گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در امور صنایع از پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۳۰۰ واحد صنعتی به منظور رونق تولید خبر داد. محسن صالحی‌نیا در نشست خبری روز گذشته خود در مورد پروژه رونق تولید و تعیین تکلیف ۷۵۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار با هدف فعال کردن آنها که جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۳۰۰ بنگاه پرداخت شده است.وی اظهار کرد: البته قرار بر این است که با تعاملات صورت گرفته با بانک مرکزی، منابع تسهیلات از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

ضمن اینکه برای حمایت از تولید داخلی نیز، ممنوعیت واردات ۸۷۰ ردیف تعرفه‌ای در نظر گرفته شده و بررسی‌ها حکایت از این دارد که واردات این کالاها به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمی‌کند. در کنار این موضوع می‌خواهیم برای رونق تولید و حمایت از کالاهای داخلی به لحاظ کیفیت و قیمت نیز اقدامات لازم را انجام دهیم، تا فروش این کالاها در سطح داخلی افزایش پیدا کند. همچنین واردات ۱۷۰۰ ردیف کالای مصرفی را حداقل با ارز مبادله‌ای محدود کردیم تا امکان رقابت را در سطح بازار داشته باشند. صالحی‌نیا در ادامه نشست از هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: هدف‌گذاری در نظر گرفته شده در بخش اقتصاد به میزان ۵ درصد پیش‌بینی شده و ما باید در بخش صنعت، معدن و تجارت به عدد ۸درصد برسیم تا رشد اقتصادی محقق شود.وی با اشاره به بخش‌های مهم در ایجاد ارزش افزوده بخش صنعت گفت:‌ رشد صنعت در سه ماه ابتدای امسال، ۲/ ۴ درصد بوده است. همچنین از ابتدای سال تا کنون تولید خودرو ۵/ ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به ۴۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

وی همچنین از ادامه پیگیری وزارت صنعت برای رفع انحصار از صنعت خودرو با رای شورای اقتصاد خبر داد.صالحی نیا در مورد وضعیت انباشت خودرو در واحدهای خودروساز نیز تاکید کرد: در حال حاضر خودرویی در انبار وجود ندارد. البته خودروسازان به تعداد معقولی که عرف است، خودروها را برای فروش در انبارهای خود نگه می‌دارند. هم اکنون بهترین حالت ممکن در فروش خودرو را داریم. وی با بیان اینکه در صنعت خودرو و خرید و فروش‌ها رکود وجود ندارد، گفت: اجرای طرح‌هایی همچون جایگزینی خودروی فرسوده، تامین تاکسی‌ها و تامین نیازهای مردم شرایطی را فراهم کرده که رکودی در خرید و فروش خودرو مشاهده نمی‌شود، ضمن‌ اینکه تولیدات خودروسازان نیز رشد داشته و در بازار فروش می‌رود.

صالحی‌نیا درباره همکاری شرکت رنو با خودروسازان ایرانی نیز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های کلی برای انعقاد قرارداد با خارجی‌ها را به شرکت‌های خودروساز داخلی ابلاغ کرده است و آنها می‌توانند در قالب این سیاست‌ها با شرکت‌های خارجی تعامل کنند؛ همانطور که قرارداد منعقده با یک شرکت فرانسوی هم، در همین چارچوب و ضوابط بوده است. وی افزود: در نامه‌نگاری جدیدی که شرکت فرانسوی رنو با ما داشته، مدیریت ارشد این شرکت چارچوب‌های وزارت صنعت را پذیرفته است؛ اما قرار شده تا براساس مذاکرات انجام شده شرکت رنو با سایپا، یکی از واحدهای زیرمجموعه طرف ایرانی به‌عنوان آورده خود تعیین و به تناسب ارزش آن، طرف فرانسوی نیز اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما یکسری محدودیت‌ها در عرضه محصولات و روش‌های همکاری باعث شده که هنوز به نتیجه‌ نرسد.

صالحی نیا با اعلام آمار رشد صادرات افزود:‌ در مجموع بخش صنعت، معدن و تجارت رشد ۱/ ۲۱ درصدی را بدون احتساب میعانات گازی تجربه کرد و در هر یک از بخش‌های پتروشیمی، این رقم ۴/ ۴۰ درصد و متوسط صنعت و پتروشیمی ۲/ ۲۴ درصد گزارش شده است. به گفته وی بخش معدن از صادرات ۶۴ درصدی و فرش ماشینی و صنایع دستی صادرات ۲/ ۱۳ درصدی برخوردارند. این مقام مسوول تصریح کرد: برای استمرار رونق تولید برای رشد صادرات ۱۰ میلیارد دلاری کالاهای صنعتی و معدنی نسبت به سال گذشته برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی ادامه داد: امسال به دلیل اهمیت موضوع تمامی بخش‌های صنعت را پایش و رصد می‌کنیم و به‌صورت هفتگی از میزان صادرات و محدودیت‌ها و مشکلات با خبر می‌شویم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نظارت وزارت صنعت بر شکل‌گیری انحصار در صنعت خودرو و خرید سهام شرکت‌های خودرویی از سوی شرکت قطعه‌سازی کروز نیز به خبرگزاری فارس گفت: این موضوع باید از شورای رقابت پیگیری شود و از نظر ما اگر خصوصی‌سازی واقعی صورت گیرد و زیرنظر دستگاه‌های مرتبط باشد، مشکلی نخواهد داشت.وی افزود: وزارت صنعت از واگذاری سهام گروه بهمن به شرکت کروز حمایت می‌کند و این اقدام بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه صورت گرفته است. همچنین مشاور وزیر و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: در هفته دولت امسال ۱۵۵ طرح صنعتی و معدنی در ۳۱ استان کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسند.منوچهر طاهایی با اعلام این خبر افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های یاد شده در هفته دولت برای ۹ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد. ۸ طرح بزرگ و مهم از ۱۵۵ طرح صنعتی و معدنی مشخص شده قابل افتتاح در هفته دولت، قرار است از سوی رئیس‌جمهور، معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان‌های مختلف به بهره‌برداری برسند.