آنومالی D۱۹ شامل چهار بخش A,B,C و D است که بخش D به وسعت چهار کیلومترمربع به شرکت «دشت‌‌‌یوز» کنسرسیومی متشکل از دو شرکت بزرگ سنگ‌‌‌آهن مرکزی و چادرملو واگذار شده است.

این معدن در منطقه فلززایی بافق و در فاصله نزدیک به معادن چادرملو و چغارت واقع شده و از جمله آنومالی‌‌‌های کشف شده در برداشت‌‌‌های مغناطیس ‌‌‌سنجی هوایی سال ۱۳۴۸ شمسی است.

مدیرعامل شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوز دره انجیر در این خصوص در بازدید جمعی از خبرنگاران از این مجموعه اظهار کرد: تلاش برای تحقق شعار امسال یکی از کارآمدترین راهکارهای توسعه است که ما نیز این موضوع را در توسعه معدن D۱۹ یا کاریز مدنظر قرار دادیم.

محمدرضا کاظم‌‌‌پور با بیان اینکه فرآیند اجرایی این معدن با حمایت‌‌‌های مدیران عامل چادرملو و سنگ‌‌‌آهن و مدیران اجرایی استان یزد و سرمایه‌گذاری ۸هزار میلیارد تومان انجام شده است، افزود‌: خوراک سنگ‌آهن چادرملوی اردکان با ۷‌هزار نیرو و سنگ آهن بافق با ۸‌هزار نیرو از طریق معدن D۱۹ تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرار است طی ۱۰ سال آینده سالانه ۴ تا ۵میلیون تن سنگ‌آهن از این معدن برداشت شود، اضافه کرد: بر اساس یک برنامه طراحی شده قرار بود طی چهار سال حدود ۲۰۰ میلیون تن باطله‌‌‌برداری انجام شود، اما با سختکوشی و برنامه‌ریزی مناسب، تنها در حدود ۲.۵ سال ۱۶۰ میلیون تن باطله‌‌‌برداری و ماده معدنی در عمق ۱۷۰ متری نمایان شد.

این کارشناس معدنی یادآور شد: این معدن تنها معدن کشور است که باطله‌برداری را در حین اکتشاف انجام می‌دهد و اکنون با ذخیره حدود ۵۰میلیون تن سنگ آهن عیار ۴۰‌درصد آماده بهره‌‌‌برداری است.

وی تصریح کرد : اکنون ۱۱۰۰ نفر در این معدن به‌صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم مشغول به کار هستند و تاکنون حدود ۸‌هزار میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل دشت یوزدره انجیر بهره‌برداری از این معدن را یکی از دستاوردهای نظام و تکالیف دولت با استفاده از توان متخصصان بومی و محصولات باکیفیت داخلی معرفی کرد و ادامه داد: اکنون طرح‌‌‌های انتقال برق تا ۶۰ میلیارد تومان و تکمیل جاده سیروس‌‌‌آباد از محل مسوولیت‌‌‌های اجتماعی به عنوان مطالبه ۴۰ ساله مردم منطقه را در دستور کار داریم.

کاظم‌‌‌پور درباره طرح جاده سیروس‌‌‌آباد هم گفت: این طرح با ۴۶ کیلومتر، مطالبه ۴۰ ساله مردم منطقه بوده که با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان و پیشرفت ۳۵ درصدی در حال اجراست و تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار تا تکمیل آن را داریم.

بهزادی‌فر طراح معدن D۱۹ هم گفت: برآورد اولیه ۲۰۰ میلیون تن باطله‌برداری بود که با روش‌های نوین و ویژه به حدود ۱۶۰ میلیون تن و زمان بهره‌برداری را از چهار سال به کمتر از ۲.۵ سال رساندیم.

در خصوص وضعیت برق‌رسانی پست ثابت به این معدن هم مدیر مجتمع سنگ‌‌‌آهن آریز گفت: با اکتشاف و استخراج، فراهم کردن زیرساخت‌‌‌های لازم نظیر ساخت ۲۶کیلومتر خط انتقال برق با ظرفیت ۵ مگاوات از پست ساغند برای این معدن انجام شده است.

سیدمجید دشتکی افزود: در انتقال برق به این معدن، توجه ویژه به مباحث محیط‌زیست و جلوگیری از آسیب به حیات‌وحش با جدیت در دستور کار بوده است و اکنون برخی از سایت‌ها به برق ثابت متصل شده است.