مجموع بدهی‌های وزارت نیرو به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در تلاش هستیم تا یک سال آینده این بدهی‌ها را به حداقل برسانیم. چیت‌چیان با اشاره به اینکه بخشی از نیروگاه‌های کشور در دولت گذشته به دلیل بدهی‌های دولت به دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها واگذار شده بود، گفت: یکی از مکانیزم‌ها برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو مکانیزم انتشار اوراق خزانه اسلامی است.

چیت‌چیان در این نشست بیان کرد: تاکنون ۳۷ هزار مگاوات قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده که تا امروز ۱۱ هزار مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده است. وزیر نیرو با بیان اینکه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی هم در قانون و هم در سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید قرار گرفته است، بیان کرد: معیار وزارت نیرو در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تامین منافع ملی است. چیت‌چیان در ادامه با اشاره به قرارداد وزارت نیرو با یک شرکت ترک برای احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه گفت: در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این مدت اطلاعات جامعی از سوی مسوولان ارشد وزارتخانه در رسانه‌های مختلف ارائه شده است. وی در مورد جزئیات این قرارداد گفت: در قرارداد مورد نظر با شرکت ترکیه‌ای هیچ امتیاز خاصی به این شرکت داده نشده است، بلکه براساس قرارداد شرکت ترک ملزم است برق تولیدی نیروگاه‌ها را ۱۹ درصد پایین‌تر از قیمت سایر نیروگاه‌های در اختیار بخش خصوصی داخلی، به وزارت نیرو ارائه دهد. چیت‌چیان تصریح کرد: براساس این قرارداد، مبنا بر این است که راندمان نیروگاه‌های ما به ۵۸ درصد برسد. چیت‌چیان گفت: از این رو این سرمایه‌گذار خارجی باید سرمایه موردنیاز این طرح‌ها را از خارج تامین کند و این به معنی اضافه کردن یک ظرفیت جدید به کشور است. وزیر نیرو ضمن اعلام آمادگی وزارت نیرو برای انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه با شرکت‌های خصوصی داخلی نیز گفت: وزارت نیرو خود را متعهد به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی داخلی با همان شرایط قرارداد شرکت یونیت می‌داند و از تمام شرکت‌های داخلی دعوت می‌کنیم با همین شرایط در عرصه نیروگاه‌سازی وارد شوند.

بهره‌برداری از 3 هزار و 402 پروژه

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به فرارسیدن هفته دولت با برشمردن بخشی از اقدام‌های وزارت نیرو در صنعت آب و برق در هفته جاری گفت: در هفته دولت ۳ هزار و ۴۰۲ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۶۷ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد. وزیر نیرو اظهار کرد: همچنین در این هفته دو سد در خراسان شمالی و اصفهان و سه شبکه زهکشی و آبیاری در سه استان لرستان، مازندران و اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ۲۱۲ مجتمع آب روستایی در ۸۷۲ روستا با پوشش جمعیتی بالغ بر ۴۳۱ هزار نفر در ۲۴ استان کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وزیر نیرو، دو تصفیه‌خانه آب «ویس» و «خوانسار» و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای رزن، نقده، سریش آباد، میگون، التیمور مشهد و سده لنجان اصفهان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. چیت‌چیان مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طرح‌های بخش آب که در این هفته به بهره‌برداری خواهند رسید را یک هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به بخشی از پروژه‌های قابل بهره‌برداری در صنعت برق، اظهار کرد: در این هفته سه نیروگاه گناوه، بهبهان و سیرجان با ظرفیتی بیش از یک هزار و ۴۶۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید. وزیرنیرو گفت: همچنین در این هفته ۷ پست ۴۰۰ کیلووات، ۱۹ پست ۲۳ کیلووات، ۳۲ پست ۱۳۲ کیلووات و ۳۳ پست ۶۳ کیلووات به بهره‌برداری خواهند رسید. در حوزه انرژی‌های نو نیز جمعا ۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۸۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهند رسید. به گفته وی، از جمله این طرح‌ها در حوزه انرژی‌های نو می‌توان به بهره‌برداری از ۳ توربین بادی مجموعا به ظرفیت ۵/۷ مگاوات در کهک استان قزوین، پست انتقال برق بادی ۱۳۲.۲۰ کیلوولت بینالود، احداث نیروگاه ۲۲۸ کیلوواتی خورشیدی در قم و... اشاره کرد.

وی در مورد ارائه خدمات برق‌رسانی روستایی گفت: تعداد روستاهای برق‌دار شده سراسر کشور از ابتدای امسال تا هفته دولت ۶۲ روستا با ۷۶۰خانوار روستایی بوده که در مجموع ۶۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است. چیت‌چیان اظهار کرد: با انجام این خدمات برق‌رسانی به روستاها، هم اکنون تعداد کل روستاهای برق‌دار کشور به ۵۶ هزار و ۲۳۲ روستا رسیده است. همچنین به روستاییان قول می‌دهم تا پایان امسال تمامی روستاهایی که بیش از ۱۰ خانوار سکنه دارند، برق‌دار شوند که براساس آمارهای اعلام شده تعداد کل این روستاها ۵۸۰ روستا است.

وزیر نیرو با اشاره به ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های قابل بهره‌برداری در هفته دولت، گفت: تعداد کل پروژه‌های قابل بهره‌برداری در این هفته در صنعت آب و برق ۳ هزار و ۴۰۲ پروژه است که در مجموع بیش از ۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان در آنها سرمایه‌گذاری شده است. چیت‌چیان از سوی دیگر، با اشاره به شروع عملیات اجرایی بخشی از پروژه‌ها در صنعت آب و برق گفت: عملیات اجرایی سد «کانی‌سیب» پیرانشهر با ظرفیت مخزن ۲۲۰ میلیون مترمکعب، عملیات اجرایی شبکه‌های آبیاری و زهکشی بیش از ۲۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی نیز آغاز خواهد شد. به گفته وی، عملیات اجرایی ۲۲‌طرح تصفیه‌خانه آب و فاضلاب کشور با حضور بخش خصوصی شروع می‌شود. همچنین عملیات احداث ۱۲ نیروگاه با ظرفیتی بیش از ۶ هزار و ۸۴ مگاوات در ۱۱ شهر کشور کلنگ‌زنی خواهد شد. وزیر نیرو در ادامه مجموع کل پروژه‌هایی را که در این هفته عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد؛ ۱۶۷ پروژه با بودجه‌ای بیش از ۱۸۹ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

کارنامه سه ساله دولت در صنعت آب و برق

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارنامه سه ساله دولت در وزارت نیرو اظهار کرد: در مدت سه سال گذشته ۳۸ واحد نیروگاهی با ظرفیت بیش از ۶ هزار مگاوات به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ظرفیت نیروگاهی کشور از ۶۹ هزار مگاوات به ۷۵ هزار و ۱۹۹ مگاوات رسیده است. به گفته وی، در این سه سال یک هزار و ۵۳۸ روستای محروم کشور برق‌دار شده‌اند. از طرفی تلفات برق که پیش از این بیش از ۱۵ درصد بود، به ۷/۱ درصد رسیده است. چیت‌چیان با اشاره به بخشی از کارنامه سه ساله دولت در حوزه آب، نیز اظهار کرد: در طول این سه سال، ۱۹ سد به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت مخازن آنها بیش از ۴ میلیارد مترمکعب آب است. وی افزود: این میزان از افزایش ظرفیت مخازن سدها، ۲۰ برابر حجم مخزن سد کرج است. همچنین در طول این مدت بیش از ۱۵۰ هزار هکتار به شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور اضافه شده است.