گروه صنعت و معدن: قرارداد نمادین مشارکت بخش خصوصی در ۲۲ پروژه آب و فاضلاب کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و حمید چیت چیان وزیر نیرو به ارزش بیش از ۱۰ تریلیون ریال منعقد شد. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این زمینه اظهار کرد: در این پروژه‌ها بخش خصوصی به‌صورت مستقیم حضور دارد و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌ها و طرح‌ها را انجام می‌دهد و امید می‌رود تا پایان امسال بتوانیم این مبلغ را برای بیش از ۱۴۰ پروژه دیگر در سطح کشور آماده کنیم.حمیدرضا جانباز تاکید کرد: سال جاری و با اقدام‌های انجام شده، نقطه عطفی در مشارکت بخش خصوصی با صنعت آب و فاضلاب کشور به شمار می‌رود.

اسحاق جهانگیری نیز در جلسه اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو مدیریت منابع آب را یکی از اولویت‌های مهم کشور برشمرد و گفت: مدیریت منابع آب کشور جزو مهم‌ترین مسوولیت‌های وزارت نیرو در مقطع فعلی است و همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و نیز نهادهای مردمی باید به وزارت نیرو در این مسوولیت پراهمیت کمک کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری گزارش‌های ارائه شده در این جلسه درباره عملکرد این وزارتخانه در اجرای اولویت‌های سال ۹۵ را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرح‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو پیشرفت خوبی داشته است و امیدوارم که شاهد تحقق اهداف تعیین شده برای سال ۹۵ باشیم.وی نقش وزارت نیرو و حوزه آب و برق را در توسعه کشور حیاتی و پراهمیت خواند و اظهار کرد: کشور در بخش آب با تنگناهای جدی مواجه است و نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق در بخش مدیریت منابع آب کشور هستیم.

جهانگیری با اشاره به خشکسالی‌های مکرر و برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد از آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: این مسائل ایجاب می‌کند وزارت نیرو با برنامه‌ریزی جامع و دقیق، دغدغه‌های موجود را به حداقل برساند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به بخش برق نیز اشاره و تلاش‌های وزارت نیرو در تابستان سال جاری را ارزنده توصیف کرد و گفت: به‌رغم محدودیت‌های موجود، وزارت نیرو توانست کار مهمی در تامین برق مورد نیاز مشترکان در تابستان انجام دهد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در تابستان امسال با توانمندی کارشناسی و مدیریت دقیق توانست شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که تقریبا هیچ خاموشی جز در موارد استثنایی و به‌مدت کوتاه وجود نداشت. جهانگیری افزود: امسال صنعت کشور از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده که این خود یک اتفاق بسیار مهم برای کشور است. وی در ادامه سخنان خود به طلب شرکت‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دولت پرداخت بدهی به پیمانکاران را در دستور کار خود دارد و در این زمینه اصلاحیه بودجه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده است تا بتواند حجم بدهی بالای دولت را ساماندهی کند.

جهانگیری ادامه داد: حجم بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی عدد کوچکی است و این در حالی که این عدد در برخی کشورهای پیشرفته بسیار بالا اما مدیریت شده است؛ زیرا با اعتباری که دولت نزد مردم و بخش خصوصی دارد، می‌تواند منابع مورد نیاز را از آنها دریافت کرده و در توسعه کشور هزینه کند؛ اما در ایران حجم بدهی دولت به بخش خصوصی عدد کوچکی است اما همین میزان موجب گرفتار شدن پیمانکاران و بخش خصوصی شده است. در این جلسه وزیر نیرو نیز گزارشی از برنامه‌های این وزارتخانه برای عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و سپس معاونان وزیر هر کدام به تشریح عملکرد حوزه مسوولیت خود پرداختند و درخصوص طرح‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه در چهار ماه نخست سال ۹۵ توضیحاتی ارائه کردند.

در این گزارش‌ها اعلام شد که بهره‌برداری از ۵۰ سد در کشور یک رکورد بود که در برنامه پنجم توسعه به ثبت رسید. نصب کنتورهای حجمی برای ۳۳ میلیون مشترک، بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق حرارتی، احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازی، احداث و شروع بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افتتاح و شروع بهره‌برداری از نیروگاه‌های برقابی، واگذاری پروژه‌های آب و فاضلاب به بخش خصوصی، آب‌رسانی به روستاها و افتتاح ۲۶ تصفیه خانه فاضلاب با حجم ۴۲۰ هزار متر مکعب از جمله برنامه‌ها و طرح‌های وزارت نیرو در اجرای اقتصاد مقاومتی که از سوی معاونان وزیر درباره عملکرد و میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها گزارش‌هایی ارائه شد.