به گزارش روابط عمومی‌‌‌ شرکت اعتبارسنجی ایران، رضا قاسمپور مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به حرکت بانک‌ها به سمت اعتبارسنجی بیان کرد: با استفاده از ابزارهای اعتبارسنجی، سازمان‌ها و نهادهای اعتباری می‌توانند میزان سقف اعتبار یا وثایق لازم را باتوجه به رتبه اعتباری فرد مشخص کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر بانک‌ها و موسسات مالی از وثیقه‌محوری به سمت اعتبارمحوری حرکت کرده‌‌‌اند و این به آن معناست که افراد خوش‌حساب می‌توانند با شرایط راحت‌‌‌تری نسبت به بقیه افراد تسهیلات دریافت کنند. مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران ادامه داد: بانک‌ها و موسسات مالی با استفاده از اعتبارسنجی افراد، مشتریان خود را دسته‌بندی می‌کنند و آن دسته از مشتریان خوش‌حساب، می‌توانند خودشان ضمانت پرداخت اقساط‌‌‌ خودشان را برعهده بگیرند و بدون نیاز به ضمانت اشخاص ثالث وام دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در واقع اعتبارسنجی، با شناسایی افراد خوش‌حساب، میزان ریسک اعتباری بانک‌ها و نهادهای مالی و اعتباری را مدیریت می‌کند و از طرف دیگر کمک می‌کند تا نرخ رشد مطالبات نیز کاهش پیدا کند.

قاسمپور ضمن تاکید بر قدرت بازدارندگی اعتبارسنجی در شکل‌گیری مطالبات معوق بانک‌ها بیان کرد: البته اعتبارسنجی، علاوه بر کاهش نرخ نکول، به میزان وصول مطالبات ایجاد شده نیز کمک می‌کند، زیرا ثبت بدهی افراد بدحساب در گزارش اعتبارسنجی آنها سبب می‌شود تا سایر بانک‌ها و نهادهای اعتباری نیز از پرداخت تسهیلات به این دسته از مشتریان خودداری کنند.

به گفته وی، نهادهای مالی و شرکت‌هایی که خدمات لندتکی و BNPL ارائه می‌دهند با استفاده از گزارش اعتباری افراد می‌توانند میزان در‌آمد شناور خود را افزایش دهند و از این طریق نرخ نکول مطالبات خود را نیز شناسایی کنند. مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران افزود: در این رویکرد، افراد خوش‌حساب می‌توانند با نرخ‌های پایین‌‌‌تر و همچنین با شرایط راحت‌تری نسبت به دریافت خدمات یا کالاها اقدام کنند و برای افراد بدحساب نیز می‌توان شرایط ویژه‌‌‌تری در نظر گرفت تا آنها نیز به سمت خوش‌حسابی سوق پیدا کنند.