وی با اشاره به عدم‌اقبال به برخی رشته‌‌‌های پزشکی افزود: سه علت اصلی نبود اقبال نخبگان کشور به رشته‌‌‌های خطیر به‌خصوص جراحی مغز و اعصاب، برعکس محبوبیت رشته‌‌‌های زیبایی و نامرتبط با حفظ جان بیمار، عبارت از مشکلات بسیار جدی مالی و افت تدریجی ارزش واقعی تعرفه‌‌‌ها در این رشته‌‌‌ها، جرم‌نگاری کیفری  «قصور محض» پزشکی و افزایش شدید در پذیرش دستیار تخصصی در این رشته است. رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه تعرفه‌‌‌هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد، نمی‌تواند همکاران را به این رشته جذب کند، ادامه داد: برنامه‌‌‌ر‌‌‌یزی شده که در سال ۱۴۰۵، تعداد جراحان مغز و اعصاب به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر برسد.

وی تعداد جراحان مغز و اعصاب فعال در کشور را حدود یک‌هزار نفر اعلام کرد و گفت: راهکارهایی برای رفع مشکلات این رشته به مسوولان ذی‌ربط پیشنهاد کردیم که امیدواریم حل شود. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این کنگره گفت: دکتر پزشکیان و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در تلاش هستند مشکلات جامعه پزشکی کمتر شود که امیدواریم در آینده رفع شود. دکتر محمود نوری‌شادکام با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اولین دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و با جذب ۳۳ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد افزود: اکنون در این دانشگاه ۵۵۰ عضو هیات علمی و ۶‌هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۴ رشته تخصصی در حال فعالیت هستند.

در ادامه دبیر اجرایی کنگره ملی جراحان مغز و اعصاب ایران گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره بهره‌گیری از تجارب ارزشمند جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات در سطح بین‌المللی و ملی و معرفی رویکردهای جدید تشخیصی و درمانی در حیطه‌های مختلف جراحی مغز و اعصاب است. دکتر مهران مرتاض با بیان اینکه در این کنگره جراحان مغز و اعصاب از سراسر کشور حضور دارند، افزود: در کنگره یاد‌شده پنل‌‌‌های تخصصی در زمینه ستون فقرات، عروق مغزی و... ارائه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این کنگره به مدت سه روز با حضور ۵۰۰ جراح مغز و اعصاب و متخصصان مرتبط با این رشته به همت انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم‌‌‌پزشکی شهیدصدوقی یزد برگزار شد.

در بخشی از این همایش استاندار یزد هم از اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری و حمایت جهت ارتقای زیرساخت‌‌‌های پزشکی و درمانی در این حوزه حساس خبر داد و گفت: رویکرد تقویت توریسم‌درمانی در اولویت برنامه توسعه ماست و در این خصوص گام‌های بلندی برداشته شده و به واسطه نام و بلندای پزشکان حاذق و توانا یکی از مسیرهای توسعه خود را در این زمینه تعریف کرده ایم. محمدرضا بابایی افزود: یزد به عنوان یکی از قطب‌‌‌های درمان کشور به‌خاطر تعهد و تخصص پزشکان از دیر‌باز مطرح بوده است که نمونه برجسته آن پزشک حاذق و توانا و انسان وارسته دکتر «حاجب مرتاض» است که بعید می‌دانیم کسی وی را نشناسد. وی خاطرنشان کرد: جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات از جمله پیچیده‌ترین شاخه‌های پزشکی به شمار می‌رود و این حوزه نه‌تنها با چالش‌های علمی بلکه با پیچیدگی‌های اخلاقی و انسانی مواجه است و جراحان و پزشکان این حوزه هر روز با تصمیم‌گیری‌های حساسی روبه‌رو هستند.

استاندار یزد با بیان اینکه یزد همواره در مسیر علم و دانش و پژوهش پیشتاز بوده و هست، اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره‌‌‌هایی فرصتی برای ارتقای سطح دانش و درمان در کشور و منطقه است. در حاشیه آغاز به کار این همایش، نمایشگاهی از دستاوردها و تجهیزات رشته مغز و اعصاب و ارتوپدی توسط شرکت‌های مختلف تولیدی به نمایش در‌آمد.