گروه بنگاه‌ها، زهرا مسافر: حمیدرضا محلاتی صادرکننده زعفران معتقد است، ایران به دلیل ضعف در بسته‌بندی زعفران، بخش بزرگی از درآمد حاصل از صادرات این محصول را از دست داده است. مدیرعامل شرکت «زعفران حمید 110» معتقد است: حتی سرسخت‌ترین رقبای ایران را با اندکی برنامه‌ریزی می‌توان از سر راه برداشت. مشروح گفت‌وگو با این فعال بازار زعفران را در ادامه بخوانید:

آینده بازار صادرات زعفران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر به علت مسائل و مشکلات، به میزان محدود صادرات به امارات، کانادا، انگلیس و سوئیس انجام می‌دهیم. اما لغو تحریم‌ها به نفع صادرات کشور خواهد بود؛ به گونه‌ای که در پی این اقدام یک هیات تجاری از آلمان حدود ۲ ماه پیش به ایران آمد و از تجار و اعضای اتاق ایران برای نهم خرداد سال آینده برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردند و این اتفاق برای بازار زعفران ایران نیز موقعیت مناسبی است.


رقبای ایران در بازار زعفران چه وضعیتی دارند؟

متاسفانه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس زعفران با کیفیت پایین را خریداری می‌کنند و براساس تقاضای مشتری، زعفران را به کشورهای متقاضی ارسال می‌کنند. اکنون و با توجه به کیفیت نازل بسته‌بندی در ایران نمی‌توان نظر و سلیقه مشتری را جلب کرد؛ چراکه بسته‌بندی زعفران در ایران حرفه‌ای نیست. ایران با تولید 250 تن زعفران سرگل در مقابل اسپانیا که از یک تن ظرفیت تولید زعفران برخوردار است قدرتی بی‌چون و چرا محسوب می‌شود، اما این کشور با خرید زعفران از ایران و با بسته‌بندی بسیار شکیل و به‌روز از نظر صادرات مقام بالاتری را کسب کرده و جایگاه ایران را در این زمینه به خود اختصاص داده است. اما هم‌اکنون با برقراری روابط بین بانکی مستقیم می‌توان شاهد برداشتن گام‌های موثری برای صادرات زعفران بود و امیدواریم که بتوان زعفران ایران را در جایگاه شایسته‌ای قرار داد. در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب ایران در زمینه صادرات زعفران اسپانیا است و چین هم که از مصرف‌کنندگان بزرگ زعفران ایران محسوب می‌شود از طریق دلالان، صادرات زعفران به‌صورت گلخانه‌ای از ایران یا از دبی آغاز کرده است؛ اما هیچ کدام از کشورهای یاد شده که اکنون از رقیبان سرسخت ایران هستند نمی‌توانند در آینده مهم باشند، چراکه تولید آنها نسبت به ایران بسیار ناچیز است.


اشتغال‌زایی صنعت زعفران در ایران به چه میزان است؟

براساس آمار سال ۹۲ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در زمینه کاشت، عرضه و بسته‌بندی زعفران اشتغال به کار داشتند که هم‌اکنون با فعالیت شهرهای اطراف تهران از جمله رباط کریم، یزد و نطنز که تولید زعفران را آغاز کردند، میزان اشتغال‌زایی افزایش یافته است.


در پایان درخصوص فعالیت شرکت زعفران حمید ۱۱۰ توضیح دهید؟

این شرکت از سال 1376 وارد عرصه بسته‌بندی زعفران شد، تا سال 78 بسته‌بندی به‌صورت سنتی انجام می‌گرفت، اما از سال 78 به سمت صنعتی شدن گام برداشته و از سال 90 برند این شرکت ارتقا یافت که به‌دنبال آن لوگو و خط تولید تغییر یافت و سپس موفق به دریافت گواهینامه‌های معتبر داخلی و خارجی شد. شرکت از همان اولین سال از سازمان غذا و دارو و شماره بهره‌برداری و پروانه بهداشت دریافت کرد و در سال 94 نیز موفق به دریافت استاندارد ملی ایران شد. هم‌اکنون در تهران نیز در حال افتتاح کارخانه بسته‌بندی هستیم که اقدامات اولیه آن صورت گرفته است، در حال حاضر نیز دو نوع خط بسته‌بندی در شرکت زعفران حمید 110 انجام می‌شود، یک نوع برای مصرف داخل و دیگری برای صادرات. امیدوارم که با عنایت مسوولان بتوانیم زعفران ایرانی را در نوک قله‌های محبوبیت در سراسر جهان ببینیم.