تلاش بیمه ایران  برای افزایش سهم بازار

محمدرضا کشاورز در این نشست با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سالانه بیمه ایران برای بررسی عملکرد سال مالی ۱۴۰۲، به دستاوردها و فعالیت‌‌‌های این شرکت طی این مدت اشاره کرد و گفت: شرکت بیمه ایران در سال گذشته توانست حدود ۷۰‌هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کند که تقریبا ۲۵‌درصد از صنعت بیمه کشور را تشکیل می‌دهد. ضمن اینکه این شرکت توانست ۴۵‌هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند که حدود ۲۸‌درصد از کل خسارت‌‌‌های صنعت بیمه کشور است.

وی در ادامه بدهی بدهکاران شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ را مبلغی در حدود ۱۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به حجم فروش شرکت، حدود ۲۵‌درصد است و اظهار کرد: از بزرگ‌ترین بدهکاران شرکت، بنیاد شهید و امور ایثارگران است که بیمه ایران حدود ۷سال است که از آنها طلبکار است. با اقدامات انجام‌شده، شرکت توانست ۱۵۱میلیارد تومان از این بدهی را به صورت نقد دریافت کند. البته در تلاش هستیم که مابقی این طلب را نیز دریافت کنیم.

کشاورز افزود: نرخ رشد حق بیمه شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴۸‌درصد بوده و نرخ رشد خسارت‌‌‌های پرداختی شرکت در همین دوره حدود ۵۴‌درصد بوده است. به این ترتیب سهم حق بیمه ثالث سال ۱۴۰۲ حدود ۴۸درصد، بیمه‌‌‌های درمان ۱۰‌درصد و بیمه‌‌‌های زندگی ۹‌درصد از کل پرتفوی شرکت را تشکیل داده‌‌‌اند.

وی با بیان اینکه بیمه ایران در بیمه‌‌‌های زندگی رتبه دوم را به لحاظ فروش در بین شرکت‌های بیمه کشور دارد، با این حال برنامه‌ر‌‌‌یزی‌‌‌های جدی را در سال‌جاری برای افزایش سهم ۲۰درصدی بیمه‌‌‌های زندگی در پرتفوی داریم، گفت: از اقدامات اثربخش صورت‌پذیرفته جهت دستیابی به این هدف هم می‌توان به بهبود و اصلاح محصولات فعلی شرکت متناسب با نیاز بازار و سطح رقابت‌پذیری با سایر شرکت‌ها اشاره کرد. در این راستا طرح‌‌‌های بیمه‌‌‌ای مان و سپاس مورد بازبینی، بهبود و ارتقای ساختاری و عملکردی قرار گرفت و مجوز طرح مستمری بیمه ایران را از بیمه مرکزی دریافت کردیم که در مراحل نهایی ورود به بازار است.

کشاورز اعلام کرد که در چهارماه گذشته تلاش‌‌‌ها و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های زیادی صورت گرفت تا بتوانیم با برنامه‌‌‌‌‌‌محوری، انضباط و پیگیری، جهت‌‌‌گیری‌‌‌های استراتژیک شرکت را دنبال کنیم. در این راستا یکی از این برنامه‌‌‌ها، الکترونیک‌‌‌سازی فرآیندهای بیمه‌‌‌گری با تاکید بر حوزه خسارت است.

همچنین گسترش، توسعه و افزایش فروش بیمه‌‌‌های زندگی از دیگر برنامه‌‌‌های جدی ما برای سال‌جاری است. طراحی محصولات جدید بیمه و عرضه آن به بازار، حمایت و افزایش قابلیت‌‌‌های شبکه نمایندگی و اطلاع‌‌‌رسانی صحیح خدمات بیمه‌‌‌ای از دیگر جهت‌‌‌گیری‌‌‌هایی است که این شرکت آن را به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بیمه ایران در دوسال گذشته ۶.۲‌درصد سهم بازارش را از دست داده که تلاش جدی داریم تا بتوانیم هم بیمه‌‌‌گذاران جدید را وارد کنیم و هم نسبت به نگهداشت و ماندگاری مشتریانمان اقدام کنیم. هدفمان این است تا سهم بازارمان از حد فعلی کاهش پیدا نکند و برای ارتقای آن نیز برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی خواهیم داشت.

کشاورز در ادامه ضمن انتقاد از رفتار غیرحرفه‌‌‌ای برخی شرکت‌های بیمه در اعمال نرخ‌های غیر‌فنی تاکید کرد که شرکت‌های بیمه با دامپینگ سراغ پرتفوی بیمه ایران نیایند. به گفته وی، نرخ‌های حق بیمه در شرکت‌های بیمه باید فنی باشد و براساس مدیریت ریسک و تفاوت در ارائه خدمات قابل رقابت باشد؛ نه براساس نرخ و شرایط.

وی در ادامه به پرونده خسارت بیمارستان گاندی اشاره کرد و یادآور شد: همواره در تمامی پرونده‌‌‌ها، پرداخت خسارت مطابق با بیمه‌‌‌نامه و قراردادی که فی‌مابین بیمه‌‌‌گذار و بیمه‌‌‌گر منعقد می‌شود انجام می‌گیرد. در این پرونده هم ارزش بیمه‌نامه ۶۰۰میلیارد تومان بوده است که با کارشناسی مجدد این پرونده، رقم ۱۴۳میلیارد تومان خسارت ناخالص تعیین شد و از آنجا که مشمول قواعد کم‌بیمگی و سایر مقررات قانونی بیمه‌گری می‌‌‌شد، ۳۴میلیارد تومان خسارت خالص به حساب بیمه‌‌‌گذار پرداخت شد.