قدرت جهانی ابزار ایرانی

 محمد حلاجیان، مدیرعامل شرکت فرجاد در ادامه این گفت‌وگو پاسخ‌گوی سوالات متنوعی درباره دوره اول این نمایشگاه پرجاذبه برای شهروندان شد که ماحصل آن را در ادامه با هم خواهیم خواند:

 به‌عنوان سوال اول بفرمایید چه شد که نمایشگاه ابزارآلات صنعتی و کارگاهی شکل گرفت و در قالب عنوانی جدید تعریف شد؟

در سال‌های گذشته نمایشگاه صنعت و ابزارآلات صنعتی در قالب یک رویداد نمایشگاهی برگزار می‌شد که این امر موجب عدم برنامه‌ریزی برای برگزاری تخصصی نمایشگاه ابزار، دعوت از سرمایه‌گذاران، بازدیدکنندگان متخصص، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و همچنین عدم امکان انتقال تکنولوژی برای بومی‌سازی در صنعت ابزار می‌شد. از این رو سازمان توسعه تجارت ایران با هدف ارتقای سطح کیفی نمایشگاه تخصصی ابزار به‌عنوان یک نمایشگاه زیربنایی و در راستای رشد و تعالی صنعت، برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ابزار‌آلات را پیش‌بینی کرد که خوشبختانه اجرای آن به شرکت فرجاد تجارت سپرده شد.

درخصوص دوره اول نمایشگاه توضیحات بیشتری بفرمایید و اینکه قرار است نمایشگاه در چه فضایی برگزار شود؟

اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی ابزارآلات صنعتی ایران از تاریخ ۱۳ الی ۱۶آبان ماه در سالن‌های ۷، ۹-۸ و ۲۷ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضایی بالغ بر ۱۰هزار مترمربع و با حضور برندهای مطرح صنعت ابزارآلات برگزار خواهد شد. با توجه به پتانسیل‌های تولید در بخش ابزار برای انجام صادرات، یکی از اهداف مهم برای تحقق موضوع فوق تمرکز ویژه روی حضور هیات‌های خارجی و رایزنان بازرگانی کشورهای مختلف است که در این راستا تجار و متخصصان خارجی کشورهای حوزه (CIS)، افغانستان، آسیای میانه، پاکستان و همچنین حضور پاویون‌های خارجی از کشورهای تایوان، چین، ترکیه و هند در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است. ضمن اینکه به‌دلیل سابقه این شرکت در برگزاری متعدد نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارتباطات آن و برای افزایش هرچه بیشتر کیفیت اولین دوره نمایشگاه ابزارآلات صنعتی ایران، آمادگی لازم برای دعوت از تجار خارجی کشورهای مختلف به‌صورت هدفمند در صورت پیشنهاد مجموعه صنعت ابزارآلات وجود دارد.

1 copy

یکی از نقاط قوت صنعت ابزارآلات ایران فعالیت برندهای ایرانی و رقابت بسیار خوب این شرکت‌ها با رقبای خارجی است که خوشبختانه توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند. نقش نمایشگاه در تقویت جایگاه برندهای ایرانی حوزه ابزارآلات صنعتی و کارگاهی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردید خوشبختانه تولیدکنندگان ابزارآلات توانسته‌اند با حفظ کیفیت و تولید محصولاتی متنوع و قابل دفاع در رقابت با شرکت‌های خارجی موفق عمل کنند و بازار این محصولات پرفروش و پرکاربرد را به‌دست بگیرند. تولیدکنندگان ابزارآلات با وجود تمام مشکلات از جمله شرایط نامساعد اقتصادی و... توانسته‌اند ابزارآلات را در داخل کشور تولید کنند و علاوه بر بازارهای داخلی در صادرات آن به بازارهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس هم موفق بوده‌اند. به‌طور قطع و با توجه به سیاست‌های کلان برای برگزاری نمایشگاه‌ها، این رخدادها فرصتی است که فعالان صنعت ابزار با بررسی نیازهای سایر صنایع، بتوانند با مصرف‌کنندگان و مشتریان دیدار و گفت‌وگو کنند و ارتباطی بی‌واسطه و مستقیم با مغازه‌دارها، خرده‌فروش‌ها، عمده‌فروش‌ها، تجار و... برقرار کنند.

