3 راهکار حمایتی از صنعت سیمان

گروه صنعت و معدن: رکود به وجود آمده در بازار سیمان موجب شد این بار معاون اول رئیس‌جمهور از پیش‌بینی طرح‌های حمایتی برای این صنعت استراتژیک خبر دهد. تشکیل کارگروهی برای رفع چالش‌های این صنعت، افزایش تقاضا در بازار داخلی سیمان و اعطای خط اعتباری به کشورهای هدف برای رفع مشکلات صادراتی صنعت سیمان از جمله مواردی است که اسحاق جهانگیری درجلسه انجمن صنفی صنعت سیمان در حضور فعالان این صنعت عنوان کرد.

مشکلات به وجود آمده در این صنعت استراتژیک در حالی است که صنعت سیمان جزو هفت صنعت استراتژیک است که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته برنامه راهبردی را با توجه به چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای آنها تدوین کرد. این صنایع عبارتند از سیمان، خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک که با توجه به اینکه بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین (به‌عنوان مواد اولیه یا کالاهای نهایی) و سطح دانش و فناوری دارند و در روند توسعه صنعتی به آنها تکیه می‌شود به‌عنوان صنایع استراتژیک در نظر گرفته شده‌اند. در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت فعلی تولید سیمان۸۰ میلیون تن اعلام شده است که برای افق ۱۴۰۴ این ظرفیت حدود ۱۲۰ میلیون تن هدف‌گذاری شده است. از سوی دیگر براساس چشم‌انداز صنعت سیمان در افق ۱۴۰۴ در سند راهبردی توسعه صنعتی کشور جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن برای این صنعت پیش بینی شده است. با توجه به اینکه سیمان قابلیت ارزآوری بالایی دارد بنابراین در صورت اجرای اقداماتی درخصوص ایجاد زیرساخت‌ها و پس از رفع تحریم‌ها و برداشته شدن موانع بین‌المللی، این صنعت قابلیت بسیار بالایی در تاثیرگذاری بر صادرات غیرنفتی دارد. همچنین ذکر این نکته که صنعت سیمان ایران در سال۹۳ در جایگاه چهارم در رتبه‌بندی از نظر ظرفیت تولید جهانی و جایگاه اول در منطقه از نظر رتبه در ظرفیت تولید قرار داشته، حائز اهمیت است. معاون اول رئیس‌جمهور درجلسه انجمن صنفی صنعت سیمان گفت: باید از واحدهای تولیدکننده صنعت سیمان حمایت شود و برای رسیدگی به مشکلات صنعت سیمان کارگروهی تشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صنعت سیمان را یکی از صنایع مهم کشور برشمرد و برلزوم جلوگیری از آسیب رسیدن به این صنعت اظهار کرد.وی تاکید کرد: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است و لازم است با استفاده از راهکارهای مختلف از واحدهای تولیدکننده صنعت سیمان نیز حمایت کنیم.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: واحدهای تولیدکننده سیمان در مقطع فعلی با مشکل کمبود تقاضا مواجه هستند و در معرض آسیب قرار گرفته‌اند که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب، از آسیب رسیدن به این واحدها جلوگیری کنیم. وی افزایش تقاضا در بازار داخلی سیمان را از جمله راهکارهای حمایت از این صنعت برشمرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی صنعت سیمان تشکیل دهند و راهکارهای حمایت از صنعت سیمان را مورد بررسی قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم توسعه صادرات سیمان در جهت حمایت از واحدهای تولیدکننده تاکید کرد و افزود: باید با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله اعطای خط اعتباری به کشورهای هدف و نیز رفع موانع پیش روی صادرات سیمان، به افزایش تقاضای بازارهای خارجی کمک کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت میزان صادرات سیمان ارائه کرد و به تشریح موانع و مشکلات پیش روی صادرات سیمان پرداخت.وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست پیشنهادهای مختلفی را برای افزایش تقاضای بازار داخلی سیمان مطرح کرد و گفت: باید تلاش کنیم به جای استفاده از سازه‌های فولادی، از سیمان و بتن در ساخت و سازها و اجرای طرح‌های عمرانی و نیز روسازی جاده‌ها استفاده کنیم تا میزان تقاضا در بازار سیمان افزایش پیدا کند.در پایان این نشست مقرر شد وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی با عضویت نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی و انجمن صنفی صنعت سیمان برگزار و مسائل و مشکلات پیش روی این صنعت را بررسی و راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکلات را ارائه کنند.