فروش 70 همتی دانش‌بنیان‏‏‌ها در سال گذشته با تسهیلات 5 همتی صندوق نوآوری

پذیرش ضمانت‌‌‌نامه اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی توسط بانک کارآفرین به منظور تسهیل اعطای انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع این تفاهم‌‌‌نامه همکاری است. دکتر محمدصادق خیاطیان در آیین انعقاد تفاهم‌‌‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و بانک کارآفرین ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و یاران همراه ایشان، ابراز امیدواری کرد مسیری که رئیس‌جمهور شهید در حوزه دانش‌بنیان در پیش گرفتند و به آن توجه می‌‌‌کردند با قدرت هرچه تمام‌‌‌تر تداوم یابد. وی در ادامه بانک کارآفرین را از حامیان جدی شرکت‌های دانش‌بنیان توصیف کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان هم از نظر کمی تعدادشان در حال افزایش است و هم از نظر کیفی رشد می‌‌‌کنند، بنابراین نیازمندی‌‌‌هایشان در حوزه مالی افزایش پیدا کرده و عدد‌‌‌های یک همت و دو همت در این حوزه عدد‌‌‌های کوچکی به شمار می‌‌‌آید.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به دسته‌‌‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و تصریح کرد: یک دسته از این شرکت‌ها که ۷۰‌درصد شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود شرکت‌های نوپا هستند که فروش آنها زیر ۵میلیارد تومان است. شرکت‌هایی هم در زیست‌‌‌بوم نوآوری کشور فعالیت دارند که فروش آنها بالای ۵میلیارد تومان است که به آنها شرکت‌های فناور اطلاق می‌‌‌کنیم. یک دسته هم با عنوان شرکت‌های نوآور شناخته می‌‌‌شوند که بالای ۵میلیارد فروش دارند، اما زیر ۵۰‌درصد از محصولشان دانش‌بنیان است. خیاطیان از شبکه بانکی کشور خواست صندوق نوآوری و شکوفایی را به عنوان بازوی مشورتی خود که تمرکزش روی حمایت از شرکت‌های با تخصص تولید محصول دانش‌بنیان است تلقی کنند و گفت: امروز برابر آمارهای ارائه شده ۵۲۰ شرکت دانش‌بنیان مشتری بانک کارآفرین هستند که این ارزشمند است.

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی سال گذشته و با همکاری سه بانک عامل ۵ همت تسهیلات به شرکت‌‌‌‎های دانش‌بنیان اعطا کرد، گفت: اعطای این میزان تسهیلات به رشد فروش ۷۰ همتی محصولات دانش‌بنیان در کشور منجر شد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بیان اینکه این صندوق نوآوری در سال‌جاری متناسب با شعار سال، بسته «جهش تولید دانش‌بنیان» را در هشت محور و برنامه طراحی کرده است، تصریح کرد: این ۸ بسته شامل، «جهش»، «توانا»، «رویش»، «۱۰۰۰ فناور»، «کارآفرین»، «شکوفا»، «حامی» و «ضامن» است که برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، نوآور و فناور تدارک دیده شده است. در این راستا شبکه بانکی کشور به‌خصوص بانک کارآفرین که پیشرو در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، می‌تواند حضور موثری داشته باشد، همچنان که سال گذشته در برنامه رشد تولید، اتفاقات خیلی خوبی با مشارکت صندوق نوآوری و بانک‌‌‌ها افتاد.

خیاطیان در پایان شرکت‌های دانش‌بنیان را شرکت‌هایی خوش حساب در بازپرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کشور عنوان کرد و گفت: بیشترین تاخیر در پرداخت اقساط در شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ روز بوده که این مساله نشان‌دهنده خوش حسابی این شرکت‌هاست. دکتر احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین نیز در این نشست با اشاره به اینکه این بانک آماده همکاری همه‌‌‌جانبه با صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: به حوزه اعتبارات بانک دستور داده‌‌‌ام خط اعتباری ویژه‌‌‌ای در سال‌جاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهند. وی با تاکید بر اینکه بانک کارآفرین همچنین آماده همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی برای اجرای برنامه «جهش تولید دانش‌بنیان» است، گفت: بر همین اساس یک همت برای اجرای بسته جهش به منظور اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، یک همت اعتبار برای انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه برای حمایت از دانش‌بنیان‌‌‌ها و یک همت برای صدور ضمانت‌‌‌نامه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته‌‌‌ایم.

حمایت ۴.۶ همتی بانک کارآفرین از شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر روح‌‌‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست بانک کارآفرین را جزو بانک‌‌‌های پیشرو در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: همکاری گسترده میان صندوق نوآوری و بانک کارآفرین می‌تواند هم تبلور این حمایت را بیش از گذشته نشان دهد و هم مزایای بیشتری را نصیب مخاطبان کند. ذوالفقاری همچنین خواستار توسعه همکاری‌‌‌ها میان صندوق نوآوری و بانک کارآفرین در زمینه انتشار اوراق صکوک نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان شد. معاون تسهیلات و تجاری‌‌‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به تعاملات این صندوق و بانک کارآفرین اشاره کرد و گفت: این تعاملات تاکنون منجر به اعطای تسهیلات ۲.۳‌هزار میلیارد تومانی و صدور ضمانت‌‌‌نامه ۱.۳‌هزار میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.