جعفرنژاد از افزایش سطح زیرکشت پسته در استان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت این محصول حدود ۳‌هزار هکتار است که شامل ۲‌هزار و ۲۵۰ هکتار باغات بارور و ۷۵۰ هکتار باغات غیربارور است. وی افزود: با بالا رفتن هدایت الکتریکی و میزان نمک محلول در آب و خاک‌‌‌‌های زراعی استان و نیز پایین رفتن سطح آب‌‌‌‌های زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی، سطح زیرکشت پسته در استان نیز افزایش یافته است. جعفرنژاد اظهار کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی در برابر شوری بالای خاک، آب و کم‌آبی در تبدیل اراضی کم‌بازده به مناطقی با بهره‌‌‌‌وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب‌بر با این محصول از اهمیت ویژه‌‌‌‌ای برخوردار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه در اردیبهشت ماه به دلیل بارندگی‌‌‌‌های زیاد و بالا بودن رطوبت نسبی هوا، با ایجاد اختلال در تلقیح درختان، بستر خسارت در کیفیت و کمیت محصول را فراهم می‌کند. جعفرنژاد گفت: عمده‌‌‌‌ترین ارقام پسته کشت‌شده در استان رقم‌‌‌‌های احمدآقایی و اکبری است، هرچند دیگر ارقام مانند کله‌‌‌‌قوچی، اوحدی و شاه‌پسند نیز در باغات استان کشت می‌شود.

وی افزود: پایه‌‌‌‌های مرسوم استان بادامی زرند و پسته وحشی است، البته توسعه پایه‌‌‌‌های پر‌رشد آمریکایی در استان از لحاظ مقاومت به سرما، نیاز به مطالعه و بررسی دارد. جعفرنژاد افزود: در آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۸ مرکز فرآوری پسته وجود دارد که از این تعداد ۶ مورد دارای خط کامل فرآوری با ظرفیت روزانه ۶ تن در ساعت و بقیه به صورت نیم‌خط یا خانگی اقدام به فرآوری می‌کنند که برای جلوگیری از‌ ترفروشی نیاز است مراکز فرآوری افزایش یابد.