ایرنا: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری (نخستین روز مهرماه ۹۴) تا ۱۳ فروردین‌ماه امسال افزون بر ۱۸۳ میلیمتر گزارش شده است. اطلاعات حاصله از آخرین آمار شرکت مدیریت منابع آب کشور نشان می‌دهد، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۹۱ میلیمتر) چهار درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۶۵ میلیمتر) ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، حجم بارش‌ها در مدت یاد شده معادل ۳۰۱ هزار و ۵۸۹ میلیارد مترمکعب است.میزان بارش‌های جوی از نخستین روز سال آبی جاری تاکنون در حوضه آبریز دریای خزر ۳۳۷، خلیج فارس و دریای عمان ۳۰۷، دریاچه ارومیه ۲۱۹، فلات مرکزی ۱۰۰، مرزی شرق ۷۸ و قره قوم ۱۲۰ میلیمتر بوده است. همچنین ارتفاع بارش‌ها از ابتدای امسال تا جمعه گذشته در حوضه‌های آبریز دریای خزر ۲۹ میلیمتر، خلیج فارس و دریای عمان ۲۸ میلیمتر، دریاچه ارومیه ۲۶ میلیمتر، حوضه فلات مرکزی ۱۲ میلیمتر، حوضه مرزی شرق دو میلیمتر و حوضه قره قوم پنج میلیمتر گزارش شده است که با متوسط ۱۷ میلیمتر نسبت به سال آبی گذشته (۲۰ میلیمتر) ۶/ ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. پیش‌تر قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرده بود، برپایه داده‌های هواشناسی، در ماه‌های آینده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و در برخی مناطق ۲۰ درصد کاهش بارندگی و نیم تا یک و نیم درجه گرمای هوا خواهیم داشت.


پراکنش نامناسب بارش در کشور

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اعلام میزان بارش باران گفت: نگرانی اصلی ما یکسان نبودن پراکنش بارش‌ها است.محمد حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی (مهر) تاکنون به‌طور میانگین 183 میلی متر بارش ثبت شده است، گفت: این رقم نسبت به دوره درازمدت 4 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 10 درصد افزایش نشان می‌دهد و در برخی نقاط کشور مانند فلات مرکزی 23 درصد کاهش بارش ثبت شده است. وی تصریح کرد: در حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه بارش‌های خوبی داشتیم که 23‌درصد افزایش نشان می‌دهد. حاج‌رسولی‌ها در ادامه یکسان نبودن پراکنش بارش در حوضه‌های آبریز را چالشی مهم دانست و گفت:‌ امیدواریم با تداوم بارش‌ها این موضوع هم جبران شود.مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه از ابتدای سال 95 تاکنون 16 تا 17‌میلی‌متر بارش ثبت شده است، افزود: میانگین درازمدت بارش در فروردین 38 میلیمتر است.

وی در زمینه مخازن آب سدها نیز گفت: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بیشترین سدها قرار دارد و در این حوضه، بارش نسبت به میانگین کشور 4 تا 5 درصد کاهش نشان می‌دهد، اما ورودی آب به سدها در این حوضه خوب گزارش شده است. حاج‌رسولی‌ها افزود: در دو سد درودزن و زاینده‌رود که در فلات مرکزی قرار دارد شرایط ورودی آب خوب نیست، اما در بقیه حوضه‌های آبریز به‌ویژه در غرب کشور و استان‌های کرمانشاه، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان ورودی آب به سدها خوب است.وی تاکید کرد: در حوضه دریاچه ارومیه با توجه به بارش‌های اخیر 7 سانتی‌متر تراز آب دریاچه بالاتر آمده و شرایط آبی این دریاچه نسبت به گذشته مطلوب است.