مدیرعامل فناپ تلکام در یک نشست با بیان این میزان از دسترسی به فناوری فیبر نوری بیان کرد: شایعاتی از قبیل جاسوسی از طریق کابل فیبرنوری کاملا کذب است و این شبکه از امن‌‌‌ترین نوع ارتباطات است. این شبکه کمک شایانی به توسعه شبکه نظارتی ترافیک در سراسر کشور می‌‌‌کند. موضوع فرهنگ‌‌‌سازی در زمینه فیبرنوری در شرایط کنونی اهمیت خاصی دارد.

وی تاکید کرد: خروجی فیبرنوری بسته به مبدلی که در منزل مشترکان استفاده می‌شود حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌‌‌دهد. فیضی در نهایت گفت: فناپ تلکام با هماهنگی شهرداری و وزارت ارتباطات فعالیت‌‌‌هایی برای انتقال خدمات خود از شبکه رادیویی به شبکه فیبرنوری را آغاز کرده است. فیضی ادامه داد: تقسیم‌‌‌بندی، راه‌‌‌اندازی و ارائه خدمات فیبرنوری باتوجه به درخواست شرکت‌های دارای مجوز به صورت توافقی انجام می‌شود. دو استان گیلان و همدان و اهواز و ماهشهر و فولادشهر و تعدادی دیگر از شهرهای کشور برای راه‌‌‌اندازی شبکه فیبرنوری در اختیار فناپ تلکام است. طبق بررسی صورت گرفته متوسط هر کاربر در کشور ۲۵۰‌هزار تومان برای پهنای باند هزینه می‌‌‌کند و در صورت استفاده از شبکه فیبرنوری این هزینه حداقل ۵۰‌درصد کاهش می‌‌‌یابد. اکثر اپراتورها به عنوان تعرفه اولیه هزینه ناچیزی دریافت می‌‌‌کنند و مشکل اصلی در زمینه تامین و عرضه مودم است که در این حوزه نیز تدابیری اتخاذ شده است.

وی افزود: مشکل عدم‌گسترش سطح دسترسی مردم به شبکه فیبرنوری فقدان فرهنگ‌‌‌سازی مناسب است. بهتر است وزارت ارتباطات سطح بالاتری از حمایت خود را به لایه نهایی دسترسی به شبکه فیبرنوری و تهیه مودم اختصاص دهد. در خصوص تولید مودم ایرانی جمع‌‌‌بندی صورت گرفته حاکی از آن است که شرکت‌ها بیشتر از ۲۰‌درصد نیاز کشور را نمی‌توانند تنظیم کنند. در اینکه از تولید داخل حمایت شود هیچ شکی نیست ولی کیفیت نیز از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است. از طرفی بانک‌‌‌ها با سود ۳۰‌درصد به تولیدکنندگان وام می‌‌‌دهند و به همین دلیل تولیدکنندگان تمایلی به کار کردن با بانک‌‌‌ها ندارند. نتیجه اتخاذ چنین سیاستی افزایش شدید قیمت محصولات ایرانی در بازار است و در این شرایط واردات به صرفه‌‌‌تر به نظر می‌‌‌رسد. به صورت کلی برای فناوری کابل فیبرنوری عمر ۲۵ سال در نظر گرفته شده است.

فیضی در خصوص میزان اختصاص منابع مالی دریافتی از اپراتورها برای توسعه شبکه فیبرنوری در لایه دسترسی کاربران به شبکه گفت: در شهرهایی که سطح درآمدی مردم کمتر است سیاست دولت اختصاص حمایت بیشتری در حد ارائه مودم رایگان یا ارزان به مردم است. هم‌اکنون حدود ۴۰‌درصد از اهداف در نظر گرفته شده کشورها برای شبکه فیبرنوری محقق شده است. موضوع استفاده از شبکه فیبرنوری برای تجهیزات نظارتی و کنترلی پلیس راهور از چندی پیش آغاز شده است و قطعا توسعه این شبکه امکانات بیشتری را در اختیار پلیس قرار می‌‌‌دهد. چالش اصلی توسعه فیبرنوری مسائل عمرانی و عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌‌‌های مختلف است.