تولید انبوه خودروهای آزمایشی‏‌ کرمان موتور

محور اصلی این رویداد نیاز‌های فناورانه کرمان موتور بود. در این راستا مدرسه کسب و کار کرمان موتور نیز از افراد توانمند در زمینه خودرو‌سازی دعوت به همکاری کرده است.در حاشیه این همایش، شرکت کرمان موتور با اعلام تولید اولین خودروی خود، دستاوردهای این تجربه را نیز بازگو کرد. خودرو کی‌ام سی ایگل اولین تولید داخلی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور در مراسم دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور، به تشریح اقدامات شرکت کرمان موتور درحوزه نوآوری‌‌های جدید پرداخت و گفت: این شرکت در بخش R&D، بیشترین ارزش افزوده و در قسمت پروداکشن که تولید محصول بوده کمترین ارزش افزوده را دارد که بر همین اساس کشورهای توسعه‌‌یافته به این سمت رفته‌‌اند که پروداکشن را در سایر کشورها انجام می‌دهند.

توسعه پلتفرم و خودروهای مدرن در کرمان موتور

خلخالی با اشاره به اینکه در شرکت کرمان موتور ما سه پلتفرم اصلی داریم، گفت: پلتفرم PS۱ به عنوان اولین پلتفرم خودروی سواری در سه کلاس مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: این شرکت دو مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP۱ و مگاپلتفرم KP۲ که خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار داده است. هر کدام از این پلتفرم‌‌ها ۱۵ سال قرار است کار کنند و محصولاتی که روی این پلتفرم‌‌ها عرضه می‌‌شوند، با عمر پنج سال در نظر گرفته شده‌‌اند.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور افزود: پلتفرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان، ‌‌هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌‌ایم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.

وی گفت: این شرکت در پلتفرم KP۱ چهار نوع بدنه سدان، ‌‌هاچ بک، کوپه و SUV را ارائه می‌دهد.خلخالی افزود: این شرکت در پلتفرم KP۲ سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را ارائه می‌دهد؛ به لحاظ پاورترین، بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم.

هدف‌گذاری ۸۰ درصدی داخلی‌سازی قطعات در کرمان موتور

معاون توسعه محصول شرکت کرمان‌موتور عنوان کرد: به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات این شرکت شامل ۳۰‌درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی و ۷۰‌درصد داخلی‌‌سازی است .

وی ادامه داد : در حال حاضر متوسط نزدیک به ۴۰‌درصد داخلی‌‌سازی داریم و در پلتفرم PS۱ بر اساس آخرین دفترچه داخلی‌‌سازی، ۶۸‌درصد داخلی‌‌سازی داشته که این عدد دارد به بالای ۷۰‌درصد نزدیک می‌شود.سعی شده ۸۰‌درصد هدف‌گذاری در سبد محصولات این شرکت به لحاظ داخلی و مونتاژی یا وارداتی، محصول بومی و محصول ایرانی و ۲۰‌درصد محصولات مونتاژی باشد. وی گفت: در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی را هدف قرار دادیم، در این خصوص میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالانه ۲۵۰‌هزار دستگاه و سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶۰‌درصد است. معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور در ادامه گفت: در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی را هدف قرار دادیم و میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالانه ۱۲۵‌هزار دستگاه و سبد محصولات بومی کرمان موتور ۳۰‌درصد خواهد بود.

ایگل، اولین محصول کاملا ایرانی کرمان موتور

این شرکت در پلتفرم PS۱، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه داده و فرآیند هولوگیشن برای این محصول طی شده و آماده عرضه به بازار است و فرآیند فروش آغاز شده و اولین محصول ایرانی شرکت کرمان موتور محسوب می‌شود که بر پایه پلتفرم PS۱ عرضه می‌شود. البته این شرکت همزمان روی پلتفرم PS۱، محصول PS۱۲ ارائه می‌دهد که تحت عنوان شادو معرفی شده است. به لحاظ ساخت نمونه‌‌ها، بالای ۷۵‌درصد تا این لحظه پیشرفت داشتیم و نمونه‌‌های آزمایشی‌‌مان در اسفندماه امسال تولید می‌‌شوند، اما با فرض فرآیندهای تست و هولوگیشن و فرآیندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده می‌شود و تجاری‌‌سازی آن انجام خواهد شد. وی گفت: همزمان این شرکت برای پلتفرم PS۱ یک محصول هیبرید را توسعه داده است که این محصول نیز تحت عنوان خودروی ایگل هیبریدی تا ۳۵‌درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، از تکنولوژی DHD استفاده می‌کند و در حال حاضر ۴۰‌درصد این پروژه پیشرفت دارد و تا پایان سال آینده فرآیند تجاری‌‌سازی و ورود به بازار انجام خواهد شد. بر روی پلتفرم KP۲ توسعه اولین محصول را شروع کردیم که این محصول KP۲۱ یک محصول شاسی‌بلند در رِنج سواری بزرگ به صورت SUV است و فرآیندهای طراحی استایل آن انجام شده، نمونه‌‌های گِلی‌‌ آن در حال ساخت است و فرآیند طراحی مهندسی آن هم در حال آغاز است.همچنین خلخالی درخصوص برنامه‌‌های شرکت کرمان موتور در زمینه زیست بوم و توسعه فناوری صنعت خودرو  نیز گفت: این شرکت در همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری فرآیندهای مختلفی را تعریف کرده است که بتواند در زیست بوم فناوری کشور نقش‌‌آفرینی داشته باشد. به گفته وی یکی از مهم‌ترین گام‌‌هایی که در این راستا برداشتیم، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر CVC است که در حال انجام است و در این راستا از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های فناور حمایت خواهیم کرد و بر این اساس حمایت از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان با TRL سطح پنج تا هشت هدف‌‌گذاری شده و در صورتی که متناسب با نیازهای شرکت باشد، قابلیت حمایت دارد. انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌‌ها و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاه‌‌ها و پژوهشکده‌‌ها مدنظر قرار گرفته. بر این اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌‌افزار در دانشگاه شریف راه‌‌اندازی کردیم. خلخالی گفت: همچنین این شرکت در حوزه توسعه نرم‌‌افزارهای خودرویی برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌‌گذاری کرده است که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌‌اندازی شده است .