چه اهداف مهمی برای برگزاری این نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌اید که تحقق آنها منجر به ایجاد رونق بیشتر در صنعت ابزارآلات شود؟

تاکید بر تقویت تولید داخل و حمایت از کالاهای ایرانی، دعوت از سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان متخصص، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی برای رشد و تعالی صنعت ابزارآلات و تاکید بر نقش مهم و ویژه و کاربردی صنعت ابزار در بخش‌های مختلف سایر صنایع و تلاش برای شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن از جمله اهداف مهم اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی ابزارآلات صنعتی ایران است.

 جایگاه ایران در زمینه صنعت ابزارآلات از حیث واردات و صادرات این محصول استراتژیک و کاربردی به چه میزان است و ما در چه وضعیتی به سر می‌بریم؟

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای صنایع پویا و متنوع، نقش مهمی در واردات ابزارآلات دارد. طبق آمار موجود، بیشترین حجم واردات صنعت ابزار‌آلات مربوط به سال 1389 به میزان بیش از 37 هزار و 378 تن بوده است. این جایگاه به واسطه نیازهای گسترده صنایع مختلف و تلاش برای بهبود کیفیت تولیدات داخلی، شکل گرفته است. ابزارآلات وارداتی شامل طیف وسیعی از محصولات دستی، برقی و صنعتی است که در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشاورزی و نفت و گاز استفاده می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین دلایل واردات ابزارآلات به ایران، نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته و ابزارهای دقیق است که تولید آنها در داخل کشور محدود یا غیرممکن است. چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان، بخش عمده‌ای از نیازهای ایران را با محصولات متنوع و قیمت مناسب تامین می‌کند. آلمان نیز به‌دلیل کیفیت بالای ابزارآلات دقیق و پیشرفته سهم بازار قابل توجهی از واردات ایران را به خود اختصاص داده است. ترکیه هم به‌دلیل نزدیکی جغرافیایی و روابط تجاری قوی یکی دیگر از تامین‌کنندگان اصلی ابزارآلات ایران محسوب می‌شود. اما در بخش صادرات نیز ایران به‌عنوان یکی از کشورهای موفق عمل کرده و بیشترین حجم صادرات ابزارآلات از ایران در سال1400 و با میزان چشم‌گیر 41هزار و 477 تن رقم خورد که نشان‌دهنده نقش پررنگ ایران در بازار بین‌المللی است و این جایگاه به واسطه منابع غنی مواد اولیه، نیروی کار ماهر و فناوری‌های پیشرفته شکل گرفته است. در واقع محصولات تولید داخل به‌دلیل کیفیت مناسب، دوام و کارآیی بالا توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در بازارهای خارجی پیدا کنند که این شاخصه باید هرچه بیشتر و از راه‌های مختلف تقویت شود.

با توجه به تنوع زیاد و دسته‌بندی‌های فراوان در صنعت ابزارآلات، کدام گروه‌های کالایی در اولین دوره نمایشگاه می‌توانند حضور داشته باشند؟

به‌دلیل تنوع فراوان گروه کالایی‌های صنعت ابزارآلات و با هدف پوشش کامل فعالان مختلف این صنعت، گروه‌های کالایی مختلف از جمله ابزار‌آلات برقی و شارژی، ابزار‌آلات دستی، ابزار‌آلات نجاری، ابزار‌آلات بنزینی، ابزار‌آلات باغبانی و کشاورزی، ابزار‌آلات کششی (انواع وینچ)، ابزار‌آلات لیزری، ابزار‌آلات مته و قلم، ابزار‌آلات اندازه‌گیری دقیق، ابزار‌آلات برش سنگ، ماشین تراش، ابزار‌آلات بادی، ابزار‌آلات الکترونیک، ابزار‌آلات لوازم تراش، ابزار‌آلات ایربراش، ابزار‌آلات هیدرولیک، ابزار‌آلات پنوماتیک، ابزار‌آلات بسته‌بندی، ابزارآلات جوش و برش، ابزار‌آلات برش و سایش، ابزار‌آلات مغناطیسی، ابزارآلات مکانیکی و گاراژی، ابزار‌آلات ساختمانی، انواع چسب و مواد شیمیایی، تجهیزات آتش‌نشانی، ماشین فرز و ماشین خراطی، ابزار‌آلات سوراخ‌کاری و مته‌جات، تجهیزات ایمنی شغلی و تجهیزات ترافیکی در این دوره از نمایشگاه امکان حضور خواهند داشت.