گروه صنعت و معدن: پایگاه خبری اتاق ایران در گفت‌وگو با صاحبان کسب و کارهای کوچک که از طریق تلگرام و اینستاگرام به تبلیغ فعالیت اقتصادی خود می‌پردازند، تاثیر پدیده‌های نوین در فضای کسب‌وکار را بررسی کرده است. با افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی، استفاده از تلگرام، اینستاگرام برای تبلیغ و ترویج ایده یا کسب و کارهای خرد در این میان بسیار طرفدار پیدا کرده است. صاحبان کسب و کار به دلیل کمبود هزینه به تبلیغات دیگر دسترسی ندارند و از طرفی نیز با صرف کمی وقت و داشتن حوصله و سلیقه، افراد زیادی را جذب کرده و به نتایج خوبی در توسعه کسب و کار خود می‌رسند.کسب وکارهای خرد که طبق تعریف رسمی با کارکنانی کمتر از ۱۰ نفر راه‌اندازی می‌شود، نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی دارند و با پرورش ایده‌های جدید به پویایی اقتصاد کمک می‌کنند.

در روزهایی که نام و آوازه استارت‌آپ‌ها بر سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از کارهای کوچک با موفقیت‌های بزرگ همراه شده‌اند، اهمیت ارتباط با دنیای مجازی بیشتر جلوه کرده است.نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی هم برای فروشندگان کالا و خدمات، هم خریداران آنها فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده است. خریداران بدون صرف وقت برای خرید حضوری و تنها با دیدن عکس‌های متفاوت ازکالاها می‌توانند خریدشان را انجام دهند. صاحبان کسب و کارهای کوچک با استفاده از برخی خلاقیت‌ها، دنبال‌کننده‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش داده‌اند و از این طریق هم به تبلیغ کسب و کار خود می‌پردازند و هم اطلاعاتی را در زمینه فعالیت خود در اختیار مخاطبانشان می‌گذارند.

کسب‌و‌کارهای کوچکی که گروه تلگرامی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند، علاوه بر اینکه اطلاعیه‌هایی در مورد زمان‌‌های فعالیت و نوع کار خود منتشر می‌کند، اطلاعاتی تخصصی نیز در زمینه فعالیت خود ارائه می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود دنبال‌کنندگان این صفحه آن را ترک نکنند. استفاده از این ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به تعداد بالای مشتریان بالقوه موجب شده تا رقابت در جذب مخاطب افزایش یابد. ورود جدی فعالان اقتصادی در بنگاه‌های کوچک به موضوع تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، همان طور که تلگرام و اینستاگرام، جایش را در خانه‌ها باز کرده، روی صفحه لپ‌تاپ‌ یا موبایل صاحبان کارگاه‌ها و مغازه‌های کوچک نیز جا خوش کرده و به کارشان رونق داده است.